Sinds enige tijd klaagde mijn echtgenote dat de Clio niet wilde starten, na het wisselen met de reserve keycard leek het probleem verholpen maar na een aantal dagen liet de auto het toch weer afweten, ditmaal zat ikzelf achter het stuur en het viel me op dat de startmotor erg langzaam rond ging, na nog een paar pogingen was alle fut uit de accu en moesten de startkabels erbij komen, even aanleggen en vlot kwam de diesel tot leven, laadspanning gemeten tijdens bedrijf en met alle gebruikers aan liet zich een ongezonde 15,8 volt zien op de multimeter waardoor ik meteen de dynamo/spanningsregelaar als verdachte aanwees en waardoor mogelijk de slechts drie jaar oude accu defect geraakt is.
De accu maar eens een nachtje aan de lader gezet en vol in de auto terug gebouwd, wederom na een 6-tal startpogingen totaal geen leven meer in de brouwerij en vlot op internet een nieuwe accu gescoord, ding ingebouwd en weer de multimeter aangesloten.
Nu geeft de laadspanning keurig rond de 14,4 volt aan met alle gebruikers aan....kan een defecte accu een te hoge laadspanning veroorzaken ?
te hoge laadspanning door defecte accu ?
-
- beginner
- Contacteer:
Re: te hoge laadspanning door defecte accu ?
Beste, het is moeilijk om een toestand in te schatten via een forum, maar ik probeer..
Voor zover ik lees als de startmotor langzaam rond ging , was die batterij zo goed als leeg ( tenzij er iets aan de startmotor scheelt).
Als je daarna meteen gaat meten, gaat je laadspanning uiteraard het maximum bereiken, en zeker al als je met alle gebruikers nog eens belast.
Die 15.8 is een piek met alle gebruikers aan en een accu die nog moet volladen.
Een zwakke accu te snel laden ( hetzelfde geldt ook voor een acculader, je laadt het beste een batterij op low op ), kan er voor zorgen dat ie helemaal stuk gaat.
Een zwakke accu krijgt vooral in de winter klappen.
Ik zie nu met een nieuwe accu en een laadspanning met 14.4 (voor een diesel) plus alle gebruikers aan, geen probleem.
Maar je kan niet veralgemenen, niet elke alternator en niet elke spanningsregelaar geeft dezelfde waarden.
Doorsnee is het na het starten, of erg belasten dat je een 13.8 tot 14.2 of iets meer meet, zoals nu bij jou het geval.
Als je regulator stuk is, kan je pieken tot 17 of meer hebben en dat meet je voorlopig niet ?
Een defecte accu kan dus altijd een hoge laadspanning veroorzaken gezien de spanningsregelaar net meer laadt als nodig en minder als de batterij vol is.
Hopelijk ben je hier iets mee, groeten.
Voor zover ik lees als de startmotor langzaam rond ging , was die batterij zo goed als leeg ( tenzij er iets aan de startmotor scheelt).
Als je daarna meteen gaat meten, gaat je laadspanning uiteraard het maximum bereiken, en zeker al als je met alle gebruikers nog eens belast.
Die 15.8 is een piek met alle gebruikers aan en een accu die nog moet volladen.
Een zwakke accu te snel laden ( hetzelfde geldt ook voor een acculader, je laadt het beste een batterij op low op ), kan er voor zorgen dat ie helemaal stuk gaat.
Een zwakke accu krijgt vooral in de winter klappen.
Ik zie nu met een nieuwe accu en een laadspanning met 14.4 (voor een diesel) plus alle gebruikers aan, geen probleem.
Maar je kan niet veralgemenen, niet elke alternator en niet elke spanningsregelaar geeft dezelfde waarden.
Doorsnee is het na het starten, of erg belasten dat je een 13.8 tot 14.2 of iets meer meet, zoals nu bij jou het geval.
Als je regulator stuk is, kan je pieken tot 17 of meer hebben en dat meet je voorlopig niet ?
Een defecte accu kan dus altijd een hoge laadspanning veroorzaken gezien de spanningsregelaar net meer laadt als nodig en minder als de batterij vol is.
Hopelijk ben je hier iets mee, groeten.
-
- beginner
- Contacteer:
Beste, de accu was inderdaad de boosdoener van de hoge laadspanning, een week ging voorbij en opnieuw weigerde de auto dienst.
Via de hulpdienst van Renault is mijn vrouw vlot weer op weg geholpen met een ferme tik op de startmotor met de mededeling dat deze mogelijk defect was,
om toch weer wat betrouwbaarheid en vertrouwen terug te krijgen een nieuwe (ruil) startmotor ingebouwd en wederom ging het een aantal dagen goed.
Vanmorgen kreeg ik helaas toch weer het gevreesde telefoontje van het thuisfront dat de auto dienst weigerde, de clio wegens tijdgebrek maar laten afslepen naar de garage waar men hopelijk gaat ontdekken wat er loos is, schijnbaar krijgt de solenoide van de startmotor geen spanning, wat zit er nog meer tussen de startknop en de startmotor dat dit probleem kan veroorzaken ?
Via de hulpdienst van Renault is mijn vrouw vlot weer op weg geholpen met een ferme tik op de startmotor met de mededeling dat deze mogelijk defect was,
om toch weer wat betrouwbaarheid en vertrouwen terug te krijgen een nieuwe (ruil) startmotor ingebouwd en wederom ging het een aantal dagen goed.
Vanmorgen kreeg ik helaas toch weer het gevreesde telefoontje van het thuisfront dat de auto dienst weigerde, de clio wegens tijdgebrek maar laten afslepen naar de garage waar men hopelijk gaat ontdekken wat er loos is, schijnbaar krijgt de solenoide van de startmotor geen spanning, wat zit er nog meer tussen de startknop en de startmotor dat dit probleem kan veroorzaken ?
-
- beginner
- Contacteer:
beetje late reactie maar de boosdoener was het relais voor de startmotor in het zekering-relaiskastje onder de motorkap, helaas 140 euro moeten aftikken, garagetijd is duur betaald, maar alles werkt weer naar behoren, in datzelfde kastje zitten meerder relais en zekeringen en zijn vanaf de buitenzijde aangesloten met stekkers, ook een slecht contact van deze connectors kan dit soort storingen veroorzaken, de relais zelf zijn bij de auto-onderdelen detailhandel voor ongeveer 6 euro per stuk te verkrijgen en wat contactspray is een prima manier om de stekkers weer als nieuw te laten functioneren, deze hebben later ook esc storingen veroorzaakt en uitval van de ac-compressor magneetkoppeling.