Versnellingsbak keerring vervangen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
roYa
forum member
Contacteer:

Versnellingsbak keerring vervangen

Bericht door roYa »

goedemorgen,

Ik ben erachter gekomen dat mijn versnellingsbak aan de onderkant wat lekt (olievlekjes op de oprit). Dit komt weg bij de keerring waar de schakelstang de bak in gaat.
Ik wil deze keerring graag vervangen, een andere oplossing is er neem ik aan niet?

1. Is er een mogelijkheid om deze schakelstang uit de bak te verwijderen zonder dat de hele bak uit elkaar hoeft?
2. Hoe kom ik erachter watvoor code mijn versnellingsbak heeft? Zit er ergens een typeplaatje?
Ik kom op internet namelijk een paar soorten tegen als ik op bouwjaar/type zoek.

Even ter info, het is niet me schakelstang die aan me pook zelf vast zit, het is echt de stang die de bak ingaat.

Alvast bedankt.
Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Versnellingsbak keerring vervangen

Bericht door mox »

Het is normaal dat die schakelstang nattig is van de bakolie of dat er een druppel aan hangt. Daarom zit er ook een plastic opvangbakje onder. Misschien is dat bij jou verdwenen? Als hij echt overmatig lekt, dan is de rubber keerring inderdaad versleten. Die is onmogelijk door een originele te vervangen zonder de hele bak uit elkaar te halen. Er bestaat echter een (aftermarket) reparatiekitje met daarin een keerringen die uit 2 helften bestaat, waardoor hij van buiten te plaatsen is: zie https://www.youtube.com/watch?v=Nu_q52sM70A

Ik lees uiteenlopende ervaringen met die kitjes (http://www.tnd-france.com/notice_e.htm), maar wellicht is het het proberen waard.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
roYa
forum member
Contacteer:

Bericht door roYa »

Ik heb daar geen opvangbakje, het is inderdaad niet veel, paar druppen per dag. Ik heb die Afdekplaat onder me motor al schoongemaakt want doe was zo bokkesmerig van olie en vuil. Misschien dan het nu meevalt.
Afbeelding
SmokeyTheBandit
forum member
Contacteer:

Bericht door SmokeyTheBandit »

Het plastic opvangbankje is van "vroeger" zit niet meer op de clio 2 en nieuwer (achteraf juist wel een aardige optie geweest ;) ).
Vond dat sowieso al een oplossing die James May mooi omschreef in Top Gear "that is a genius solution for a problem that shouldn't have existed in the first place" :D
Heel eerlijk je kan er niets aan doen behalve bijhouden en de bak zo nu en dan bijvullen.
Je hebt van die kitjes die je kan monteren bij de schakelstang die dit zouden "oplossen" maar heel simpel het werkt gewoon niet.
Verminderd het de lekkage -> Ja maar hij lekt nog steeds daarna.

Enige echter "tijdelijke" oplossing is het demonteren van de bak en de keerring vervangen.
Heb toevallig net mijn bak laten reviseren/aanpassen en er werd al aangegeven dat het na een paar jaar toch weer vrolijk gaat beginnen te lekken. Betreft een zwak punt in de jc5 bakken.
Daily : 2013 Megane 3 DCI Grandtour
Project/Fun : 2007 Mercedes SLK 55 AMG (V8)
roYa
forum member
Contacteer:

Bericht door roYa »

Dan ga ik hem gewoon eens bijvullen. Volgens mij is dat nog nooit gedaan.. iig niet terug te vinden in de onderhoudshistorie. Weten jullie zo watvoor type olie er het beste in kan en hoeveel liter ik nodig heb? Vullen tot de rand van het vulnippel toch?
Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Renault adviseert Elf bakolie, type Tranself TRJ 75W80. In mijn JB3-bak gaat ongeveer 3,5 liter. Vullen totdat het net niet uit het vulgat loopt.

Weet je zeker dat je opvangbakje niet verdwenen is? Renaultnummer 7700859424. Ze noemen het een "oil recycler" :laugh4:
Toch werkt het, want de vloer van mijn garage blijft droog, ondanks een altijd nattige schakelstang.

Edit: Hier een filmpje, inclusief "oil recycler".
roYa
forum member
Contacteer:

Bericht door roYa »

Thnx!! Hmm ja mooi zon kapje, zal wel weer een vermogen kosten bij Renault. maar dat beter dan lekkage op de oprit. Thnx voor advies.
Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Kapje kost op eBay maar een paar euro en bij de dealer niet veel meer. Bij een vriendelijke sloper misschien wel gratis :grin:
SmokeyTheBandit
forum member
Contacteer:

Bericht door SmokeyTheBandit »

Ik zie wel aan het filmpje van Mox dat dit wel als voorbeeld een heel andere bak is al een jc5 RS exemplaar.
Zit aardig anders in elkaar dan op dat filmpje is te zien.
Daily : 2013 Megane 3 DCI Grandtour
Project/Fun : 2007 Mercedes SLK 55 AMG (V8)
roYa
forum member
Contacteer:

Bericht door roYa »

Ik heb ook een 1.4 16V dus dat filmpje was wel nuttig voor mij.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”