Stationair hoge toeren tijdens hogere buiten tempratuur?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Fietsbel88
beginner
Contacteer:

Stationair hoge toeren tijdens hogere buiten tempratuur?

Bericht door Fietsbel88 »

Goedenavond allemaal,

Sinds 5 maanden ben ik in het bezit van een nieuwe Clio IV Phase 2 Estate, het betreft een Tce 0.9 motor.
Echter is mij de laatste paar weken iets gaan opvallen, wellicht dat iemand mij, een leek op auto gebied, kan vertellen of dit normaal is.

Zodra ik auto in de ochtend voor de eerste keer start schiet het toerental naar 1500rpm, dit houdt hij enkele seconden aan om vervolgens geleidelijk terug naar de 750rpm zakken.
In totaal duurt het gehele proces ongeveer 35-40 seconden.
Het bovenstaande is ook van toepassing als ik aan het einde van de dag de auto start om van het werk weer naar huis te rijden.

Bij mijn vorige auto's ben ik dit enkel tijdens de koude wintermaanden gewend, wat ik ook normaal en verklaarbaar vindt omdat de motor dan even wat meer kracht nodig heeft om warm te worden.

Echter is dit mij met de Clio tijdens het begin van het jaar niet opgevallen, ik weet niet beter dat hij ook met koude temperaturen direct netjes rond de 750rpm draaiden.
Dit ''probleem'' is ongeveer begonnen op het moment dat het in de ochtend wat warmer is gaan worden, ongeveer +15c
Als ik de auto uit zet en weer aan doe is probleem er niet, ook niet na als de auto bijv. een uur heeft uitgestaan.

Daar wil ik aan toevoegen dat wegrijden terwijl het toerental nog bezig is te stabiliseren vrij schokkerig en lomp gaat, na de 35-40seconden is dit geen probleem meer.

Is dit een bekend iets of moet ik maar is een bezoekje aan de dealer brengen?

Alvast bedankt voor enige input!

Met vriendelijke groet,

Richard
martincb
forum starter
Contacteer:

Re: Stationair hoge toeren tijdens hogere buiten tempratuur?

Bericht door martincb »

Hi Richard,

Het is mij bij verschillende auto's ook opgevallen. Het leek mij altijd iets wat de auto zelf regelde om iets versneld op te warmen ofzo. Ik kwam hetzelfde discussie op een Skoda forum tegen waarbij iemand het volgende kreeg via z'n dealer:
Quote - Het is inderdaad een vanwege mileu-eisen bewust ingeprogrammeerd "gedrag" om de katalysator versneld op te warmen, het inspuitmoment en ontstekingstijdstip worden verlaat en het toerental verhoogd, hij loopt dan harder, minder mooi met ook iets meer uitlaat geluid. (die van ons stottert dan helaas)

Alles is afhankelijk van een paar factoren:
Het gebeurt alleen bij een buitentemperatuur tussen +18 en +33 graden (vandaar dat het bij onze nieuwe auto's pas vanaf de lente speelt).
De auto moet minstens 6 uur stilgestaan hebben.
Het wordt mede bepaald door de omstandigheden en afstand van de vorige rit. (vandaar de ogenschijnlijke willekeur en de verschillen in de frequentie waarin het voorkomt bij ieder van ons) - Unquote

Dit is dan wel een ander merk, maar ik heb zo 't vermoeden dat dit iets is wat andere merken ook doen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”