ruitenwissers voor werken niet

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
ForceMaple
beginner
Contacteer:

ruitenwissers voor werken niet

Bericht door ForceMaple »

Goedendag,
Gisterenmiddag toen ik van mn werk naar huis reed begon het lichtjes te regenen, dus ik wilde de ruitenwissers aanzetten. Deze deden het niet meer ('s ochtends nog wel). In dezelfde hendel (rechtse) zit ook de achter-ruitenwisser en die deed het nog wel. Ik heb toen de zekering gecontroleerd en de bleek doorgebrand te zijn. Nadat ik deze had vervangen (30 amp) wilde ik kijken of de ruitenwissers het weer deden, maar toen ik het contact aanzette en de hendel naar beneden deed, gebeurder er niets. Heel eventjes maakte de ruitenwissers een korte beweging maar verder niets. Toen zag ik plots een beetje rook bij de stuurkolom verschijnen en heb toen alles meteen uit gezet en de zekering er weer uitgehaald, deze was overigens nog goed. Thuisgekomen heb ik de kapjes bij de stuurkolom verwijderd en nogmaals de zekering terug gestoken en nogmaals getest om te kijken waar de rook vandaan kwam. Maar zover kwam het niet. Ik zag bij de eerste keer testen wel dat bij het aanzetten de daschbordlampjes ietsjes minder brandden, maar daarna was het gedaan met de zekering dus verder niets meer kunnen doen. Nu denk ik dat de schakelaar in de hendel stuk is vanwege het feit dat deze rookte, dus die moet sowieso vervangen worden, maar nu twijfel ik of het alleen dat is, of dat de motor van de ruitenwissers misschien ook stuk is, wellicht dat dat de oorzaak is. Maar om dat uit te sluiten wil ik motor op eoa manier testen, weet iemand daar een eenvoudige manier voor?

Heeft iemand deze ervaring toevallig, of tips in deze?

UPDATE 1:
Ik heb het ruitenwissermechanisme met de motor gedemonteerd om te kijken of het mechanisme vast zat of dat de motor misschien vastgeslagen was, maar dat is niet het geval. Ik heb het kapje van het motortje verwijderd en kon het anker gewoon ronddraaien en het wissermechanisme draaide gewoon mee. Ook zag ik zo 123 geen gekke dingen aan het anker of de koolborstels, ook geen schroei of brandplekken wat op doorbranden zou kunnen duiden.

Zou het dan toch de schakelaar zijn?

UPDATE 2:
Alles weer netjes terug gezet, en ook een nieuwe zekering er in om te kunnen testen. Wat me deze keer opviel is dat, ook als de schakelaar aan het stuur in de 0 stand staat, dus ruitenwissers uit, er nadat ik de kaart in het dashboard heb gestoken, vrij snel rook uit de schakelaar komt. Dat zou er m.i. op duidend dat er in de schakelaar sluiting zit, al heb ik niets geks gezien toen ik deze open maakte. (dat gaat vrij simpel). Geen beschadigde koperbanen oid. Wat me opviel is dat er vet op de kopebanen zit om eea in de schakelaar soepel te laten werken. als de koperbanen heet zouden worden zou als eerste dat vet gaan roken.
Hoe het ook zij, mij lijkt dat, mocht het aan de motor liggen, het probleem zich pas voordoet als ik de ruitenwissers aan zou zetten, omdat dan pas de motor aangesproken wordt.

Ook heb ik de stekker uit de schakelaar bij het stuur getrokken, en daarna het contact aan gezet. Een minuutje aan laten staan om te kijken of de zekering misschien zou branden, maar die bleef netjes heel......

Ik heb op internet tweedehands schakelaas gevonden voor zo'n 75 euro, maar ik wil graag zeker weten dat het dat is.

Heeft iemand nog tips voor me?

Alvast dank!

Gr, Eric
Clio IV 1.5 Dci Phase II
Bas1975
forum member
Contacteer:

Re: ruitenwissers voor werken niet

Bericht door Bas1975 »

Ik denk dat je diagnose juist is. De linker (verlichting) gaat wel vaker defect, rechter (ruitenwisser) nog nooit gehoord; pech.
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
ForceMaple
beginner
Contacteer:

Gisteravond nogmaals het ruitenwissermachnisme en motor gedemonteerd en deze keer de motor losgekoppeld, en de stekker in de stuurschakelaar aangesloten. Daarna contact aan, en er gebeurde niets. Met de motor aangesloten rookte de schakelaar weer. Ik denk dat ik in beide gevallen (schakelaar losgekoppeld of motor losgekoppeld) niet gedacht heb aan het feit dat het stroomcircuit in beide gevallen onderbroken is, dus dan kan er uberhaupt geen sluiting en/of rook ontstaan....pfff....weet dus nog steeds niet of het nou de motor of de schakelaar is. Vanmorgen met de gedemonteerde motor naar de garage geweest om de motor te laten testen, maar men vertelde dat ze de motor alleen kunnen meten als deze in de auto zit en is aangesloten....Vanavond alles weer terugplaatsen en morgen terug naar de garage.
Ik neig nog steeds naar een defecte schakelaar, maar ik vind het zondegeld als zou blijken dat het toch de motor is...wordt vervolgd!
Clio IV 1.5 Dci Phase II
ForceMaple
beginner
Contacteer:

Het was de motor.
Clio IV 1.5 Dci Phase II
Bas1975
forum member
Contacteer:

Bericht door Bas1975 »

Bijzonder. Heeft deze onder water gestaan door verstopte afvoer parafan?
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”