Clio 1.5DCI lekkende koelvloeistof reservoir

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Clio 1.5DCI lekkende koelvloeistof reservoir

Bericht door OmgItsMax »

Hallo allemaal.

Helaas schoot afgelopen vrijdag mijn temperatuur meter omhoog na het in halen van een langzaam rijdende twingo. :furious3:

Ik heb toen direct de auto stil gezet en idd geen koelvloeistof meer ih reservoir. Na de auto 20min te hebben laten afkoelen heb ik hem bij gevuld en ben ik weer verder gereden. De auto reed als vanouds.

Afgelopen dinsdag ben ik langs renault speciaalzaak arend gereden te Amsterdam om een koelvloeistofreservoirdop (mooi woord voor galgje) te halen. Sinds ik de clio heb verdwijnt er met enige regelmaat wat koelvloeistof(ongeveer 1L per maand a 5weken). Ik weet dat de dop wat lekt wanneer de moter warm gelopen is(dacht ivm druk). toen ik bij arend mijn probleem uitlegde gaf de verkoper aan dat het ook mogelijk eeen kapotte koppakking kan zijn. Ik heb echter geen sludge in mijn olie. En wanneer warm gereden rookt de auto ook niet... Wel is sinds afgelopen woensdag het starten van de clio achteruit gegaan. Een paar keer kreeg ik slechts een klik te horen bij het draaien vd sleutel maar meestal klinkt hij alsof hij net niet genoeg stroom of brandstof krijgt om te starten.

Ik controleer nu elke rit mijn koelvloeistof niveau en ik heb de koelvloeistof dop vervangen( op temp lekt hij nog steeds kv) verder heb ik maandag een afspraak bij de kwikfit om een druk test te doen van het radiator systeem.

Maar goed tot zover het gehele verhaal. :blabla:

Ik wilde dus jullie vragen wat jullie denken dat het probleem kan zijn en hebben jullie enig idee wat het kost om een koppaking te vervangen? Zou het mogelijk zijn om dat zelf te doen? En wat raden jullie aan?

Het is mijn 2e autotje en mijn eerste diesel en heb geen idee wat te verwachten...

Met vriendelijke groet,

Max :thanks: :thanks:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Clio 1.5DCI lekkende koelvloeistof reservoir

Bericht door mox »

Een scheurtje in het (plastic) thermostaathuis wil ook nog weleens voorkomen, dus dat zou ik ook even checken. Zit gemonteerd tegen de zijkant van de motor, aan de bakzijde.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Oke ga morgen meteen controleren. Alleen wanneer de auto warm is komt er dus best een hoge druk op het systeem te staan waardoor koelvloeistof via mijn dop er uit komt... Zou dat ook te verklaren zijn door het thermostaathuis?
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Bericht door Asjemenou »

Hallo OmgItsMax,

Ik had precies hetzelfde probleem. Ik had ook eerst een nieuwe dop gekocht, maar het probleem bleef. Vooral bij hard rijden met een warme motor, dus hoge druk. Bleek helaas wel een lekke koppakking te zijn. Ik had ook geen sludge of rook. Blijkbaar was het zwakke plek waar bij hoge druk uitlaatgas lekte in het koelvloeistofsysteem. Na verloop van tijd wordt het erger. Vlakken van de kop en een nieuwe koppakking is helaas de enige optie ben ik bang..

Ik heb bij een handig mannetje de kop laten vlakken en de koppakking laten vervangen. Problemen over.
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Alsjemenou, bedankt voor de reactie. Was er al bang voor ja... Wat was je er aan kwijt? Heb je nog veel kms kunnen maken na al dat werk?

En ik las in een ander topic dat koppen afvlakken een no no is bij de clio? Iemand die daar meer van weet?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Ja het mag niet, indirect stijgt de compressie van je motor natuurlijk lichtelijk als je er een laagje vanaf haalt. Dan is de vraag waarom dat dan evt. gevaarlijk is voor je motor. Krijg je blow-by, gaat ie pingelen of wat dan ook. Hoe dan ook, zolang alles nog netjes recht is hoef je niet te vlakken, dat is dan een dure en onnodige stap dus je kunt meten of een kop recht is. Zolang die recht is, en de bovenkant van de het onderblok ook is er geen reden om te vlakken en kun je dat geld in je zak houden. ;)
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Bericht door Asjemenou »

Ik heb er een hoop meer werk bij laten doen, oa groot onderhoud. Alleen het vervangen zou denk ik 300-400 euro kosten. Maar als je naar een garage gaat dan ben je denk ik zeker het dubbele kwijt.
Heb het nog maal onlangs laten uitvoeren. De eerste 4000 km zijn probleemloos verlopen. Of je er nog lang mee kan doen licht natuurlijk aan de staat van de rest van de auto. Als met die mooie nieuwe pakking de turbo gaat dan ga je alsnog de boot in.
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

@NicoK: maar is het een renault eigen iets om niet afteflakken? Of bedoel je dat het wettelijk niet mag omdat je cilinder inhoud groter zou zijn dan op je papieren staat?

@asjemenou: las idd iets over dat wanneer je toch je blok uit elkaar haalt voor een koppakingvervanging dat ook de distributie riem en de waterpomp er aan moeten geloven...

Iemand een adresje voor een betrouwbaar/goed/niet al te duure garage in de buurt van amsterdam?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

OmgItsMax schreef:@NicoK: maar is het een renault eigen iets om niet afteflakken? Of bedoel je dat het wettelijk niet mag omdat je cilinder inhoud groter zou zijn dan op je papieren staat?
Iemand een adresje voor een betrouwbaar/goed/niet al te duure garage in de buurt van amsterdam?
Nee want per facto word je inhoud juist kleiner. Het is Renault eigen dat ze zeggen dat het niet mag. En ik probeer de reden te vinden waarom dat is. Maar enige wat in de documentatie verder staat is dat vlakken uit den boze is. :(
Maar goed, als de kop recht is, dan is het sowieso niet nodig.
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Ja precies... Oke ik hoop nog steeds dat er een luchtbel ergens zit of een simpele verstopping oid maargoed is ga niet een andere diesel clio initiale vinden voor 300-700 euro wat ik verwacht kwijt te zijn aan reparaties...
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Bericht door Asjemenou »

@asjemenou: las idd iets over dat wanneer je toch je blok uit elkaar haalt voor een koppakingvervanging dat ook de distributie riem en de waterpomp er aan moeten geloven...
Het is natuurlijk niet verplicht. Maar om de kop eraf te halen moet je distributieriem toch los. Aangezien het een onderdeel is wat regelmatig vervangen moet worden, kan je het dan meteen ook laten doen.
Toen ik in Apeldoorn verschillende garages af belde om een offerte te krijgen voor het vervangen van de koppakking en de distributieriem kreeg ik meestal een bedrag van tussen de 800 en 1200 euro te horen. Uiteindelijk via een website waar klusjesmannen hun diensten aan kunnen bieden een mannetje gevonden die het kon doen voor een stuk minder geld.
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Wouw ja dat geld heb ik niet liggen dan wordt het kijken naar andere opties... Hebbem ze goed werk geleverd? Heb je toevallig nog de contact gegevens van die klusjes mannen? En wat was je uiteindelijk kwijt bij hun?
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Bericht door Asjemenou »

OmgItsMax schreef:Wouw ja dat geld heb ik niet liggen dan wordt het kijken naar andere opties... Hebbem ze goed werk geleverd? Heb je toevallig nog de contact gegevens van die klusjes mannen? En wat was je uiteindelijk kwijt bij hun?
Ik heb het volgende allemaal laten doen:
-Koppakking vervangen
-Kop vlakken (Maar dit kan je dus beter niet doen hoor ik net :lipssealed: )
-Distributieriem vervangen (hele set, dus spanrollen, waterpomp etc.)
-Multiriem
-Nieuwe olie
-Oliefilter
-Brandstoffilter
-Luchtfilter
-Interieurfilter
-Nieuwe koelvloeistof
-Nieuwe startmotor (brandde door bij het starten na ontluchten)
-Wiellager links achter vervangen

Dat kwam neer op 755 euro. Het is een mannetje die alleen werkt. Hij zit in Epe. Ik weet dat hij momenteel erg druk is, dus ik denk dat je er voorlopig niet terecht kan.

Hij heeft prima werk geleverd. Alleen had hij een fout gemaakt met het tandwiel op de krukas. Daardoor hebben de zuigers de kleppen geraakt. Dit heeft hij allemaal hersteld op zijn kosten. Uiteindelijk nieuwe kop (met 8 nieuwe kleppen) en 2 nieuwe verstuivers. Maar die fout heeft hij al bij mijn auto gemaakt, ga er van uit dat hij bij jouw auto dat krukastandwel wel 4 keer controleerd.
Laatst gewijzigd door Asjemenou op 17 dec 2016 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

oke klinkt als een redelijke prijs. Bij mij begint de start motor idd ook kuren te vertonen. Snap niet hoe de start motor gelinkt is aan een koelvloeistof probleem mischien is het gewoon omdat ongeluk in drievoud komt...

On a side note: zojuist de clio afgegeven bij de kwikfit. Mocht helaas niet mee kijken/wachten dus zit ik nu weer in de metro naar het altijd zonnige amsterdamwest. Hopelijk krijg ik snel bericht dat het lag aan een luchtbel
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Bericht door Asjemenou »

Startmotor heeft niets met je koelvloeistof systeem te maken. Dat die kuren vertoond is helaas meervoudige pech in jou geval. Bij mij was hij doorgebrand bij het starten na het ontluchten toen de kop weer terug is gezet op de motor. Dan moet je lang doorstarten om alle lucht uit het systeem te krijgen. Toen is hij oververhit geraakt en doorgebrand.

Ik hoop ook voor je dat het een luchtbel is! Hoe snel verlies je je koelvloeistof? Bij was het dat als ik reed onder de 130 km per uur dat ik geen vloeistof verloor, ging ik harder rijden dan werd de druk zodanig hoog dat de vloeistof eruit begon te spuiten. Wel had ik dat als ik onder de 130 reed, de vloeistof steeds viezer en zwarter werd van de uitlaatgassen. Het begon ook naar roet te ruiken en als je goed in het reservoir keek dan zag je de roetdeeltjes rondzweven. Ik had toen al wel een tijd lang last van het probleem.
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Ik had geen roet in mijn koelvloeistof. Het koelvloeistof verlies is nu vrij constant Ik rijd totaal van 84km woon werk verkeer per dag en na 5 zulke ritten kan ik een liter bij vullen. Overigens rijd ik voornamelijk100kmpu wegen en nog een stuk 60kmpu.

Toen ik laatst bij de ikea id buurt still stond om mijn vriendin op te halen kwam er allemaal rook onder mijn kap vandaan. Dat bleek koelvloeistof te zijn dat uit mijn reservoir spoot... En verdampte op een warme motor..... En dat bij stationair(motor was wel volledig op temp)
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Bericht door Asjemenou »

Ben bang dat het toch je koppakking is. Koelvloeistof verlies door weinig andere redenen op die manier. Heb je intussen al bericht gehad van de kwik-fit?
Geloof dat je het daar trouwens niet kan laten repareren. Het filiaal in Apeldoorn antwoordde op mijn vraag om een offerte dat ze de motor niet in gaan en dat dus niet kunnen repareren.
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Zojuist gebelt Met De Kwikfit. . . Zou In De Na Ochtend Gebelt Worden Maar Had Nog Niks Gehoord. Blijkbaar Was Er Een Spoedklus Binnen Gekomen(waarom heb Ik Hiervoor Dan Een Reservering In De Ochtend Gemaakt?! ) Ze Gingen Dus zsm Beginnen Aan Het Testen En Ik Hoor Over Een Halfuur A Uur Meer. . . .

Ben Ook Niet Van Plan De Auto Te Laten Repareren Door Hun. Ga Opzoek Naar Een Goedkoper Adresje
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Excuses Voor De Zeer Irritante Hoofdletters Elke Keer. . . Weet Niet Hoe Ik Het Uit Kan Zetten
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/7074344/

Nieuw blok is ook nog een optie. Moet er natuurlijk nog wel in, maar is de overweging waard als je een mannetje kan vinden. ;)
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Vanochtend om half 9 de clio afgezet voor het onderzoek. Ik mocht helaas niet mee kijken. Maar zou rond de"na-morgen" gebeld worden met resultaat. Toen ik om half 2 nog niks gehoord had heb ik ze zelf gebeld. Hieruit bleek dat er een spoed geval binnen was gekomen en daarom mijn auto uitgesteld werd maar als ik nog een halfuur a uur zou wachten zouden ze mij terugbellen om de resultaten te bespreken toen ik vervolgens 2uur later(dus half 4 inmiddels) terug belde gaven ze aan net aan de auto te zijn begonnen. Ik zou direct terug gebeld worden en na nog eens 25min krijg ik te horen dat mijn clio "dood" is en dat de koppaking inderdaad lek is en het meer dan €1000 zou kosten om het te repareren. Toen benn ik op de metro gestapt en er maar gewoon heen gegaan......

Kom ik daar aan en ze bevestigen inderdaad dat de clio een lekke koppaking heeft. Hij geeft aan dat hij de motor warm heeft laten lopen en het systeem gevuld heeft met water en er blijken bubels uit het reservoir te komen. (dit gebeurde met koelvloeistof niet, hier had ik namelijk zelf op gecontroleerd)

Maargoed ze hebben de auto dus 9uur in handen gehad hem vol water gegooit en de sleutel omgedraaid ipv de druk test waar ik om gevraagd had..... Maargoed nu heb ik dus een radiator vol met water in de winter gelukkig loopt hij redelijk snel leeg voor het echt gaat vriezen
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Bericht door Asjemenou »

Lekkere amateuristische praktijken daar. Woensdagavond zie ik dat mannetje van mij weer voor een setje nieuwe verstuivers. Zal ik aan hem vragen of hij de klus ziet zitten en er tijd voor heeft? Ik PM je anders wel even de offertes die ik van heb ontvangen.
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Als je dat zou willen doen dan zou dat echt fantastisch zijn. Ik heb ook in mijn eigen kennissen kring een oproep gedaan en hoop daar wat uit te vinden
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Bericht door Asjemenou »

Oke ik zal het hem vragen woensdag. Had je btw mijn pb ontvangen? Zat er een beetje mee te prutsen
OmgItsMax
beginner
Contacteer:

Bericht door OmgItsMax »

Oh lees hem net heb je een berichtje terug gestuurd!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”