Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Beste Clioclub lezers en liefhebbers,
Ik heb een Clio Estate TCe Dynamique uit 2008, van het weekend gekocht, bij een autohandelaar in Emmen.
Proefrit gemaakt, auto reed op zich goed, voldoende power. Had ietsje het gevoel dat tot 2000rpm de motor lichtjes stotterde.
Onderstel/banden zijn wat stuk, dus voelde ook veel van het wegdek.
Vervolgens binnen 1,5 uur van Emmen naar Amersfoort gereden, 104km/h op de cruisecontrol, actueel verbruik 6.0L/100km.
Erg netjes lijkt me, geen vermogensproblemen, reed perfect. Van het weekend nog gereden op 50- en 80-wegen. Stationair staat de toerental-naald te bibberen. Bij het starten zakt hij eerst naar 800-900rpm, en vervolgens naar 600-700rpm... Ene keer wel, andere keer niet, maar het toerental is voelbaar/hoorbaar te laag.
Vanochtend 20min op de snelweg gezeten naar me werk, rij de afrit op en er begint een lampje te knipperen. Het oranje motor blokje, wat na een halve minuut weer uit ging. 1 minuut later op me werk boekje er bij gepakt en de melding is: luchtvervuiling, verminder snelheid, ga direct naar een dealer. Het verminderen van de snelheid deed ik automatisch doordat ik de snelweg verliet.
De hamvraag: wat o wat is er aan de hand?
De eerste belangrijke vervolg-vraag: kan ik blijven rijden, daar de melding weg is?
Heb veel gelezen over deze melding bij verschillende modellen, leeuwendeel heeft het over pen-bobines, daarnaast bougies en sensoren.
Foutmeldingen heb ik (nog) niet, moet nog naar de dealer.
De board-computer zelf geeft geen melding.
De auto heeft in Januarie 2016, begin dit jaar, zijn laatste beurt gehad.
Hoe zien de pen-bobines er precies uit? Als ik google op bobines-renault-clio en voer me kenteken in, krijg ik veel blokjes te zien met 4 aansluitingen. Maar niet direct 4 losse bobines.
Helpt een kleien/grote beurt? Vervangen van luchtfilters? Als het gaat om vervanging: filters, bobine(s) kan ik zelf wel vervangen, bougies ook nog wel.
Meest vervelende is dat ik veel gelezen heb dat de dealer in eerste instantie, of gewoon direct, niet wist wat het was.
Ben dan geen voorstander van lukraak alles vervangen, daar de kosten snel oplopen.
Ik wil hem zwz naar de garage brengen voor een onderhoudsbeurt. Misschien blijft het daarna weg. Kan het ook aankaarten als ze het onderhoud uitvoeren. Onder voorbehoud dat ze niet 2,5 uur arbeid + uitlezen gaan rekenen.
Hebben jullie kentekennummer / motorgegevens nodig?
Ben benieuwd naar jullie wijsheid!
GR.
Benjamin
Ik heb een Clio Estate TCe Dynamique uit 2008, van het weekend gekocht, bij een autohandelaar in Emmen.
Proefrit gemaakt, auto reed op zich goed, voldoende power. Had ietsje het gevoel dat tot 2000rpm de motor lichtjes stotterde.
Onderstel/banden zijn wat stuk, dus voelde ook veel van het wegdek.
Vervolgens binnen 1,5 uur van Emmen naar Amersfoort gereden, 104km/h op de cruisecontrol, actueel verbruik 6.0L/100km.
Erg netjes lijkt me, geen vermogensproblemen, reed perfect. Van het weekend nog gereden op 50- en 80-wegen. Stationair staat de toerental-naald te bibberen. Bij het starten zakt hij eerst naar 800-900rpm, en vervolgens naar 600-700rpm... Ene keer wel, andere keer niet, maar het toerental is voelbaar/hoorbaar te laag.
Vanochtend 20min op de snelweg gezeten naar me werk, rij de afrit op en er begint een lampje te knipperen. Het oranje motor blokje, wat na een halve minuut weer uit ging. 1 minuut later op me werk boekje er bij gepakt en de melding is: luchtvervuiling, verminder snelheid, ga direct naar een dealer. Het verminderen van de snelheid deed ik automatisch doordat ik de snelweg verliet.
De hamvraag: wat o wat is er aan de hand?
De eerste belangrijke vervolg-vraag: kan ik blijven rijden, daar de melding weg is?
Heb veel gelezen over deze melding bij verschillende modellen, leeuwendeel heeft het over pen-bobines, daarnaast bougies en sensoren.
Foutmeldingen heb ik (nog) niet, moet nog naar de dealer.
De board-computer zelf geeft geen melding.
De auto heeft in Januarie 2016, begin dit jaar, zijn laatste beurt gehad.
Hoe zien de pen-bobines er precies uit? Als ik google op bobines-renault-clio en voer me kenteken in, krijg ik veel blokjes te zien met 4 aansluitingen. Maar niet direct 4 losse bobines.
Helpt een kleien/grote beurt? Vervangen van luchtfilters? Als het gaat om vervanging: filters, bobine(s) kan ik zelf wel vervangen, bougies ook nog wel.
Meest vervelende is dat ik veel gelezen heb dat de dealer in eerste instantie, of gewoon direct, niet wist wat het was.
Ben dan geen voorstander van lukraak alles vervangen, daar de kosten snel oplopen.
Ik wil hem zwz naar de garage brengen voor een onderhoudsbeurt. Misschien blijft het daarna weg. Kan het ook aankaarten als ze het onderhoud uitvoeren. Onder voorbehoud dat ze niet 2,5 uur arbeid + uitlezen gaan rekenen.
Hebben jullie kentekennummer / motorgegevens nodig?
Ben benieuwd naar jullie wijsheid!
GR.
Benjamin
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Re: Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Storing uitlezen is stap 1.
Zonder goede diagnose allerlei werkzaamheden gaan doen is niet de juiste manier.
Zonder goede diagnose allerlei werkzaamheden gaan doen is niet de juiste manier.
Re: Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Mee eens, zojuist bij de dealer geweest, en ook een 2e dealer gebeld. Beide zeiden: oranje lampje is waarschuwing. Als deze niet terug komt, niks aan de hand, gewoon doorrijden. Komt het weer terug, kom dan maar even langs.
Ze gaven wel aan, dat misschien de bobine stuk aan het gaan is, of bougies vies. Volgens het boordsysteem en de database is onderhoud pas over 3000km nodig, dus zelfs daar werd niet op aangedrongen door ze. Dat bevalt me op zich wel. Bobine bij dit model/jaartal is een bobine-blokje voor alle 4 de bougies: 75 euro, misschien nog een kabelset er bij, kwam en we rond de 100 euro uit. 4 bougies kwamen op 60 euro. Dus als we voor zeker gaan , zijn we hooguit 160 euro verder. Laat eerst het lampje maar terug komen.
Gr.
Ze gaven wel aan, dat misschien de bobine stuk aan het gaan is, of bougies vies. Volgens het boordsysteem en de database is onderhoud pas over 3000km nodig, dus zelfs daar werd niet op aangedrongen door ze. Dat bevalt me op zich wel. Bobine bij dit model/jaartal is een bobine-blokje voor alle 4 de bougies: 75 euro, misschien nog een kabelset er bij, kwam en we rond de 100 euro uit. 4 bougies kwamen op 60 euro. Dus als we voor zeker gaan , zijn we hooguit 160 euro verder. Laat eerst het lampje maar terug komen.
Gr.
- Worteltjestaart
- forum starter
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
- Contacteer:
Re: Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Ik heb ook een 1.2TCe, de garage waar mijn Clio in onderhoud is raadt mij aan om olie verversen niet per 20dkm maar per 15dkm te doen vanwege wat kans op vervuiling. Dat hou ik dan ook aan, die paar euro die me dat kost is me geen problemen waard.
Daarnaast is het olieverbruik ongeveer 1:18000 waardoor hij net gaat klagen dat ik olie moet bijvullen onder 2000 km voordat het voorgeschreven onderhoud aan de beurt is.
Door elke 15-16dkm onderhoud te doen voorkom ik dus ook tussendoor bijvullen.
Daarnaast is het olieverbruik ongeveer 1:18000 waardoor hij net gaat klagen dat ik olie moet bijvullen onder 2000 km voordat het voorgeschreven onderhoud aan de beurt is.
Door elke 15-16dkm onderhoud te doen voorkom ik dus ook tussendoor bijvullen.
Re: Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Penbobines per vier tegelijk vervangen is onzin. Ik heb 10 jaar met één en dezelfde 1.6 gereden (Scénic) en drie keer een bobine moeten vervagen. Twee keer op cilinder 4 en één keer cilinder 3. Bij alle drie keren kwam de waarschuwing "emissie controleren" en begon de motor slechter te lopen.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
En met iets bijtijds olie verversen voorkom je duurdere reparaties. Is toch het bloed van je motor. 

Re: Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Ik had er ook last van dat mijn clio stationair erg onregelmatig liep. Het bleek dat de motor niet op tijd liep. Nadat ze dit hadden opgelost bij de garage, loopt hij weer als een zonnetje!
Re: Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Het TCE blok van de 3ph1 loopt van nature op een lager stationair toerental (600-700rpm), dit heb ik me laten vertellen door de hoofdmonteur van mijn Renault dealer. Dit is normaal, en kan niet aangepast worden (vond het ook erg laag).
Hoe is het afgelopen? #nieuwsgierig
Hoe is het afgelopen? #nieuwsgierig
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009