De clio doet weer even lastig...

1. Koude start, slaat pas na even rond draaien aan (dat was altijd meteen!) Na het koud starten loopt hij ook langzaam stationair slechts 1000 toeren ipv de normale 1500. In het begin mist hij ook regelmatig een slag.
2. Warme start: slaat wederom niet meteen aan. Een maal gestart gaat hij 500 toeren lopen om vervolgens langzaam te klimmen naar 750 toeren.
3. Stationair is niet "sterk" hij hobbelt wat meer dan normaal en zakt soms weg naar 500 toeren per minuut, als je dan toevallig aan het sturen bent dan slaat hij soms ook af.
Via de OBD stekker heb ik een tijdje mee zitten kijken wat er allemaal gebeurd....alles lijkt normaal te zijn, behalve de shortterm fuel trim. Ik gebruik het programma Torque, dat kan 2 trims uitlezen: de STFT% en de F/T 1x1% Beide duiken dik in de - op het moment dat de motor stationair draait. Ze kruipen meteen weer omhoog als je gas begint te geven. Er is ook nog een Longterm fuel trim LTFT%, die lijkt echter niets te doen (maar staat wel op +20%). Je zou denken....te weinig lucht bij stationair ---> nullast klep. Echter die lijkt ook normaal te werken. Ik kan de pin helemaal indrukken. Na het starten loopt hij dan 2500 toeren. Na een tijdje regelt de ECU de klep weer terug zodat de motor weer 750 toeren per minuut loopt. Daarna opnieuw starten en dan loopt hij weer 500 toeren om langzaam te klimmen naar 750

De garage zegt....zullen de bougies wel zijn. Echter, normaal heb ik de ervaring dat slechte bougies vooral problemen geven bij vollast. Daar doen ze het prima. Ik tast in het duister....wat kan het zijn?