Vlotter vervangen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Vlotter vervangen

Bericht door s_jansen66 »

Goede morgen forummers,

Tijd voor een kort verhaaltje:

Afgelopen vrijdag heb ik de brandstoftank (DCi) mooi afgetopt omdat ik een retourtje Maastricht - Groningen moest maken in het weekend. De tank heb ik helemaal tot aan het randje gevuld (met een pisstraaltje om die laatste liter er nog bij te krijgen ).
Toen ik de wagen startte zag ik dat het brandstof wijzertje nog steeds de stand van vóór het tanken aangaf. Uiteraard heb ik hem een aantal keer van het contact gehaald, maar dat veranderde niets. Ik ben in het weekend dus toch maar op pad geweest en heb hem na terugkomst weer vol getankt. Nog steeds geen beweging in dat wijzertje.
Maandag heb ik de garage gebeld en een afspraak gemaakt voor vanochtend. Wat schetst mijn verbazing? Vanmorgen was het wijzertje weer in beweging gekomen! Ik geloofde mijn ogen niet en heb hem meteen vol getankt om het te checken. En ja hoor, hij doet het weer!

Voor de zekerheid ben ik toch nog even naar de dealer gereden en heb daar even overlegd.

De monteur: "Bekend probleem! Ik heb op dit moment nog een Clio staan met hetzelfde euvel. Ik bestel wel een vlotter en die zetten we er dan in. Opgelost!"
Mijn auto is echter niet meer in de garantie (bouwjaar 11-2012 en in bezit sinds 07-2014). Dit veranderde de zaak. Geschatte kosten: €500,-!!! Na het door hun controleren van het systeem is er geen coulance regeling mogelijk.

Nou ben ik niet op mijn achterhoofd gevallen: als ze er daar regelmatig met dit euvel hebben staan, dan betreft dit een fabricage of ontwerp fout en heb ik recht dit op kosten van Renault te laten repareren. De garage was niet genegen deze discussie te voeren en kreeg van hun het advies maar zelf met de klantenservice te bellen (0800-0303).

Nu komt de vraag:
Heeft er iemand van jullie al zijn vlotter (zowel zelf betaald, als onder garantie of lease oid.) laten vervangen? Als ik met dit verhaal contact op neem met Renault Nederland, dan sta ik natuurlijk nergens als ik niet met concrete aantallen kom.

Alvast bedankt!
Sidney
forum starter
Contacteer:

Re: Vlotter vervangen

Bericht door Sidney »

Maareuh, heb je niet zelf het probleem (dat al weer opgelost leek?) veroorzaakt door te veel te tanken?

In mijn dop (TCe) staat max 3x 'click' - zoals jij het vertelt heb jij hem overvuld?

als je band klapt omdat je er 10 bar op zet ipv 2 is dat ook geen garantie, laat staan coulance...
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Hi Sidney,

Ik tank echter al ruim een jaar op deze manier en als je hier http://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 4&start=25 kijkt, dan zie je dat ik echt niet de enige ben die op deze manier moet tanken om hem vol te krijgen. Als ik na de 3 clicks al stop dan is hij echt niet vol!

Als dat de oorzaak zou zijn dan is het opgelost! Volgende keer gewoon niet meer doen :smash: . Dit ga ik ook zeker proberen en als het werkt, dan neem ik genoegen met een tankinhoud van 40 ipv 45liter. Dat is me wel €500,- waard :wink: .
Robin5757
forum member
Contacteer:

Bericht door Robin5757 »

Heb jij toevallig je auto op contact laten staan met tanken,?

Als dat t geval is moet je even de min pool van de accu halen minuuutje en dan terug zetten dan heb je grote kans dat ie t doet..

Let wel op dat je dan je radio code nodig hebt
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Aha nooit gehad dit probleem.Maar zoals gezegd beter voorkomen dan genezen zeggen ze.Dus niet meer te vol tanken.
Ze zetten het daar niet voor niets.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Áls het al door het té vol tanken komt...

Ik heb zojuist contact gehad met mijn oude vaste garagehouder (2 weken geleden verhuisd) en heb hun het verhaal uitgelegd. Kreeg nagenoeg gelijk de werkplaatschef aan de lijn. Hij had hier nog nooit van gehoord en al zeker niet "regelmatig". Ik ga dan gelijk twijfelen aan het verhaal van vanochtend. Dat was een beduidend kleinere vestiging in een dorpje hier in de buurt.

Die werkplaatschef vond het erg vreemd dat ze zo maar op mijn verhaal een diagnose stellen en gelijk een afspraak wilden inplannen voor een reparatie van €500,-. Hij heeft het ook in hun database nagekeken en er waren geen meldingen, notities of andere zaken die in deze richting wezen. Zijn advies was: Kijk het even aan, komt het nog een keer terug, dan kom even langs en kijken we of ze niet een andere manier hadden om het op te lossen die niet zo duur was.

Ik ga het dus eens proberen met het voorzichtig en niet te vol tanken!
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Bericht door Il Girasoli »

Ik heb het niet gehad, maar de tank heeft wel een aantal keer aardig vol gezeten. Eenmaal 43 liter getankt terwijl de wijzer nog op het laatste witte streepje stond. Nooit problemen mee gehad, behalve dat de kwaliteit van deze Spaanse benzine minder was...

Wijzer ging, en bleef, bovenaan staan.
tinuske
forum starter
Contacteer:

Bericht door tinuske »

maastricht groningen retour, moet je toch makkelijk kunnen halen op een normaal gevulde tank?? waarom dan tot het randje vullen?
met normal rijgedrag moet je toch makkelijk 1op 23 kunne halen?
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Wat dat betreft ben ik net een Hollander: via België rijden en hem daar bij de goedkoopste pomp helemaal vol gooien :dozey: .
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

En ik maar aan schuiven aan het tankstation. :idea:EU overal dezelfde prijs
Afbeelding
Ramon
forum starter
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Beetje late reactie misschien, maar zoals hierboven al gevraagd werd, toevallig de auto op contact gehad tijdens tanken?
Ik heb dit namelijk ook gehad toen ik de auto had volgetankt terwijl hij op contact stond, oplossing was inderdaad de min-pool een paar minuten losgooien.
Afbeelding
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Hallo Ramon,

Helemaal overheen gelezen! Ik kan het me niet meer herinneren. Tot op heden heeft het zich niet meer voorgedaan. Waar ik die radiocode zou moeten hebben, geen idee. (waarschijnlijk bij de papieren die ik kreeg tijdens overdracht van de auto). Mocht het zich weer voordoen dan zal ik dit eens proberen!
Lutecia
forum starter
Contacteer:

Bericht door Lutecia »

Ik had dit probleem al met de Clio III en ook met de IV nu. Ik vul de tank altijd tot de rand. Als je gaat tanken als de tank nog driekwart vol is dan blijft de meter staan op het niveau van voor het tanken. De meter zal weer normaal werken als je voldoende hebt gereden. Dit probleem is bij mijn dealer wel bekend.
Ramon
forum starter
Contacteer:

Bericht door Ramon »

s_jansen66 schreef:Hallo Ramon,

Helemaal overheen gelezen! Ik kan het me niet meer herinneren. Tot op heden heeft het zich niet meer voorgedaan. Waar ik die radiocode zou moeten hebben, geen idee. (waarschijnlijk bij de papieren die ik kreeg tijdens overdracht van de auto). Mocht het zich weer voordoen dan zal ik dit eens proberen!
De radiocode stond toendertijd inderdaad op de aankoopfactuur van de auto, ik weet niet of je deze hebt aangezien je hem gebruikt hebt gekocht, anders eventueel via de dealer al weet ik niet of die daar weer kosten voor rekent.
Afbeelding
ForceMaple
beginner
Contacteer:

Bericht door ForceMaple »

Hallo S_janssen66, ik vroeg me af hoe het gaat met je brandstofmeter. Werkt alles nog steeds naar behoren sinds je laatste post? Ik zelf heb sinds een paar dagen ook een clio 4 DCI, en heb ook een vreemd voorval met mijn brandstofmeter. Vanaf de dealer is de auto afgeleverd met 25 liter diesel. (meter stond op de helft) Ik heb nu zo'n 400 km gereden en in de tussentijd een keer voor een tientje bijgetankt. Vanochtend reed ik naar mijn werk, en de meter stond nog op een paar streepjes vanaf onder, ik kon volgens de bc nog 190 km rijden. Sta ik voor een afslag van mij werk te wachten tot ik af kan slaan, gaat ineens het brandstof lampje branden en zie ik dat de meter ineens nog maar op 1 streepje staat. De bc gaf toen 113 km aan. Van 190 naar 113 nadat ik even had stilgestaan en weer ging rijden....vreemd.
Mijn eerste gedachte gaat uit naar iets met vacuum zuiging in de tank oid, wat invloed heeft op de vlotter....
Nu lees ik hier op het forum dat ik niet de enige ben...
Vandaar dat ik op zoek ben naar tips van mensen met dezelfde motor (dci 90)

Groet!
Clio IV 1.5 Dci Phase II
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Doe de tank eens vol en kijk dan eens de eerste 200 km doet het pijltje bijna niets de rest van de 550 km gaat het snel naar beneden.ik tank steeds als het gaat piepen en kijk nooit naar de bc.
Afbeelding
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Hallo ForceMaple,

Mijn brandstofmeter is nog steeds in orde. Goede tip: nooit tanken met de auto aan het contact.

klm heeft trouwens gelijk, die brandstofmeter is niet proportioneel met de inhoud van je tank. Als hij op de helft staat betekent dit absoluut niet dat er nog de helft in zit! Nadat ik heb getankt is staat bij mijn clio de wijzer ook boven het bovenste streepje en beweegt het de eerste +/- 200km niet.

Je bc rekent trouwens ook je brandstof verbruik mee in je actieradius: als je veel optrekt en afremt (hoger verbruik) dan wordt je actieradius ook kleiner. Als je veel snelweg rijdt, dan wordt hij weer langer. Dat wordt continu bijgeregeld tijdens het rijden.

Probeer maar eens een paar keer een hele tank leeg te rijden, dan krijg je er wel "feeling" voor.
ForceMaple
beginner
Contacteer:

Bericht door ForceMaple »

klmklmklmklm schreef:Doe de tank eens vol en kijk dan eens de eerste 200 km doet het pijltje bijna niets de rest van de 550 km gaat het snel naar beneden.ik tank steeds als het gaat piepen en kijk nooit naar de bc.
"de eerste 200km......de rest van de 550km"...?

Haal jij maar 750 km met 1 tank?

Ik heb zojuist de tank vol gegooid, en precies volgens het voorschrift tot maximaal 3x afslaan tijdens het vullen. Er ging 41,3 liter in. Bij een tank van 45 liter zou dat verklaren dat er nog ongeveer 3 tot 4 liter in zat, wat neerkomt op ongeveer 70 / 80 km?
Het tanken ging ook gewoon vlotjes, zonder problemen (ik las dat het soms nogal traag ging om de laatste liters er bij te pompen), en zoals s_jansen66 ook aangaf, de wijzer van de brandstofmeter staat nu net iets boven het hoogste streepje.
Ik heb alle settings op nul gezet, dus ben benieuwd wat voor waardes ik ga halen :-)

Bedankt voor de reacties!
Clio IV 1.5 Dci Phase II
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Als hij er maar 750km mee rijdt dan heft hij toch ergens een lek! Na het 3 keer afslaan kan er soms nog wel eens behoorlijk wat bij als je in een rebelse bui bent en lak hebt aan het "3 click max".
Als de brandstof tank bijna leeg is (reserve, met lampje branden) dan geeft de bc geen voorspelling meer over hoe ver je kunt rijden, omdat dit dan te onnauwkeurig is en ze niet verantwoordelijk willen zijn als de bestuurder er alles uit wil halen en met een lege tank komt te staan.

Simon
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Als me lampje begint te branden 720 soms 730 meer niet.Dan rond de 35 liter tanken.
Afbeelding
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Damn! Als ik niet te gek doe haal ik ruim 1000 km op een tank!
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Dan moet ik de dealer bellen dit kan niet.
Afbeelding
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Wat is je gemiddelde verbruik dan? Wellicht rij ik hem verder leeg dan jij, maar mijn bc geeft dat ook netjes aan als ik helemaal heb vol getankt. Ik moet wel zeggen dat ik vrij veel snelweg kilometers rij met open spitsstroken en dan rijd je ook niet als een gek.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”