Knipperlichten knipperen niet CV

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Eric92
forum member
Contacteer:

Knipperlichten knipperen niet CV

Bericht door Eric92 »

Hoi,

Sinds ik de auto heb, deed de originele afstandsbediening het niet meer omdat het knopje van de printplaat was losgekomen. Toendertijd een after market set ingebouwd wat allemaal goed werkte, totdat ik mijn sleutel van de week liet vallen. Dus maar een soldeerbout gehaald en geprobeerd het knopje van de originele afstandsbediening opnieuw erop te solderen. Dit is gelukt (al klikt de afstandsbediening niet echt), alleen zie ik dat de knipperlichten niks doen als ik de auto open of sluit. Het is een infrarood systeem.
Hoort dit zo en hebben bijvoorbeeld alleen de RF systemen dit ingeschakeld? Of zit er iets niet goed?

Gaat om een Clio 2 phase 1 uit 1999.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Knipperlichten knipperen niet CV

Bericht door mox »

Als bij een originele installatie de lichten niet knipperen als je op de sleutel drukt, dan betekent dat dat er nog een deur openstaat.

Heb je de deurschakelaars destijds van het originele systeem losgekoppeld om aan het aftermarket-setje te verbinden? Ik weet niet uit mijn hoofd of de deurschakelaars een maak- of verbreekcontact zijn, maar wat natuurlijk ook kan is dat er gewoon een deurschakelaar stuk is. Meten is weten :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Oke dat wist ik niet. Ik weet echter wel dat alle deuren dicht zijn. De deurschakelaars heb ik niet aangezeten en zijn voor zover ik weet in tact, gezien het feit dat de binnenverlichting aanspringt bij het openen van beide deuren onafhankelijk van elkaar. Of kan er dan nog iets niet goed zitten?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Zonet even gecheckt:

Op afstand sluiten met gesloten deuren: 2 knippers
Op afstand sluiten met één of meer open deuren: 0 knippers
Op afstand openen = altijd 1 knipper, ook met open deur(en)

Ik heb wel een ph2, maar ik neem aan dat een ph1 zich hetzelfde hoort te gedragen. Ik had vroeger een 1.4 RT (2000), maar ik kan me er niet genoeg meer van herinneren. Wat ik wel nog weet is dat hij geen IR- maar RF-afstandsbediening had.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Zoals Mox omschrijft werkt het ook op de ph 1.
Groeten,
Eric

Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Is dat dan ook zo voor de IR afstandsbedieningen? En dan komen we weer terug bij de originele vraag, waarom knipperen ze niet? Alles zit dicht.
hostler

Bericht door hostler »

Alles zit dicht, maar een schakelaar kan wel kapot zijn waardoor hij denkt dat er nog een open is.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Dan zou de binnenverlichting ook aan moeten blijven staan toch? Deze gaat gewoon uit, ook met de afstandsbediening.
Overigens heb ik de afstandsbediening misschien gesloopt nu.. Knopje was weer losgekomen van de printplaat dus opnieuw geprobeerd te solderen, maar is niet helemaal goed gegaan. Knopje ligt nu uit elkaar dus die maar van de sleutel van een sloper halen maandag en nog eens proberen. Daarnaast een aantal dingetjes met de soldeerbout aangeraakt die nu wit zijn uitgeslagen.
Hoop dat ik het nog werkend ga krijgen.
112mark
forum starter
Contacteer:

Bericht door 112mark »

knipperen de lampen ook niet als je hem met de knop binnen in de auto open en dicht zet?
(weet trouwens niet of hij het dan wel of niet moet doen. zal dat nog even bij die van mij kijken als ik erbij ben).
En je sleutel kan wel wat hebben hoor. Ik denk dat met een nieuw schakelaartje hij het wel weer kan doen hoor. Of anders gewoon even die 2 pad's waar de schakelaar zat met een draadje doorverbinden en kijken of hij het dan nog doet.
Clio 2 Phase 1 uit 1999
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Nee ze knipperen ook niet met die knop, maar dat hoort volgens mij ook zo. Heb dat doorverbinden ook geprobeerd met tin, maar dan gebeurt er ook niks. Lijkt me op zich logisch want er moet wel geklikt worden door iets. Anders klikt ie als het ware continu.
hostler

Bericht door hostler »

Bij mij knipperen ze ook niet met de deurvergrendelingsknop bij de asbak.

Met sleutel dicht = 2 keer
Met sleutel open = 1 keer

edit: maar ik zou het echt niet weten :dozey:
112mark
forum starter
Contacteer:

Bericht door 112mark »

Eric92 schreef:Nee ze knipperen ook niet met die knop, maar dat hoort volgens mij ook zo. Heb dat doorverbinden ook geprobeerd met tin, maar dan gebeurt er ook niks. Lijkt me op zich logisch want er moet wel geklikt worden door iets. Anders klikt ie als het ware continu.
Klopt, als je dat hebt gedaan zou ook continu het rode lampje op je afstandsbediening moeten branden (als je hem op de batterij drukt). Dan weet je in ieder geval of de afstandsbediening het nog doet nog voordat je een nieuwe schakelaar haalt.

Maar als de lampen niet knipperen dan lijkt het me eigenlijk dat er iets met je UCH (of die andere computer, weet zo even de naam niet) mis is. Want volgens mij stuurt die dat aan.
Clio 2 Phase 1 uit 1999
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Nou het 'nieuwe' knopje ligt inmiddels ook uitelkaar. Wat een priegelwerk zeg ongelooflijk. Had hem er nog wel opgekregen dat hij goed klikte maar toen ging het lampje niet aan of heeeeel soms. Ben er nu wel eerst klaar mee. Ga nu eerst op vakantie en kijk daarna wel verder...
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”