Accu wordt leeg getrokken

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Yrck

Accu wordt leeg getrokken

Bericht door Yrck »

Hallo!

Iets meer dan een maand geleden wilde ik de auto starten: helemaal niks. Ik hoorde wel wat tikken maar de auto wilde niet starten.
Gelijk de accu lader erop aan gesloten en na 2 uur kon ik de auto starten. Helemaal prima! :thumbsup:
Heb er verder geen aandacht meer aan geschonken, tot vanmorgen. De auto was wederom helemaal dood.. Zelfs de lampjes op het dashboard hadden er moeite mee.
Centrale deurvergrendeling enz. werkte ook niet. Ik heb met een andere auto mijn Clio gestart, dit pas na 5 a 6 pogingen.

Na 20 minuten rijden, leverde het meten van de accu een voltage op van ongeveer 12V. Zodra ik de auto start schiet deze richting de 14 komma nog wat. De dynamo werkt dus.
Heb de auto bewust paar keer gestart, maar dat gaat nu zonder problemen.

Iemand enig idee, of misschien zelf meegemaakt, wat het probleem kan zijn? De lampjes gaan uit, behalve het rode knipperende dotje op het dashboard.
Als het toch een defecte accu is, moet ik dan niet elke dag het probleem hebben? :shock:

Het gaat om een Clio 1.6 16V uit 2000.

Mijn dank is groot! :wink:
Eric92
forum member
Contacteer:

Re: Accu wordt leeg getrokken

Bericht door Eric92 »

Kijk even of de schakelaar van de kofferbak niet loshangt waardoor de klep hem niet dichtdrukt. Ik had na het vervoeren van een fiets in de kofferbak onbewust de schakelaar los getrokken waardoor het lampje aan bleef staan en mijn accu leegtrok.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
112mark
forum starter
Contacteer:

Bericht door 112mark »

Als je toch een multimeter hebt kun je die eens op de stroom stand ertussen hangen (als de motor uit staat !!!!) Dan weet je wat voor stroom er uit je accu gaat als je auto uit staat.
Probeer dit niet als je niet weet hoe dit moet ! Dit moet namelijk wel op een andere manier als gewoon spanning meten.
Clio 2 Phase 1 uit 1999
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Ik zou het idee van Mark uitvoeren. Dan 1 voor 1 de zekeringen verwijderen en wannneer het stroomverbruik stopt heb je de 'dader' gevonden.
Yrck

Bericht door Yrck »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag de accu laten testen bij een dealer. De accu was goed! :-)
Op jullie advies een meter er tussen gehangen op de stroom stand. Deze geeft 0.01A aan. (Wanneer de auto op slot is).

Tevens de werking van mijn dynamo nogmaals getest. Auto gestart en alle verbruikers aan gezet (achteruit verwarming, airco, mistlampen, grootlicht, aanjager standje 4, gevarenlichten enz.)
Met een multimeter de accu gemeten en deze zat rond de 13.7V. Zodra de auto uit gaat zakt deze terug naar 12.7V. Dit lijkt mij in orde?

Ik heb werkelijk geen idee wat het probleem kan zijn. Voor de zekerheid het lampje in de kofferbak losgekoppeld. Hier kwam toch al amper licht vanaf.
112mark
forum starter
Contacteer:

Bericht door 112mark »

0.01A is volgens mij gewoon normaal. daarvan kan je auto accu niet leeg raken in een maand.

Ik zou het gewoon nog even aankijken. De volgende keer dat hij niet meteen start moet je weer de accu spanning meten voordat je hem weer op gaat laden. Meet ook eens de spanning van de accu tijdens het starten. Dus tot hoe laag de accu spanning gaat.
Met alle gebruikers aan geeft je accu 13,7V? En met alles gewoon normaal met draaiende motor heb je wel iets van 14,.. ?
Clio 2 Phase 1 uit 1999
Yrck24

Bericht door Yrck24 »

Zodra ik de accu start zakt de accu spanning richting de 11V (om en nabij).
Heb ik de verbruikers niet aan, maar wel de motor dan laad de dynamo 14, nog wat V bij. Dit lijkt allemaal in orde dus.

Ik zal het de komende weken in de gaten houden. Het blijft een erg vreemd probleem!
Bedankt voor jullie hulp!!
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Startmotor trekt veel stroom als hij gebruikt wordt.
Misschien alle aansluitingen op / van de startmotor controleren / schoonmaken.
Kan ook aan de solenoid van je startmotor liggen.
Heb ik in het project van Petare wel eens wat over gelezen.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Yrck

Bericht door Yrck »

Startmotor zei de garage ook inderdaad.
Echter had ik de auto de avond ervoor nog zonder problemen gebruikt en ongeveer 20 minuten mee gereden. De volgende dag was de accu leeg, dit lijkt mij erg sterk dat het van de startmotor komt.

Zit er in de Clio een stroomonderbreker (iets van een relais?) die de stroom afschakelt na 15 a 20 minuten? Indien ja waar kan ik deze vinden? Misschien dat deze blijft "plakken" en dat dit de problemen veroorzaakt. :-)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”