verlichting functie display (boardcomp.) flikkert regelmatig

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
pvh7251
beginner
Contacteer:

verlichting functie display (boardcomp.) flikkert regelmatig

Bericht door pvh7251 »

verlichting functie display flikkert regelmatig van fel naar gedimd en ook gelijktijdig het display die ik ekstra heb voor indicatie stand aut. versnelling in het dashboard instrumentenpaneel. dit gebeurd dus als ik mijn contact aan zet. doe ik nu mijn verlichting aan, dan word de displays verlichting automatisch gedimt en flikkert het niet meer. er zit dus geen variabele dimmer regeling in de auto. het probleem is dus alleen als verlichting ongedimt fel brand met de verlichting uit en contakt aan. weet iemand evt. de oorzaak? er zijn ook momenten dat die storing er niet is en de display verlichting ongedimt, dus met contakt aan en verlichting uit fel brand, dus het is niet altijd. denk aan een slecht massa contact, maar waar? overal getikt en geklopt, maar merk geen reactie. weet iemand de werking en schakeling van die verlichting. hoe word er bijv. gedimt. denk niet dat het probleem aan de display ligt, omdat beiden displays het zelfde probleem hebben. heb ook nog het radio/temperatuur display in het midden consol en daar is het probleem niet aanwezig en blijft verlichting ongedimt dus fel branden. iemand een idee waar ik het in moet zoeken? weet iemand misschien waar de verlichtings bedradingen vanaf de displays naar toe lopen? ze gaan niet naar de uch regelkast, dat is zeker. nou, hoor de reacties wel en bedankt vast. betreft dus clio 2 fase 2 2003 automaat 1.6 16v gr. peter.
pvh7251
beginner
Contacteer:

Re: verlichting functie display (boardcomp.) flikkert regelm

Bericht door pvh7251 »

opgelost. heb instrumentenpaneel gedemonteerd en de print gedeelte voor gedeelte warm gemaakt met fone en bij reactie dat gedeelte doorgesoldeerd. heb overigens chema van instrumentenpaneel op pc staan, dus wie dat zoekt..... weet niet zo goed,hoe dat bestand hier te kunnen zetten.
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Mooi dat je het gevonden en opgelost hebt :thumbsup:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Wel een slim idee om de print te verwarmen. Goeie tip :thumbsup:
pvh7251
beginner
Contacteer:

Bericht door pvh7251 »

bekend systeem in de elektronica om een onderdeel te zoeken die soms niet goed werkt. je kan ook een onderdeel zoals bijv. een transistor apart verwarmen met stift van soldeerbout of afkoelen met vriesspray (in spuitbussen te verkrijgen) en zie je een reactie, dan is dat onderdeel vaak niet goed meer. warmte verbeterd vaak de werking van een slecht onderdeel en koeling verslechterd de werking weer vaak. (heel soms kan de reactie ook omgekeerd zijn) is dus vaak een goede methode en werkt dikwijls bij een onderdeel die vaak goed doormeet maar toch zijn kuren heeft bij temperatuur verschillen, zoals in koele ruimte en in de winter. niet goed werkende condensatoren worden ook vaak zo gevonden. gr. peter.
pvh7251
beginner
Contacteer:

Bericht door pvh7251 »

oja, en bij slechte verbindingen zoals printbreuk of slechte solderingen kan dit systeem ook wel eens goed werken. eerst de gehele print verwarmen met fone of afkoelen en bij reactie verder gaan bij kleinere gedeeltes en evt. per onderdeel. gr. peter.
pvh7251
beginner
Contacteer:

Bericht door pvh7251 »

de laatste tijd komt probleem regelmatig weer terug na een tijdje goed geweest te zijn, dus als iemand nog een ander idee heeft?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”