Lekstroom zekering 30A "Stroomonderbreker"

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
jopienl
beginner
Contacteer:

Lekstroom zekering 30A "Stroomonderbreker"

Bericht door jopienl »

Bij mijn clio 1 ph2 16v (bj 1994) liep de accu leeg, na wat meten/testen blijkt het de zekering te zijn die (volgens boekje) is bedoeld voor de "stroomonderbreker" (lekt grofweg ca. 0,5A).
Dit is een 30A zekering. Nu heb ik deze zekering eruit gehaald, maar ik merk eigenlijk geen verschil. Alles werkt nog zoals vanouds alleen dan dat mijn accu niet meer leeg loopt.

Ben toch wel nieuwsgierig waar deze zekering (functie: "stroomonderbreker") voor is bedoeld.
-Is het de startonderbreking? Hoe kan ik testen dat die (startonderbreking) het nog doet? Of is het voor iets anders?
-heeft iemand een elektrisch schema?
-weet iemand hoe dit systeem werkt; waar lopen de kabels heen: relais of iets dergelijks?

ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit "systeem" niet goed functioneerde in het verleden en dat men een omleiding of iets dergelijks heeft gemaakt, want ik kan mij niet voorstellen dat het "normaal" is dat ik geen verschil merk nu de zekering eruit is.

Alle tips, ideeën, suggesties zijn welkom voordat ik het hele dashboard ga demonteren (want ik wil weten hoe het werkt en het probleem hoe dan ook "goed" verhelpen)
jopienl
beginner
Contacteer:

Re: Lekstroom zekering 30A "Stroomonderbreker"

Bericht door jopienl »

Oorzaak gevonden. De zekering waar ik het over had zorgt voor de continue stroom van diverse apparaten, zoo ook voor de binnenverlichting. Als ik dus de zekering van de binnenverlichting los haal en die andere gewoon laat zitten dan is de lekstroom ook 'weg'. Probleem van de lekstroom dus kunnen herleiden naar de zekering voor de binnenverlichting.

Dus verder gekeken.
Verlichting kofferbak: geen probleem

Dus moet de verlichting aan het dak zijn, deze brand niet maar toch maar losgekoppeld en dan was het probleem weg. Weer vastgemaakt maar dan lampje voor lampje los gehaald en blijkt dat het het lampje betreft waarbij in het armatuur een diode vast zit. Die zorgt voor de lekstroom. Voor nu het lampje eruit gehaald (andere lampje/leeslampje passagier werkt dus gewoon), op termijn diode vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)”