Lekstroom

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
zachary
beginner
Contacteer:

Lekstroom

Bericht door zachary »

Hi leden,

Helaas heb ik bij mijn Clio 3 uit 2005 een lekstroom geconstateerd. Na 2 keer een lege accu te hebben gehad was het tijd om opzoek te gaan naar de desbetreffende lekstroom. Na het aansluiten van een multimeter tussen de accupool en accuklem (-) heb ik de zekeringen er uitgehaald om te kijken of er een ampere plaatsvinden. De lekstroom die geconstateerd is bedraagd circa 0,3 [A]. Bij het verwijderen van de F2 15A zekering, wat de AC control module, auxiliary equipment en instrument panel aanstuurd, verlaagde de ampere van 0,3 [A] naar 0,06-0,08 [A] wat ik een aanvaardbare lekstroom vind.

Ik zag een verandering bij het activeren/deactiveren van het F2 circuit. Het verschil was dat bij het activeren dat de 2 wijzers (kilometerteller en benzineniveauwijzer) een tikkend geluid gaf. Als je van dichtbij kijkt zie je dat de wijzers, bij het geven van een tikkend geluid een millimeter verplaatsen.

Desbetreffende video van de verplaatsing van de wijzers.

Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik dit probleem het beste verhelpen waardoor ik de accupool niet hoef te verwijderen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Lekstroom

Bericht door mox »

Verder werkt de auto normaal? 300mA is wel fors voor een uitgeschakelde auto. Lijkt mij een (vocht?)probleem in een van de computers.

Wat versta je precies onder "het activeren/deactiveren van het F2 circuit"? Een zekeringetje erin en eruit, zonder sleutel in het contactslot? Ik zou een schema zoeken, 1-voor-1 de stekkers van de computers in dat "F2 circuit" lostrekken en kijken wanneer het effect verdwijnt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”