Auto valt uit tijdens rijden

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
maarteh90
beginner
Contacteer:

Auto valt uit tijdens rijden

Bericht door maarteh90 »

Hoi leden:)

Ik ben in bezit van een Clio 2 phase1 uit 2000. heb hem nu 2 jaar en nooit ergens last van gehad..
Mijn vriendin rijdt er eigenlijk meer in ivm haar werk en vorige week kreeg ik een telefoontje van haar dat ze was weg gereden op haar werk.. en ongeveer 1km verder midden op een kruising viel de auto opeens uit.. haar verhaal;

Het leek alsof het gaspedaal niet meer reageerde, hij rolde gewoon uit.. alle lampjes knipperde even en vervolgens viel de auto uit..
Omstanders hebben direct de auto aan de kant geduwd en hulp werd ingeschakeld.. De auto kregen ze echter niet meer aan de praat en de dag erna ben ik met schoonvader de auto gaan afslepen.. altans dat was de bedoeling..

Toen we een dag later aan kwamen om hem weg te slepen kreeg ik hem namelijk gewoon gestart.
Onderweg naar huis echter is hetzelfde als mijn vriendin, ook mij overkomen.. op een lange 80 weg reed ik netjes zoals het hoort. en opeens valt het aantal toeren terug, en schiet dan vervolgens weer omhoog.. (de auto stottert als het ware) uiteindelijk viel hij uit en stond ook ik stil.. maar gelukkig kon ik hem wel weer gewoon starten.. vervolgens weer zonder problemen naar huis gereden..

Bij inspectie thuis bleek dat er zeer oppervlakkige knaagsporen zaten op de bougie kabels. Deze zaten er echter al sinds aanschaf maar door het koude weer gingen we ervan uit dat daar vocht in was gekomen en dit kortsluiting had veroorzaakt waardoor de bougies geen vonken gaven en dus een aantal cilinders wegvielen? oplossing -> 4 nieuwe bougies en 4 nieuwe bougie kabels.

mijn schoonvader had hem een paar dagen bij hem gehouden om te testen en ondertussen mocht ik zijn auto lenen.
Hij heeft na het vervangen van de bougies en kabels een aantal keer in de auto gereden en geen problemen meer gehad dus wij dachten dat het voorbij was.. Dus auto's weer geruild.

Nu is mijn vriendin eergisteren weer gaan werken met onze auto en ja hoor.. ze rijdt op een stoplicht af dat op rood staat en dus laat ze gas los.. vervolgens springt het licht op groen en wil ze dus terug schakelen naar de 3 om vervolgens door te rijden.
Echter na het terugschakelen reageerde het gaspedaal wederom niet op haar " acceleratie" en rolde de auto gewoon uit.. terug naar de 2.. zelfde geval.. helaas auto viel uit.. gevaren lichten maar weer aan.. Maar gelukkig kon ze hem daarna wel meteen weer starten. de overige 20+KM heeft ze er gewoon weer me kunnen rijden...

Nu heb ik al een beetje zitten rondneuzen en nu verdenk ik de BDP sensor.. nu begreep ik dat daar een speciaal model niet goed van zou zijn.. (blauw als ik me niet vergis..) Nu heb ik niets blauws onder de motorkap dus ga ik ervan uit dat dat wel goed zit.. echter zie ik wel een onderdeel waarvan ik niet zeker weet of dit de BDP sensor is, die is afgemonteerd met isolatie tape? :huh:

Afbeelding

kunnen jullie aangeven of jullie ook denken dat de BDP sensor de boosdoener is.. of het onderdeel op de foto de OBD sensor is waarheen ik zoek? En waar ik een nieuwe kan vinden? op winparts enz vond ik niets..

Als jullie andere ideeën hebben hoor ik het wel..
Laatst gewijzigd door maarteh90 op 29 jan 2015 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Re: Auto valt uit tijdens rijden

Bericht door MarijnRS »

bedoel je de BDP sensor?
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

Haha dat ja.. (sorry ik heb er niet zoveel verstand van)
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Geeft niks, daar is dit mooie forum voor :thumbsup:

Hoop dat je de sensor nu ook makkelijker vindt.
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

haha nouja toen ik gister zocht had ik het wel goed ingetypt hoor ...

Alleen zojuist met het opzetten van het bericht een beetje de letters door elkaar gegooid..

Denken jullie dat het probleem idd bij de BDP sensor ligt?
(is het onderdeel op de foto ook de BDP sensor?)
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Nee, waar de bougiekabels ingaan is de bobine....

De BDP sensor ziet er zo uit:

http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=4260.0 het halve maantjesding....
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

Oke, maar regelt de BDP sensor alleen het starten van de auto? of kan deze er ook voor zorgen dat deze onder het rijden uitvalt?
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Dan ga ik eerlijk zijn; dat weet ik niet zeker.....
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

Oke, geen probleem..

Want het kan ook net zo goed de bobine zijn toch? want het lijkt erop dat er dus nog altijd cilinders wegvallen?
(jammer genoeg heb ik het zelf nog niet mee gemaakt na het vervangen van de kabels en bougies..)
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Als je de BDP SENSOR gevonden hebt.... stekkerverbinding loshalen en inspuiten met contactspray.
Vuil op en om de sensor verwijderen.
Ook ik weet niet of deze sensor ook het stilvallen tijdens rijden kan veroorzaken.
Meestal bij wel starten maar niet aanslaan is de BDP sensor eerste verdachte.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Bij een kapotte BDP-sensor kan je wel starten, maar de motor slaat niet aan. De blauwe BDP-sensor is juist de goede. Ik heb jaren geleden BDP-problemen gehad en er is toen een blauwe ingezet. Zowel de sensor als de connector worden vervangen, want de zwarte connector is naar mijn weten het probleem. Sindsdien (inmiddels 120000 km verder) nooit meer startproblemen gehad.

Problemen met stationair draaien en/of stilvallen van de motor tijdens het rijden, bijv. bij het uitrollen richting een stoplicht, duidt vaak op een vervuild smoorklephuis. Schoonmaken schijnt erg simpel te zijn, maar ik heb dit nog nooit zelf gedaan. Ik wil dat na de winter toch eens gaan proberen, want mijn motor valt 's zomers weleens uit tijdens het uitrollen met koude motor en ingeschakelde airco.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Kan heel goed alleen weet niet wat voor motor erin zit....ken tot nu toe eigenlijk alleen het 2.0 16v blok en daar is het reinigen vrij eenvoudig.
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

Bedankt voor de antwoorden.. Kunnen jullie op een afbeelding aangeven waar ik naar de BDP sensor moet zoeken? heb gister 5 minuten staan staren maar niet echt iets kunnen vinden waarvan ik dacht; hey dat is m!..

Ik heb een 1.4 blok.. (geen 16v)
Staat dat klusje van dat smoorklephuis bij de how to's?
Hij viel bij mij uit toen ik gewoon 80 reed.. kan dat dan ook?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

(vanaf ongeveer 2:00)
is ook wel illustratief.

Als je motor ook weleens stil is gevallen terwijl je je voet op het gas had dan is er wellicht (nog) iets anders aan de hand dan een vuile smoorklep. Bobine misschien.

Ik zou beginnen met de BDP-sensor en dan kijken of de toestand verbetert.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Koody

Bericht door Koody »

In mijn geval waren de inlaattemperatuursensor en de watertemperatuursensor de boosdoeners dat de motor uitviel tijdens het rijden.
De codes van deze twee kwa-jongens kwamen naar voren tijdens het uitlezen van de obd.
(alle 4 pen-bobines en bougies zijn een paar maanden geleden al vervangen incl reiniging vh gasklephuis)

just my 2 cents
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

Dank voor de berichten..

Ik heb even snel een kijkje genomen vanmorgen en ik heb m gevonden! Hij is blauw.. dus dat zou goed moeten zijn..
Ik zal zondag als ik tijd heb even proberen het 2e filmpje te imiteren.. ziet eruit als iets wat zelfs ik moet kunnen.

Schoonmaken kan nooit kwaad.. Maar zoals ik het begrijp regelt hij dus alleen het starten.. :(
Maar we gaan het proberen!
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

Daarnaast had ik even gegoogled naar het reinigen van een gasklephuis..
Ik kwam uit bij een filmpje op youtube waarin de symptomen zichtbaar zijn.. Hierin zie je een heel onregelmatig toerental bij stationair lopen..

Hier heb ik echter totaal geen last van.. de auto draait stationair netjes op 1 toerental.. is dit dan uitgesloten?
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

Zojuist helaas wederom problemen gehad.. ik trok lekker op op de snelweg.. reed inmiddels 100> in de 4e versnelling en wil doorschakelen naar de 5e.. Helaas.. toeren vallen volledig terug.. dus ik snel terug naar de 4e versnelling.. en hij trekt gewoon weer door in de toeren..

Hierna heb ik nogmaals geprobeerd om naar de 5e versnelling te schakelen maar wederom geen weerstand op het pedaal.. Dus wederom terug naar de 4.

Bij de 3e poging naar de 5e versnelling begon de auto te stotteren maar naar een paar meter merkte ik dat hij zich herpakte en heb ik gewoon mijn weg kunnen vervolgen..

Vervolgens komen we aan bij een stoplicht waar de auto plots uitvalt (licht was rood..) ik probeer direct de motor weer te starten maar hij slaat niet aan.. na een aantal pogingen begon het al aardig naar benzine te ruiken.. Ik probeerde hem nog een aantal x te starten en daarbij direct gas te geven.. na een poging of 10 starte hij eindelijk en kon ik wederom verder huiswaarts rijden.. Hier is niets meer gebeurt..

Helaas heb ik nog geen van de eerder genoemde "oplossingen" geprobeerd aangezien ik eerst een soort bevestiging wil weten van wat het echt kan zijn.. anders heb ik dadelijk alles vervangen behalve de "boosdoener" zelf.. :(

Iemand ideeen?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Smoorklephuis reinigen kan nooit kwaad. Maar het gaat om een probleem met warme motor als ik het zo lees en dan wanneer deze naar sttatinair gaat. Gasklep (smoorklep) -huis, nokkenas sensor, benzinepomp, BDP sensor en lambda zijn daar veroorzakers van dit probleem.

Wil je het zelf oplossen begin met uitlzen. Staan er foutcodes in, in welke richting wijzen die? Het zal een trial &error tocht worden ben ik bang. Mijn gok is de nokkenas sensor als die er bij jou in zit tenminste.
maarteh90
beginner
Contacteer:

Bericht door maarteh90 »

Ik heb de auto vrijdagavond weg gebracht naar een monteur. Deze heeft hem zaterdag uitgelezen en het blijkt inderdaad de BDP sensor te zijn die defect is. Deze zal dus worden vervangen..

En als we dan toch bezig zijn laat ik ook meteen de gaskabel vervangen, deze begon ietwat te rafelen.

Bedankt voor de tips! Ik hoop dat dit alle problemen verhelpt! :D
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”