De ruitensproeier van mijn achterruit doet het niet meer, in het begin kon ik nog wel sproeien door de voorruit installatie te gebruiken. Als ik die lang genoeg indrukte dan gooide hij er aan de achterzijde ook wat vloeistof uit...
Maar nu doet ie achter helemaal niets meer. Vóór werkt het nog wel gewoon. Heb al even gezocht op het forum maar kan dit specifieke probleem niet vinden. Het gaat om een Clio II phase 1 (1.2). Iemand een idee wat er loos kan zijn?
Zitten er twee wisser motoren in, een voor voor en een voor achter ?
ruitensproeier achterruit werkt niet meer.
- alfasud1972
- forum starter
- Contacteer:
-
- forum starter
- Contacteer:
Re: ruitensproeier achterruit werkt niet meer.
Waarschijnlijk je motortje overleden, zijn makkelijk te krijgen bij Brezan.
- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
ik heb de mijne al eens zelf vervangen na een defecte motor.
naar mijn weten zitten er 2 slangetjes op de motor , 1 voor de voorruit, en 1 voor de achterruit.
als je voor wilt spuiten :D , dan gaat het motertje een bepaalde richting op , en wil je achter spuiten de tegenovergestelde kant.
als je 1 van de 2 spuitmogenlijk aanzet word de andere richting geblokeerd door een klepje.
overigens is een motortje 20 euro.
het lijkt erop alsof het klepje niet meer goed functioneert.
of het motortje.
hoe dan ook lijkt het iets met het motortje aangezien er wel een klein beetje uitkomt.
naar mijn weten zitten er 2 slangetjes op de motor , 1 voor de voorruit, en 1 voor de achterruit.
als je voor wilt spuiten :D , dan gaat het motertje een bepaalde richting op , en wil je achter spuiten de tegenovergestelde kant.
als je 1 van de 2 spuitmogenlijk aanzet word de andere richting geblokeerd door een klepje.
overigens is een motortje 20 euro.
het lijkt erop alsof het klepje niet meer goed functioneert.
of het motortje.
hoe dan ook lijkt het iets met het motortje aangezien er wel een klein beetje uitkomt.
- alfasud1972
- forum starter
- Contacteer:
Thanks ! Ik kijk het even na, heb hier ook nog een phase 2 1.5 DCI staan, zit daar dezelfde sproeier motor in? Dan kan ik hem ff uitwisselen om te testen.
Heb je ook koplampsproeiers? Dan zitten er twee pompjes. Anders één pompje die vooruit draait om voor te sproeien en achteruit om achter te sproeien, afhankelijk van de draairichting van de pomp. Op de pomp zitten twee uitgangen, een witte en een zwarte.

Oorzaak kan zijn dat er vuil in de pomp zit, de stekker niet goed meer is of de pomp zelf.
Maak de stekker schoon of wissel de slangen op de pomp en kijk of je dan wel kan sproeien.

Oorzaak kan zijn dat er vuil in de pomp zit, de stekker niet goed meer is of de pomp zelf.
Maak de stekker schoon of wissel de slangen op de pomp en kijk of je dan wel kan sproeien.
-
- forum starter
- Contacteer:
probleem zit hem vaak in het inwendige afdichtrubber wat na verloop van tijd opzwelt. Dit remt het pompje af (ja kan ook een kant op afremmen...) Nu kun je dus 2 dingen doen; rubber afvijlen of een nieuw pompje aanschaffen. Het afvijlen is een precies werkje en levert niet altijd het gewenste resultaat, dit weet ik uit eigen ervaring. Heb dus uiteindelijk een nieuwtje eringezet en sproeit weer als vanouds!
Pompje is bij Brezan (met clubpas) ongeveer € 22,-. Waarom zou je dan gaan klooien met de pomp en risico nemen op meer problemen. 

-
- forum starter
- Contacteer:
helemaal mee eens Arjan, voor dat geld kun je echt niet klooien....