Alle verlichting stuk?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Eric92
forum member
Contacteer:

Alle verlichting stuk?

Bericht door Eric92 »

Vandaag wilde ik het lampje van de aansteker eindelijk eens vervangen. Toen ik het lampje eruit haalde schoot hij zo los en had ik dus geen flauw idee hoe hij er precies weer in moest. Heb toen mar wat geprobeerd en de aansteker weer in elkaar gezet. Toen ik de verlichting aandeed hoorde ik een zachte tik en viel alle dashboard verlichting inclusief verwarming uit. Ook het lampje van de koplampverstelling en een raamschakelaar doen niks meer. Die van de alarmlichten en het de raamschakelaar aan passagierszijde doen het nog wel. Ook de lichtverklikker doet niks meer.. Binnenverlichting werkt nog wel.

Wat is er gebeurd??
Renault Clio 1.2 RN ('99)
eryc
forum starter
Contacteer:

Re: Alle verlichting stuk?

Bericht door eryc »

Gebeurde het specifiek toen je de verlichting aanzette of al bij het inschakelen van het contact?
Wat ik me in kan denken is dat een onderdeel van de aansteker misschien kortsluiting maakt.

Bij mij schoot-ie ook uit elkaar, is een gepriegel om 'm weer goed in elkaar te krijgen.

Edit: kijk ook even de zekeringen na, verlichting, radio en aansteker zitten op dezelfde zekering geloof ik
Groeten,
Eric

Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Echt toen ik de verlichting aandeed. Contact stond nog uit. Ik vermoed het metalen lipje dat aan het lampje zit die contact moet maken met de aansteker zelf de boosdoener was. Heb snel 2 zekeringen bekeken maar die waren beide heel, geen pretje in de stromende regen. Weet je misschien hoe t lampje erin hoort?

Maar hoop niet dat praktisch alle lampjes nu stuk zijn...
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Ik meen dat het metalen lipje wel tegen de huls van de aansteker aan moet, maar ik kijk het even voor je na.
Als je de stekker van de aansteker loshaalt en dan de verlichting aanzet, werkt het dan wel?
Groeten,
Eric

Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Nee zo heb ik het ook een paar keer getest maar het lampje deed dan niks. Dat metalen lipje wees eerst in de tegenovergestelde richting als hoe de aansteker door dat oranje dingetje schuift. Dat lipje hield de aansteker tegen om verder te schuiven dus deze is meegebogen in dezelfde richting als de aansteker heen schuift.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Is opgelost, was een zekering. De aansteker maakt kortsluiting dus wat doe ik nu fout?
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Kon ook al niet anders zijn dan een zekering, kan je niet beter ff op de sloop een nieuw onderdeel halen..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Dat is wel een goede inderdaad. Mijn aansteker heeft sowieso een kapot stukje bimetaal waardoor de aansteker zelf het niet meer doet. Kan ik even goed kijken hoe het lampje vastzit..

Oh en enig idee waar ik de lampjes kan halen voor in de schakelaars van de elektrische ramen? Ben bij automaterialenzaak, Brezan, een andere soort Brezan en Renault geweest maar niemand heeft ze liggen.
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Ik heb even een foto gemaakt van hoe het bij mij zit.
Er leunen 2 pinnetjes van het lampje tegen de aansteker aan, 1 onderaan en 1 in het midden.
Kijk ook even voor de zekerheid of het inlegdeel in de aansteker (in de vorm van het plusje) goed zit.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Eric

Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Bedankt voor de foto's, zal er binnenkort weer even naar kijken. Is het wel hetzelfde voor de phase 2?
En waar heb je een lampje gevonden die erin moet? Aangezien het zo'n steeklampje is met lange sprieten die je om 1 of andere reden om het omhulsel moet wikkelen? Kan er niet een gewoon steeklampje in zonder die lange sprieten eraan?
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Het zou kunnen dat die van de ph1 anders is maar dat weet ik niet zeker.
Het lampje heb ik bij de dealer gehaald, kostte iets van 60 cent.
De sprieten van het lampje horen langs de glazen voet te lopen, daarmee schuif je 'm in de lamphouder.
Groeten,
Eric

Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”