Bedankt voor de tips, maar ik hoopte toch op meer hardcore technische oplossingen. Waar ik al mee heb geëxperimenteerd zijn de volgende zaken:
-
Cyclone filter, dit is een luchtwervelaar die ik in de luchtinlaat van mijn vorige (benzine) auto had gezet. Deze veroorzaakte 2 voordelen. Ten eerste was de luchttoevoer bij stationair toerental merkbaar beter, waardoor de motor soepeler draaide en er meer koppel beschikbaar was bij het wegrijden in lage toeren. Ten tweede zakte mijn brandstofverbruik met 0,1 liter per 100 km. Een wervelaartje kostte mij toen bij een Opel garage in Zeist 50 euro. Ik weet nog dat de mannen daar verbaasd waren dat er in 2011 ineens iemand langs kwam om naar een Cyclone te vragen. Die dingen verkochten ze al jaren niet meer, maar ze lagen nog op voorraad. Voor half geld kreeg ik er één mee.
http://www.cyclonenederland.nl/
http://www.tuning-gids.nl/cyclone.htm
-
Waterstof hybride. Say what!? Ja echt! In mijn Hyundai Lantra uit 1996 heb ik een waterstofcel gebouwd. Je kan een complete set kopen, alleen het probleem met modernere auto`s (zoals mijn Clio) is dat er meer werk en kosten bij komen kijken om het werkend te krijgen. Dit komt door de steeds nauwkeuriger worden elektronica in de auto die afwijkingen minder tolereert.

De telefoonfoto is wat onscherp, maar hier zie je de waterstofcel gemonteerd achter de bumper. Dit was de enige plek van de auto waar ik deze bonk in kon bouwen.

Hier zie je het systeem aangesloten. Er gaat gedestilleerd zout water in de cel, er komt waterstofgas weer uit.

Hier heb ik de watertank in kunnen prutsen. Er gaat ongeveer 1,5 liter in, voldoende voor een volle tank benzine.
Wat doet dit systeem? Het waterstofgas wordt bij de luchtinlaat direct voor je gasklephuis in de motor gelaten. De brandstof en zuurstofmix wordt nu aangevuld met waterstofgas. Omdat de ontbrandingstemperatuur van waterstofgas veel lager ligt dan van benzine en diesel, ontstaat een fellere explosie in de cilinders. Hierdoor worden benzine en dieselresten beter verbrand en daarmee het octaangetal in de brandstof verhoogd. Resultaat is een beter verbranding en lager verbruik.
Dan komen de problemen die ik nooit heb kunnen overwinnen. Je moet de lambdasensoren misleiden om niet steeds de verhouding tussen brandstof en zuurstof aan te passen. In de set die ik kreeg zat een afstandbus die tussen de lambda en de uitlaat geplaatst moest worden. Omdat dit al jaren vastgeroest zat, heb ik het nooit los gekregen met als risico veel alles te moeten vervangen. (lambdasensor, nieuwe uitlaat, onderstel opnieuw tappen).
Het heeft even gewerkt, maar niet lang genoeg om uitgebreid te testen. Je hebt namelijk ook een stroommeter in de auto nodig om te zien of het systeem niet teveel of te weinig stroom vraagt. Teveel stroom=weerstand te hoog, dus efficiëntie is te laag. en je verbruikt dus meer. Te weinig stroom=te weinig waterstofgas, dus efficiëntie te laag. Je verbruikt dus meer.
http://www.atiana.nl/nl/11-hho-kit-2.html
-
Chiptuning. Motoren zijn altijd zo in de fabriek afgesteld dat ze optimaal presteren in alle dele van de wereld. Dus warm, koud, stoffig, droog of juist altijd vochtig. Dit is een compromis die met behulp van chiptuning geoptimaliseerd kan worden in Nederland. Deze parameter aanpassing in de boorcomputer kan er niet alleen voor zorgen dat je meer vermogen hebt, maar dat je ook nog eens minder brandstof verbruikt.
http://www.chiptuningexperience.nl/cate ... ault-clio/
Dus, hebben jullie nog meer suggesties?
