Zuiniger rijden

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Zuiniger rijden

Bericht door Da Freeze »

Beste forummers,

Ik probeer in mijn 1.5 Dci zo zuinig mogelijk te rijden. Voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer rijdt ik dan 160 km met de cruise control op 100 km/h. Mijn verbruik is dat 4,9 l/100 km. Ik vind persoonlijk dat dit nog veel beter moet kunnen. Nu heb ik een grote beurt uitgevoerd en zijn alle vloeistoffen wel vervangen. Ook de egr heb ik schoongemaakt. Toch wordt de auto niet zuiniger. De auto heeft nu 220.000 gelopen, dus ik houd er rekening mee dat met de ouderdom de zuinigheid ook afneemt. De nieuwe Clio`s zijn in staat minder dan 4,0 l/100 km te halen. Volgens sommige forummers wordt ook al 4,5 l/100 km gehaald bij 120 km/h
Hebben jullie nog suggesties wat ik aan de auto kan aanpassen om zuiniger te rijden? :thanks:
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Re: Zuiniger rijden

Bericht door Wazige! »

duwen? :lol:
tinuske
forum starter
Contacteer:

Bericht door tinuske »

zorgen dat je zo weinig mogelijk moet remmen, dus eerder van je gas af als je ziet dat bv een stoplicht op rood staat.
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Wazige! schreef:duwen? :lol:
Duwen is niet zo efficiënt, want dan gebruik ik zelf veel meer. :laugh4:
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

bumperkleven :devilish:
Groeten, Vincent.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Je bedoelt slipstreamen. :thumbsup:
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Naden afplakken, spiegels en antenne verwijderen, dichte wielen?
Misschien van die strips die schaatsers op hun pak plakten vroeger?
:smash: :joker:
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Dat zou ik kunnen doen Gubre, maar dan vraag ik me af hoe andere Cliorijders toch minder brandstof verbruiken. Ik heb nog nooit een dichtgeplakte Clio op de snelweg gezien.
yannick1994
forum starter
Contacteer:

Bericht door yannick1994 »

Naar mijn mening heeft zuinig rijden te maken met een aantal dingen...

Ten eerste remmen: remmen is verloren energie. Als je op tijd ziet wat er voor je gebeurt dan kun je hier op reageren door gas los te laten ipv laat te moeten remmen. Dit wil dus zeggen ook voldoende afstand houden, dan heb je ook de kans om hem uit te laten rollen.

Met dat kom je bij het tweede punt, namelijk ver vooruit kijken of anticiperen. Nu heb ik als vrachtwagenchauffeur misschien makkelijk praten omdat ik ver overal heen kan kijken, maar probeer het eens uit in de auto. Vooruit denken, wat gaat die ander doen, hij gaat langzamer rijden, zou hij afslaan? Stoplichten die op groen staan, komt er iets van links of rechts en jij bent verder weg, ga er vanuit dat het stoplicht op rood springt.

Als je vaste stukken rijdt weet je waarschijnlijk wel hoe stoplichten een beetje werken, dan probeer je daar op aan te passen. Je kunt er heel erg veel mee bereiken. Het ligt vaak toch aan de bestuurder... Op tijd doorschakelen is ook zoiets. Maar ga niet overdrijven, dit lijkt me dan ook weer niet goed voor het overige verkeer en je auto.

Met mijn Clio kan ik makkelijk 1 op 13,5 in de buurt halen en 1 op 14 op langere afstanden. Ik heb een 1.4 16V uit 2006, maar toch, vooruit kijken is wel het belangrijkste.
Groeten Yannick !
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Je kan de nieuwere motoren absoluut niet vergelijken met een motor van 2006 die dik twee ton heeft gedraaid. Er zijn in die tijd al heel wat modificaties bedacht die een motor zuiniger maken die er bij jou niet op zitten. Daarbij heb je door de kilometerstand altijd slijtage in het blok waardoor je verlies hebt in het aantal kilometers per liter.

Enige optie om dus zuiniger te gaan rijden is dan een motorrevisie waarbij je o.a. cilinderkop, zuigers en zuigerveren gaat vernieuwen. De nokkenassen en kleppen aanpakt en zo nog wat dingetjes. En dan nog zal het verschil niet opzienbarend zijn.
Sp33dFr34k
forum member
Contacteer:

Bericht door Sp33dFr34k »

Ik vind jouw verbruik eigenlijk zeer netjes te noemen. Zit hier met een 1.6 benzine op binna 8l...
Tomasvs
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tomasvs »

Ja ik ook janno.... En dan rij ik niet eens heel gek ofzo maar gewoon rustig 120
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Bedankt voor de tips, maar ik hoopte toch op meer hardcore technische oplossingen. Waar ik al mee heb geëxperimenteerd zijn de volgende zaken:

-Cyclone filter, dit is een luchtwervelaar die ik in de luchtinlaat van mijn vorige (benzine) auto had gezet. Deze veroorzaakte 2 voordelen. Ten eerste was de luchttoevoer bij stationair toerental merkbaar beter, waardoor de motor soepeler draaide en er meer koppel beschikbaar was bij het wegrijden in lage toeren. Ten tweede zakte mijn brandstofverbruik met 0,1 liter per 100 km. Een wervelaartje kostte mij toen bij een Opel garage in Zeist 50 euro. Ik weet nog dat de mannen daar verbaasd waren dat er in 2011 ineens iemand langs kwam om naar een Cyclone te vragen. Die dingen verkochten ze al jaren niet meer, maar ze lagen nog op voorraad. Voor half geld kreeg ik er één mee.
http://www.cyclonenederland.nl/
http://www.tuning-gids.nl/cyclone.htm

-Waterstof hybride. Say what!? Ja echt! In mijn Hyundai Lantra uit 1996 heb ik een waterstofcel gebouwd. Je kan een complete set kopen, alleen het probleem met modernere auto`s (zoals mijn Clio) is dat er meer werk en kosten bij komen kijken om het werkend te krijgen. Dit komt door de steeds nauwkeuriger worden elektronica in de auto die afwijkingen minder tolereert.

Afbeelding
De telefoonfoto is wat onscherp, maar hier zie je de waterstofcel gemonteerd achter de bumper. Dit was de enige plek van de auto waar ik deze bonk in kon bouwen.

Afbeelding
Hier zie je het systeem aangesloten. Er gaat gedestilleerd zout water in de cel, er komt waterstofgas weer uit.

Afbeelding
Hier heb ik de watertank in kunnen prutsen. Er gaat ongeveer 1,5 liter in, voldoende voor een volle tank benzine.

Wat doet dit systeem? Het waterstofgas wordt bij de luchtinlaat direct voor je gasklephuis in de motor gelaten. De brandstof en zuurstofmix wordt nu aangevuld met waterstofgas. Omdat de ontbrandingstemperatuur van waterstofgas veel lager ligt dan van benzine en diesel, ontstaat een fellere explosie in de cilinders. Hierdoor worden benzine en dieselresten beter verbrand en daarmee het octaangetal in de brandstof verhoogd. Resultaat is een beter verbranding en lager verbruik.

Dan komen de problemen die ik nooit heb kunnen overwinnen. Je moet de lambdasensoren misleiden om niet steeds de verhouding tussen brandstof en zuurstof aan te passen. In de set die ik kreeg zat een afstandbus die tussen de lambda en de uitlaat geplaatst moest worden. Omdat dit al jaren vastgeroest zat, heb ik het nooit los gekregen met als risico veel alles te moeten vervangen. (lambdasensor, nieuwe uitlaat, onderstel opnieuw tappen).

Het heeft even gewerkt, maar niet lang genoeg om uitgebreid te testen. Je hebt namelijk ook een stroommeter in de auto nodig om te zien of het systeem niet teveel of te weinig stroom vraagt. Teveel stroom=weerstand te hoog, dus efficiëntie is te laag. en je verbruikt dus meer. Te weinig stroom=te weinig waterstofgas, dus efficiëntie te laag. Je verbruikt dus meer.
http://www.atiana.nl/nl/11-hho-kit-2.html

-Chiptuning. Motoren zijn altijd zo in de fabriek afgesteld dat ze optimaal presteren in alle dele van de wereld. Dus warm, koud, stoffig, droog of juist altijd vochtig. Dit is een compromis die met behulp van chiptuning geoptimaliseerd kan worden in Nederland. Deze parameter aanpassing in de boorcomputer kan er niet alleen voor zorgen dat je meer vermogen hebt, maar dat je ook nog eens minder brandstof verbruikt.
http://www.chiptuningexperience.nl/cate ... ault-clio/

Dus, hebben jullie nog meer suggesties? :idea:
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Een tip is om geen geld uit te geven aan die onzinnige dure rommel en gewoon het gas erop te houden. Is fijn voor jezelf en voor je medeweggebruikers, wij dus.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Wat moet ik met deze informatie?
Laatst gewijzigd door Age op 23 dec 2014 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Dat mag jij helemaal zelf weten.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Ik denk dat je veel aan een Eco Chiptuning hebt.
Hiermee gaat de turbodruk omlaag en de brandstof toevoer, resulterend minder pk en verbruik.

Je kan ook een chiptuning toepassen waarmee je meer pk's krijgt. Zolang je het vermogen niet aanspreekt zal je zuiniger rijden.
Groeten, Vincent.
Contacteer:

Bericht door Age »

@martll, ff normaal doen aub.
Die reactie van jou slaat nergens op. Heb je niets zinnigs te melden, doe dat dan niet... klaar.
Groet, Age
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Slaat dat nergens op? Er worden tips gegeven die volgens de topicstarter nergens op slaan dus dacht laat ik nog maar wat tips verzinnen die geld besparen en je eigen een beter gevoel geven.
Voor de rest kan ik jouw tweede zin ook herhalen, maar dat doe ik maar even niet. Zal de sfeer niet verbeteren.
Laatst gewijzigd door Age op 23 dec 2014 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Contacteer:

Bericht door Age »

Als je dat niet eens ziet dan helpt uitleggen ook niet meer zoveel ben ik bang... sterkte.

Maar ontopic maar weer, en wil je echt zonodig het laatste woord, graag via pb, want hier wordt hij verwijderd.

ps, onnodig quoten heeft ook geen nut.
Groet, Age
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

martil begrijpt niet dat het meer is dan alleen "zuinig rijden". Het is ook het experimenteren met technieken en daar je voldoening uit te halen. Ook het uitrekenen wat je besparing op jaarbasis is kan bevredigend werken en de uitdaging hoe ver je kan gaan. En als je de overheid fiscaal te slim af kan zijn is dat toch ook mooi meegenomen?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dat was niet uit je startpost te halen, ik dacht dat je blok nog standaard was, vandaar ;)

Er zijn er binnen de club niet (of niet veel) die zo aan het pionieren zijn. Waarschijnlijk ben je zelf al veel verder met speuren naar de mogelijkheden dan wie dan ook hier op het forum. Het is wel interessant om daar een projecttopic (want dit is wel echt een project denk ik) over te maken. Dan heb je ook meer kans dat je tips en trucs krijgt denk ik :thumbsup:
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Om echt zuinig te rijden is misschien de auto vervangen niet eens zo'n gek idee. Al thans, als het echt zuinige rijden je doel is. De Clio IV haalt zoals je zelf aangeeft inderdaad 4,5l bij 120 en is ook wel onder de 4l te krijgen. Wellicht haal je met tailgaten op de snelweg zelfs wel een gemiddelde van onder de 3,5l
Skyflipper
beginner
Contacteer:

Bericht door Skyflipper »

Met mijn Clio uit 2011 zit ik op een gemiddeld verbruik van 3,83 liter. Moet zeggen dat hij na mijn 90.000km beurt wat onzuiniger is, maar ik heb ook meer korte stukken gereden, veel wind en de temperatuur is lager geworden. Ik rij zelf ongeveer 4x per week 180km woon werk verkeer. Snelheid bij voorkeur niet onder de 100, maar ook niet boven de 110. De CC op 102, maar met inhalen zorg ik er ook voor dat ik anderen niet hinder.
Verbruik hou ik ook bij op Autoweek en daar ben ik de zuinigste Clio. Ook met dit verbruik hou ik mij aanbevolen voor tips om zuiniger te rijden. Overigens erg tevreden met dit verbruik.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Arjan schreef:Dat was niet uit je startpost te halen, ik dacht dat je blok nog standaard was, vandaar ;)
Mijn blok is nog standaard. De genoemde truuks heb ik in mijn vorige auto gebouwd. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe Renault het voor elkaar heeft gekregen de dci blokken in de nieuwste generatie nog zuiniger te krijgen. We praten hier over een liter per 100 km minder brandstof tov de vorige generatie. Ecotuning klinkt inderdaad als een goed idee. Ik reken nog wel een keer uit wat me dat oplevert.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”