De motor van mijn clio campus draait stationair, naar mijn gevoel, iets te traag. Als hij stationair draait trilt de auto een beetje. Druk ik het pedaal iestjes in tot 800-850rpm, dan is de motor veel rustiger (trillen is weg).
Tevens heb ik bij wegrijden vanuit stilstand (dus in 1e versn) dat hij altijd even terugvalt, waardoor er geen vloeiende acceleratie plaatsvindt.
Nu heb ik een OBD-lezer eraan gehangen om te kijken of er misschien ECU errors zijn die deze symptomen kunnen veroorzaken. "Helaas" geen enkele fout en de foutgeschiedenis is helemaal leeg. Nu lees ik hier en daar dat 750rpm wel normaal is voor dit type motor (de OBD-lezer geeft ook 740-760 aan trouwens). Maar het lijkt me dat de motor wel gewoon rustig moet lopen in z'n stationair.
Nu vraag ik me af waar ik de oorzaken zou kunnen zoeken. Het inlaathuis heb ik al gereinigd, inclusief carterontluchtingsslangen. Ook heb ik injector-cleaner gebruikt om te kijken of dat nog iets uithaalde. Helaas nog geen resultaat dus.
Waar ik wel tegenaan liep waren wat uitlaatspetters bij het hitteschild rondom de koppeling tussen voorpijp en middenpijp:

Zou dit laatste de trillende stationair/inkakken bij wegrijden kunnen veroorzaken, of zou ik het probleem ergens anders kunnen zoeken of dingen die ik met obd-uitlezer kan checken?
Gegevens auto:
Renault Clio Campus
1.2-16v motor: d4f 722
bj 2007, 81dkm