Trillende stationair (750rpm) en terugvallen bij wegrijden

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Elmer

Trillende stationair (750rpm) en terugvallen bij wegrijden

Bericht door Elmer »

Beste forumlieden,

De motor van mijn clio campus draait stationair, naar mijn gevoel, iets te traag. Als hij stationair draait trilt de auto een beetje. Druk ik het pedaal iestjes in tot 800-850rpm, dan is de motor veel rustiger (trillen is weg).
Tevens heb ik bij wegrijden vanuit stilstand (dus in 1e versn) dat hij altijd even terugvalt, waardoor er geen vloeiende acceleratie plaatsvindt.

Nu heb ik een OBD-lezer eraan gehangen om te kijken of er misschien ECU errors zijn die deze symptomen kunnen veroorzaken. "Helaas" geen enkele fout en de foutgeschiedenis is helemaal leeg. Nu lees ik hier en daar dat 750rpm wel normaal is voor dit type motor (de OBD-lezer geeft ook 740-760 aan trouwens). Maar het lijkt me dat de motor wel gewoon rustig moet lopen in z'n stationair.

Nu vraag ik me af waar ik de oorzaken zou kunnen zoeken. Het inlaathuis heb ik al gereinigd, inclusief carterontluchtingsslangen. Ook heb ik injector-cleaner gebruikt om te kijken of dat nog iets uithaalde. Helaas nog geen resultaat dus.
Waar ik wel tegenaan liep waren wat uitlaatspetters bij het hitteschild rondom de koppeling tussen voorpijp en middenpijp:

Afbeelding Afbeelding

Zou dit laatste de trillende stationair/inkakken bij wegrijden kunnen veroorzaken, of zou ik het probleem ergens anders kunnen zoeken of dingen die ik met obd-uitlezer kan checken?

Gegevens auto:
Renault Clio Campus
1.2-16v motor: d4f 722
bj 2007, 81dkm
Elmer

Re: Trillende stationair (750rpm) en terugvallen bij wegrijd

Bericht door Elmer »

Bedankt Henny. De lek moet inderdaad worden opgelost, dat sowieso.
Ik denk wel dat de gaskleppositiesensor correct zijn werk doet. Deze waardes heb ik net even gemeten, en vanuit OBD krijg ik geen rare waardes en volgt ook netjes de positie van mijn gaspedaal.
Om het terugvallen tijdens wegrijden te voorkomen moet ik mijn koppeling net niet helemaal op laten komen, even vasthouden zeg maar tot de 20km/u laat maar zeggen. Dat lijkt me ook niet helemaal goed voor de koppeling om dat als gewoonte te gaan doen. Het voelt voor mij in ieder geval niet natuurlijk, niet hoe ik normaal zou koppelen.

Nu ben ik nog niet zo thuis in het interpreteren van obd waardes, maar heb net even wat gelezen over de short en long term fuel trim waardes (STFT/LTFT). Nu zie ik dat mijn clio daar behoorlijk hoge waardes geeft, namelijk tussen de 40 en 50% (!). Dit zou normaal gesproken onder de 5% moet liggen (bron). Misschien duidt dit dus op een ander probleem, of een probleem met de uitlees software/obd-reader. Maar mochten de uitgelezen waardes wel kloppen, dan zou ik zeggen (met mijn huidige kennis), dat bij wegrijden de motor moeite zou kunnen hebben om de fuel-injectie te compenseren voor het nog onbekende onderliggende probleem waardoor het terugvallen ontstaat. Maargoed dit is maar een beredenering die in mij opkomt, geen idee of het ergens op slaat :laugh4:

Ik ga me in ieder geval even verder inlezen over het interpreteren van obd-waardes en binnenkort een afspraak maken om de (minimale) lek te repareren. Maar uiteraard sta ik open voor feedback bovenstaand verhaal :smile:
stefand

Bericht door stefand »

Hoe is dit afgelopen?
Elmer

Bericht door Elmer »

Excuus voor de stilte ;)

Ik heb er afgelopen tijd eigenlijk amper aandacht meer aan besteed, maar heb nog wel naar het 'lek' laten kijken. Dit bleek geen lek, maar spetters die ooit van aandrijfas kwamen.
Hopelijk heb ik binnenkort weer eens tijd om naar dit issue te kijken, momenteel druk met klussen/verhuizen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”