Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Hallo..
ik heb de volgende situatie en hoop dat iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn.
Half juli heb ik mijn Clio 1.5dci uit 2003 (65 pk, teller op 233.000km, voornamelijk snelweg en autoweg) laten keuren en een kleine beurt laten doen.
Toen kreeg ik een telefoontje van de garage (geen beun) dat er een probleem was ontstaan na de roetmeting. Tijdens de roetmeting moet ie even toeren maken, maar blijkbaar ging de motor even door de begrenzer heen. Hierdoor is een EGR klep gesneuveld. De monteur gaf als reden aan dat ie teveel toeren maakte doordat een begrenzer niet was vastgemaakt/ aangesloten. Blijkbaar zit deze begrenzer op een plek waar ook gewerkt wordt als de distributieriem wordt vervangen.
Vorig jaar is de distributieriem vervangen, alsmede de waterpomp, ook in een legitieme garage.
Mijn huidige monteur gaf aan dat blijkbaar vorig jaar de boel niet helemaal goed is terug gezet bij het vervangen van distributieriem en waterpomp.
De EGR klep is voor de keuring vervangen en hij reed weer goed. Geen overmatige rookontwikkeling en hij is door de roetmeting gekomen.
Drie weken later begonnen de huidige problemen. Na een keer (warm) doortrekken bij inhalen tot ongeveer 3500 toeren (of iets minder) rookte de auto meer dan normaal. Ook bleef het lampje van de gloeispiraal branden na starten. In de week die volgde ging de auto na vijf minuten rijden behoorlijk roken (grijze rook, geen typische dieselgeur). ook schudde de auto een paar keer wat meer na het starten. Dit ging snel weer weg.
Wat bleef is een continu brandend lampje en de overmatige grijze rook. Auto's achter me pakten als het kon een andere rijbaan.
Dus ik weer naar de garage. Die liet m uitmeten en daaruit kwam een defecte injector naar voren. Auto daar gelaten om te laten repareren. Ectre kreeg ik na een dag telefoon van de monteur dat het lampje niet meer aan bleef en dat hij niet meer overmatig rookte tijdens een testrit. Er was nog niets gerepareerd. Hij heeft toen de auto een paar dagen voor wat ritjes gebruikt en gaf aan dat er niets veranderd was, dus het leek alsof de auto weer goed was.
Ik hem opgehaald, maar tijdens de terugweg bleek al dat hij nog steeds te veel rookte, maar minder dan eerst.
Nu, drie dagen later, rookt hij weer net als voorheen, echter gaat het lampje van het voorgloeien nu wel weer uit als ik kan starten.
Ik heb de monteur ondertussen weer gebeld om een afspraak te maken, maar hoop dat iemand me in de goeie richting kan wijzen van wat het zou kunnen zijn.
Het is geen koelvloeistof, want die staat nog op het juiste niveau.
Alvast dank!
p.s.: genoemd wordt dat het ws een verstuiver is. Kan dat kloppen?
ik heb de volgende situatie en hoop dat iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn.
Half juli heb ik mijn Clio 1.5dci uit 2003 (65 pk, teller op 233.000km, voornamelijk snelweg en autoweg) laten keuren en een kleine beurt laten doen.
Toen kreeg ik een telefoontje van de garage (geen beun) dat er een probleem was ontstaan na de roetmeting. Tijdens de roetmeting moet ie even toeren maken, maar blijkbaar ging de motor even door de begrenzer heen. Hierdoor is een EGR klep gesneuveld. De monteur gaf als reden aan dat ie teveel toeren maakte doordat een begrenzer niet was vastgemaakt/ aangesloten. Blijkbaar zit deze begrenzer op een plek waar ook gewerkt wordt als de distributieriem wordt vervangen.
Vorig jaar is de distributieriem vervangen, alsmede de waterpomp, ook in een legitieme garage.
Mijn huidige monteur gaf aan dat blijkbaar vorig jaar de boel niet helemaal goed is terug gezet bij het vervangen van distributieriem en waterpomp.
De EGR klep is voor de keuring vervangen en hij reed weer goed. Geen overmatige rookontwikkeling en hij is door de roetmeting gekomen.
Drie weken later begonnen de huidige problemen. Na een keer (warm) doortrekken bij inhalen tot ongeveer 3500 toeren (of iets minder) rookte de auto meer dan normaal. Ook bleef het lampje van de gloeispiraal branden na starten. In de week die volgde ging de auto na vijf minuten rijden behoorlijk roken (grijze rook, geen typische dieselgeur). ook schudde de auto een paar keer wat meer na het starten. Dit ging snel weer weg.
Wat bleef is een continu brandend lampje en de overmatige grijze rook. Auto's achter me pakten als het kon een andere rijbaan.
Dus ik weer naar de garage. Die liet m uitmeten en daaruit kwam een defecte injector naar voren. Auto daar gelaten om te laten repareren. Ectre kreeg ik na een dag telefoon van de monteur dat het lampje niet meer aan bleef en dat hij niet meer overmatig rookte tijdens een testrit. Er was nog niets gerepareerd. Hij heeft toen de auto een paar dagen voor wat ritjes gebruikt en gaf aan dat er niets veranderd was, dus het leek alsof de auto weer goed was.
Ik hem opgehaald, maar tijdens de terugweg bleek al dat hij nog steeds te veel rookte, maar minder dan eerst.
Nu, drie dagen later, rookt hij weer net als voorheen, echter gaat het lampje van het voorgloeien nu wel weer uit als ik kan starten.
Ik heb de monteur ondertussen weer gebeld om een afspraak te maken, maar hoop dat iemand me in de goeie richting kan wijzen van wat het zou kunnen zijn.
Het is geen koelvloeistof, want die staat nog op het juiste niveau.
Alvast dank!
p.s.: genoemd wordt dat het ws een verstuiver is. Kan dat kloppen?
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Kan inderdaad aan de verstuiver/injector liggen. Die willen nog wel eens verstopt raken. Dat kan ook best een gevolg zijn van het vervangen van de EGR klep. Kleine roetdeeltjes uit de leidingen waar die op aangesloten zit kunnen in het inlaattraject zijn gekomen en de verstopping hebben veroorzaakt. Je kan de boel laten reinigen (ultrasoonbadje) wanneer dat het geval is. Verigens is het wel aan te bevelen ook de rest van de leidingen schoon te maken aangezien er best wel wat in aangekoekt kan zitten waardoor je straks misschien weer last krijgt.
-
- forum starter
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03 aug 2008 21:05
- Contacteer:
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Als je bedoelt dat de verstuivers zouden verstoppen na vervangen EGR, dan moet ik zeggen dat dat niet kan.Arjan schreef:Kan inderdaad aan de verstuiver/injector liggen. Die willen nog wel eens verstopt raken. Dat kan ook best een gevolg zijn van het vervangen van de EGR klep. Kleine roetdeeltjes uit de leidingen waar die op aangesloten zit kunnen in het inlaattraject zijn gekomen en de verstopping hebben veroorzaakt. Je kan de boel laten reinigen (ultrasoonbadje) wanneer dat het geval is. Verigens is het wel aan te bevelen ook de rest van de leidingen schoon te maken aangezien er best wel wat in aangekoekt kan zitten waardoor je straks misschien weer last krijgt.
Verstuivers kunnen wel verstopt raken, maar dan door vervuiling in de brandstof of ze zijn op een gegeven moment gewoon versleten. Laat de retouropbrengst eens testen van de verstuivers en blijf in ieder geval hier niet te lang mee doorrijden. Lekkende verstuivers kunnen veel schade aanrichten.
- goodje
- über forummer
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 26 mei 2008 23:51
- Locatie: Wijchen Gld
- Contacteer:
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Ik doe bij elke beurt zo een busje spul door mijn brandstof op een kwart of halve tank (geen volle wordt teveel verdunt) die het complete brandstof systeem reinigt..
Dit doe ik voordat de olie wordt verwisseld even 15 tot 20 minuten laten lopen met dat spul en aftappen en olie filter moet dan ook verwisseld worden.
Volgens mij is het spul van Wings!!!
PS heb toen een test gezien van brandstof met water dat boven op de brandstof bleef staan na toevoeging van dit spul en goed schudden werd een vloeistof en bleef het er niet meer boven op staan.
Verder blijf mijn olie vele malen langer schoon omdat het de aanslag van de inwendige motor lost weekt...
Dit doe ik voordat de olie wordt verwisseld even 15 tot 20 minuten laten lopen met dat spul en aftappen en olie filter moet dan ook verwisseld worden.
Volgens mij is het spul van Wings!!!

PS heb toen een test gezien van brandstof met water dat boven op de brandstof bleef staan na toevoeging van dit spul en goed schudden werd een vloeistof en bleef het er niet meer boven op staan.
Verder blijf mijn olie vele malen langer schoon omdat het de aanslag van de inwendige motor lost weekt...
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
...................................Jos Goodje.................................
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Thanx voor het meedenken en de tips. Maandag staat ie gepland bij de garage.
Ik geef m jullie tips/ suggesties wel door.
Weet één van jullie of de huidige monteur gelijk had betreffende de "begrenzer" die blijkbaar niet goed bevestigd is vorig jaar bij het vervangen van de distributieriem?

Ik geef m jullie tips/ suggesties wel door.
Weet één van jullie of de huidige monteur gelijk had betreffende de "begrenzer" die blijkbaar niet goed bevestigd is vorig jaar bij het vervangen van de distributieriem?

Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
De huidige monteur was van mening dat het een gevolg was van verkeerd monteren van de distributieriem. Kan het verkeerd monteren van de brandstofpomp tov de nokken en krukas de grijze overmatige rook als symptoom geven?
Verder, de monteur gaf eind vanmiddag aan dat er bij uitlezen van de computer geen storing te zien was bij de verstuivers.
Hij noemt al mogelijke optie verder de turbo of zuigerveren. Ze weten niet zo goed wat ze er mee moeten of wat het is.
Ik weet het niet meer wat ik moet denken of geloven. Is het dan echt zo moeilijk te bepalen wat de oorzaak is van grijze overmatige rook die zo'n vijf minuten na start en rijden pas begint?
Mijns inziens is er geen of erg weinig verlies van vermogen. Hij rookt ook als ie stationair draait voor een stoplicht.

Verder, de monteur gaf eind vanmiddag aan dat er bij uitlezen van de computer geen storing te zien was bij de verstuivers.
Hij noemt al mogelijke optie verder de turbo of zuigerveren. Ze weten niet zo goed wat ze er mee moeten of wat het is.
Ik weet het niet meer wat ik moet denken of geloven. Is het dan echt zo moeilijk te bepalen wat de oorzaak is van grijze overmatige rook die zo'n vijf minuten na start en rijden pas begint?
Mijns inziens is er geen of erg weinig verlies van vermogen. Hij rookt ook als ie stationair draait voor een stoplicht.

Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Hallo, ben ik weer.
Na veel zoeken heeft de monteur blijkbaar de oorzaak gevonden. Ze hebben met een camera de cilinders gecheckt en blijkbaar zit er in een van de cilinders een aantal krassen. Hij kan niet verklaren hoe die daar gekomen zijn of wanneer. Volgens hem kunnen die er ook al in gezeten hebben voordat ik hem kocht (in 2010 bij 130.000km).
Volgens hem is het niet meer rendabel om hem te repareren, omdat ie dat niet meer waard is.
Iemand hier tips, meningen of goede raad voor?
Na veel zoeken heeft de monteur blijkbaar de oorzaak gevonden. Ze hebben met een camera de cilinders gecheckt en blijkbaar zit er in een van de cilinders een aantal krassen. Hij kan niet verklaren hoe die daar gekomen zijn of wanneer. Volgens hem kunnen die er ook al in gezeten hebben voordat ik hem kocht (in 2010 bij 130.000km).
Volgens hem is het niet meer rendabel om hem te repareren, omdat ie dat niet meer waard is.
Iemand hier tips, meningen of goede raad voor?
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Wanneer is een reparatie te duur voor een auto?
Als de dagwaarde lager is?
Vraag je af wat een andere auto kost. Zet die kosten af tegen de reparatie en kijk dan nog eens wat nou echt goedkoper ios. Veel auto's belanden op de sloop vanwege "economisch te hoge reparatiekosten". Maar als je auto zo weinig waard heb je dus ook geen afschrijving, enkel onderhoudskosten. Op een andere, jongere auto, heb je weer afschrijving en zeer waarschijnlijk ook onderhoud. Dus als je eens goed gaat rekenen. Wat is dan duur? Repareren of een andere auto......
Succes met kiezen
Als de dagwaarde lager is?
Vraag je af wat een andere auto kost. Zet die kosten af tegen de reparatie en kijk dan nog eens wat nou echt goedkoper ios. Veel auto's belanden op de sloop vanwege "economisch te hoge reparatiekosten". Maar als je auto zo weinig waard heb je dus ook geen afschrijving, enkel onderhoudskosten. Op een andere, jongere auto, heb je weer afschrijving en zeer waarschijnlijk ook onderhoud. Dus als je eens goed gaat rekenen. Wat is dan duur? Repareren of een andere auto......
Succes met kiezen

Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Dank voor de reactie. Klopt ook wel wat je zegt. Met een andere tweedehands weet ik ook niet wat ik in huis haal.
Enig idee dan wat een goed tweedehands motorblok kost en war ik dat kan vinden?
En wat kost het ongeveer om het er in te laten zetten?
alvast dank.
Gr.
Enig idee dan wat een goed tweedehands motorblok kost en war ik dat kan vinden?
En wat kost het ongeveer om het er in te laten zetten?
alvast dank.
Gr.
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Goed adres is Holtrop demontage. Is een Renault specialist. Waag er maar eens een mailtje aan 

Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Dag mensen,
gaat toch een andere auto worden. Nieuw motorblok en inbouw gaat tussen de 2500 en 3000€ kosten. Ook bij Holtrop.
Misschien ga ik nu voor een japanner, misschien weer voor een Clio. Wel weer een diesel ivm 32.000 km per jaar.
Iemand tips waar ik op moet letten bij de aankoop van een diesel? Zoals bv, hoe check ik makkelijk of de versnellingsbak en koppeling nog goed zijn?
En, hoe kan ik nog het meest voor mn huidige Clio terugkrijgen, of waar? Ik woon in Nijmegen.
gr
Mauries
gaat toch een andere auto worden. Nieuw motorblok en inbouw gaat tussen de 2500 en 3000€ kosten. Ook bij Holtrop.
Misschien ga ik nu voor een japanner, misschien weer voor een Clio. Wel weer een diesel ivm 32.000 km per jaar.
Iemand tips waar ik op moet letten bij de aankoop van een diesel? Zoals bv, hoe check ik makkelijk of de versnellingsbak en koppeling nog goed zijn?
En, hoe kan ik nog het meest voor mn huidige Clio terugkrijgen, of waar? Ik woon in Nijmegen.
gr
Mauries
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Hallo Henny,
de monteur geeft aan dat hij met een collega van een andere garage met een soort van camera heeft gekeken in de cilinders en dat ze toen zagen dat er krassen in nummer 2 (of 3) zaten.
En dat daardoor misschien wat carterolie oid mee wordt verbrand en daardoor ws de rook ontstaat.
W.b. de roetmeting in juli 2013 (bij dezelfde monteur), daarvan zegt hij dat hij bij het gas geven ineens door schoot qua toeren tot ver in rood en dat dat ws de verdere schade in gang heeft gezet. Het roken is twee weken na de keuring begonnen na een keer wat doortrekken bij inhalen (max 3500 toeren).. en daarna niet meer gestopt.
Ik heb zelf totaal geen verstand van auto's en ben dus afhankelijk van wat andere zeggen.. alsmede de tips die ik van derden krijg weer doorgeven aan betreffende monteur, waardoor er mogelijk ruis ontstaat.
N.a.v. wat je zegt kan ik wel eens contact opnemen met een andere garage en hen te vragen wat ze van het verhaal vinden, of de boel eens checken.
Wat betreft je vragen wat er allemaal getest is, heb ik niet naar gevraagd en heeft hij niet gezegd, dus kan er helaas geen antwoord op geven.
Maar ik denk dat ik toch eens een second opinion ga vragen bij een andere garage, kijken of zij hetzelfde vinden.
Veel dank voor het meedenken.
de monteur geeft aan dat hij met een collega van een andere garage met een soort van camera heeft gekeken in de cilinders en dat ze toen zagen dat er krassen in nummer 2 (of 3) zaten.
En dat daardoor misschien wat carterolie oid mee wordt verbrand en daardoor ws de rook ontstaat.
W.b. de roetmeting in juli 2013 (bij dezelfde monteur), daarvan zegt hij dat hij bij het gas geven ineens door schoot qua toeren tot ver in rood en dat dat ws de verdere schade in gang heeft gezet. Het roken is twee weken na de keuring begonnen na een keer wat doortrekken bij inhalen (max 3500 toeren).. en daarna niet meer gestopt.
Ik heb zelf totaal geen verstand van auto's en ben dus afhankelijk van wat andere zeggen.. alsmede de tips die ik van derden krijg weer doorgeven aan betreffende monteur, waardoor er mogelijk ruis ontstaat.
N.a.v. wat je zegt kan ik wel eens contact opnemen met een andere garage en hen te vragen wat ze van het verhaal vinden, of de boel eens checken.
Wat betreft je vragen wat er allemaal getest is, heb ik niet naar gevraagd en heeft hij niet gezegd, dus kan er helaas geen antwoord op geven.
Maar ik denk dat ik toch eens een second opinion ga vragen bij een andere garage, kijken of zij hetzelfde vinden.
Veel dank voor het meedenken.
- pjbosvelt
- forum member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 30 jun 2010 04:50
- Locatie: Spijkenisse
- Contacteer:
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Waarom ga je niet eens bij Henny langs....die zit vlak bij je in de buurt en heeft
er verstand van....
Baat het niet dan schaadt het niet. En hij is goedkoper dan welke garage dan ook
Succes
er verstand van....
Baat het niet dan schaadt het niet. En hij is goedkoper dan welke garage dan ook

Opel Astra J GTC 1.4 Turbo
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Nou, ik heb wel gemerkt dat Henny er verstand van heeft, maar weet verder niet of ie een garage heeft o.i.d.
Maar mocht dat zo zijn, dan zou eventueel een diagnose door hem best helpend kunnen zijn.
Maar wil me verder ook niet opdringen.
Maar mocht dat zo zijn, dan zou eventueel een diagnose door hem best helpend kunnen zijn.
Maar wil me verder ook niet opdringen.
- pjbosvelt
- forum member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 30 jun 2010 04:50
- Locatie: Spijkenisse
- Contacteer:
Re: Stevige grijze rook uit Clio 1.5dci uit 2003
Henny heeft alle benodigde spullen......hij is zo'n beetje de huismonteur hier.
Leden komen zelfs vanuit friesland om door hem de auto te laten doen.
Stuur m gewoon even een pb dat je een afspraak wilt maken om langs te komen.....
komt helemaal goed dan
Leden komen zelfs vanuit friesland om door hem de auto te laten doen.
Stuur m gewoon even een pb dat je een afspraak wilt maken om langs te komen.....
komt helemaal goed dan

Opel Astra J GTC 1.4 Turbo