Topsnelheid 0.9 TCe

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
PlannedObsol

Topsnelheid 0.9 TCe

Bericht door PlannedObsol »

Fraai weer vandaag, dus even naar Duitsland geweest, o.a. om de topsnelheid te meten (BAB-31 en BAB-30) en over de heuveltjes te rijden rond Osnabrück.

In de winter/lente al eens eerder geprobeerd, maar het lukt mij niet om de gespecificeerde topsnelheid (185 km/h) te halen. Vandaag zat er niet meer dan 175 km/h op de snelheidsmeter in bij weinig wind in de 4de versnelling, 29 graden, dus zo'n 170 km/h in het echt. M.i. een te grote significante afwijking. Mijn Clio heeft inmiddels 14000 km gereden.

Is mijn Clio hierin een (negatieve) uitzondering of ervaren andere 0.9 TCe rijders/rijdsters hetzelfde?

Voor de rest prima vermaakt, wat eerder terugschakelen dan is de Clio vlot genoeg op de bochtige weggetjes (te vlot voor de eco-bandjes overigens).

Groeten, Hendrik
Laatst gewijzigd door Vinnie op 22 jul 2013 00:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: 2e topic verwijderd, 1tje is genoeg ;)
Mearjo.

Re: Topsnelheid 0.9 TCe

Bericht door Mearjo. »

Wat ik op Autoweek.nl kan zien bij de specs ziet het er naar uit dat de topsnelheid van de TCe 90 zo rond de 185 km/pu ligt. Maargoed, dat is op papier.
barchibando
forum starter
Contacteer:

Bericht door barchibando »

Vraagje,

Waarom in de 4e versnelling? ...
NLLEONL
forum starter
Contacteer:

Bericht door NLLEONL »

Het is mij ook opgevallen dat bij het rijden in de 5e versnelling de motor terugvalt in toeren en je dus snelheid verliest. (Vooral met een hardere wind)

Mijn topsnelheid ligt ook op 185 (in de 5)
Clio Gris Cassiopée GTI-Style!
Bart646

Bericht door Bart646 »

Mijn ervaring is dat als je hard wilt gaan je een lage druk gebied nodig hebt met wat koud weer! Scheeld zomaar 10-15 km.

Daarbij komt dat de top gemeten in op een kale authentiek
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Je moet toch echt in de vijf rijden om je topsnelheid te behalen. Daarbij schrijf je 175 op de teller, DUS 170 in het echt. Waarom is dat DUS? Heb je de TomTom erbij gehad? Mijn Megane heeft bij een snelheid van 150 een afwijking van 4km/h, de Polo van Mrs. bij 150 een afwijking van 9. Dus verschilt bij iedere auto.

Maar ik zou hoe dan ook de auto in z'n 5 zetten bij dergelijke snelheden.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
barchibando
forum starter
Contacteer:

Bericht door barchibando »

Spiegels inklappen... Scheelt ook weer ;)
PlannedObsol

@R27: Al eerder de snelheidsmeter vergeleken met zowel een Navigon GPS en een Garmin Oregon. Bij 100 km/h op de snelheidsmeter gaven beide GPS'en afzonderlijk 96 km/h aan. Op dit moment weet ik niet wat de werkelijke snelheid is bij 175 km/h op de snelheidsmeter, maar ik vermoed dat deze in werkelijkheid lager zal zijn.

In de 5de versnelling houdt mijn Clio deze topsnelheid niet vast, reden om de 4de versnelling te gebruiken. Hopelijk is hiermee e.e.a. duidelijker.

Ik ben alleen benieuwd wat anderen halen in hun Clio 0.9 als topsnelheid (en in welke versnelling). 170 km/h is zeker niet slecht, maar vind ik t.o.v. spec's matig. M'n Twingo'tjes (benzine en diesel) haalden wel de opgegeven spec's (of beter). De Clio van NLLEONNL haalt 185 km/h in de 5de versnelling, het kan blijkbaar wel, en dat wilde ik graag weten.

Groeten, Hendrik.
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Vreemd dat ie in z'n 5 terugvalt. Heeft iemand van de techneuten hier, hier een verklaring voor? Ben er wel benieuwd naar.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Contacteer:

Bericht door Age »

Was vroeger normaal hoor, de top in z'n 4de. De 5 was een echte overdrive of spaar versnelling.
Kan zijn dat die nu ook extra lang is gemaakt om de toeren omlaag te brengen? dan is het erg logisch in mijn ogen.
Groet, Age
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Wellicht dat het 0.9 blokje het niet voor elkaar krijgt om de zware verhoudingen van de 5e versnelling rond te werken? Ik vind het ook maar een raar verhaal.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
PlannedObsol

@Sj0ertum: ikzelf deels ook en ga ervan uit dat het exemplarisch is. Helaas kan ik ik dat laatste niet vaststellen omdat weinig anderen hier die mijn ervaring delen of (hopelijk kunnen) tegenspreken.

Deels is het ook weer niet raar. Als je de overbrenging van de 5de versnelling optimaliseert voor zeg 130 km/h, dan vind ik het niet vreemd dat de max. snelheid in de 4 gehaald wordt (hoeft bij de Clio natuurlijk niet het geval te zijn).

Ik had een 4 liter Jeep met 190 pk, 310 Nm, maar de zesde versnelling was onbruikbaar boven 100 km/h. Dit werd veroorzaakt door een veel te lange eindoverbrenging om het verbruik te reduceren (zinloze actie overigens).

Groeten, Hendrik.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Je geeft aan dat 175 de max in de 4 is. Wat is de max als je in de 5 rijdt?
Ik kan me voorstellen dat je niet veel reacties krijgt omdat je met die snelheden in NL al snel je rijbewijs kan kwijtraken, dus niet iedereen zal dat proberen.
Groet,
Martijn

Afbeelding
twiks74

Bericht door twiks74 »

Wat wil je er mee bereiken met de discussie over topsnelheden van 175 km/uur?
Je mag max 130 km/uur en had anders een Porsche :driving: gekocht en niet een Clio 3-pitter :chinrub: .
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Je kan met die auto ook naar Duitsland hoor :grin: . Als ze opgeven dat je auto een top van 185 moet halen en je komt niet verder als 175 lijkt me dat niet zo'n gekke vraag.
Groet,
Martijn

Afbeelding
twiks74

Bericht door twiks74 »

Ja, zoals je weet is alles wat ze opgeven in een ideale situatie gemeten, zoals verbruik etc. Dus zal dit ook wel zo zijn.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Volgens mij moet je normaal wel redelijk dicht bij de topsnelheid uit kunnen komen hoor. Dat heb ik tot nu toe altijd nog wel gehad met mijn auto's (1 fiesta, 2 megane's en 1 clio).
Maar ik ben erg benieuwd wat er gebeurd als de TS doorschakelt naar de 5 wat er dan gebeurd met de maximum snelheid.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Vincent Kriek

Bericht door Vincent Kriek »

Ik heb een dCI en ben afgelopen week ook in Duitsland geweest. 178 op de teller gehaald tot verkeer in de weg reed en ik niet verder kon accelereren. Gewoon in zijn vijf, en ik had het idee dat meer zeker mogelijk was.
PlannedObsol

@twiks74: Clio V6 of een Boxter zijn natuurlijk geweldig leuk, maar zonder sponsoring zit dat er voor mij niet in. Voor hard rijden is overigens niet zoveel geld nodig, nieuwe Clio RS is m.i. zeer betaalbaar.

Je hoeft geen 175 km/h te rijden (overigens in Duitsland gedaan, niet in NL), alleen suggereert de fabrikant (of importeur, of de folder) dat 185 km/h mogelijk is. Er zijn mensen die hun 'recht' halen vanwege een ontbrekend spiegeltje in de zonneklep van hun Dynamique uitvoering (omdat het in de folder staat). Dan mag ik toch ook verwachten dat de 185 km/h gehaald wordt, afgezien van het nut daarvan, ik zie het nut van zo'n spiegeltje bijvoorbeeld niet.

@Goos: De 175 wordt alleen onder gunstige omstandigheden gehaald in de 5de versnelling (heuvelaf van viaduct of geen wind), maar valt dan terug naar 165, alleen de 4 houd het vast. Soms, op bijv. de A28 in NL, geeft de schakelindicator aan om terug te gaan naar de 4de versnelling als ik geleidelijk (dus niet volgas) wil versnellen van 120 km/h naar 130 km/h in de 5.

Sinds afgelopen week (na het ritje Duitsland) is de Clio weer begonnen met horten in de eerste 5 minuten rijden (bij koude motor). Al eens zo'n periode gehad, hield op een gegeven moment weer op.

Groeten, Hendrik
Bert O.

Bericht door Bert O. »

dCi90 tot 185 op teller (zou dus 182 werkelijk zijn). Tot 160 à 170 gaat het best vlot, daarna versnelt hij iets minder snel.
DrDoom
beginner
Contacteer:

Bericht door DrDoom »

Ik ga komend weekend een paar dagen naar onze oosterburen, ik zal dan ook eens even kijken wat onze dCi er uit perst. :driving:
Sinds 12-04-2013 Clio IV Energy dCi 90 Stop en Start Dynamique eco2
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Alle dieselaars hier, de TS vraagt om de snelheid van de 0.9 TCE. Dit is de benzine variant.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Clio4

Bericht door Clio4 »

Ik heb hem overlaatst ook op de 170-175 gehad in me 4e versnelling en toen ik overschakelde naar zijn 5 viel hij iets van 5-10 km terug en duurt het echt lang voordat hij weer terug op de 170 zat.

Misschien als je hem chipt naar 105 pk met een koppel van 150 nm dat hij hem er wel doortrekt in zijn 5. Maar ik denk nu dat die 90 pk niet genoeg is om hem in zijn 5e versnelling makkelijk door te trekken naar de 185.
Ramon
forum starter
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Ik heb hem afgelopen week (in duitsland voor de zeurkousen) op max 182 gekregen op de vlakke weg, 5de versnelling, 2 man aan boord, en 10 km snelweg ;)

Licht bergaf overigens 192 weten te halen, viel me wel op dat 5de echt een heel lange overdrive is, dat zal ook wel de reden zijn van het terugvallen van de snelheid bij sommigen, waar ik overigens geen last van heb als de weg vlak is.
Afbeelding
Jozz
beginner
Contacteer:

Bericht door Jozz »

Vorige week een weekje in Tsjechië geweest. Op de terugweg afgelopen zaterdag de 190 aangetikt met de 1.5dci. Overigens zat ik er alleen in.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”