Sludge door korte ritten, maar zoveel?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Elmer

Sludge door korte ritten, maar zoveel?

Bericht door Elmer »

Goeiedag allen,

Mijn eerste post op dit forum sinds ik mijn Clio Campus 1.2 16v uit 2007 rijd (motor is d4f 722). Deze heb ik nu een jaar in mijn bezit, staat 75dkm op de teller en het is qua onderhoud een groot verschil met mijn vorige Peugeot 306 uit 1994 ;) Tot zover dus tevreden!

Van het weekend heb ik het kleppendeksel eraf gehaald om te kijken of ik de klepafstelling kon verbeteren (hoor een klein beetje getik). Maar ik schrok van de hoeveelheid sludge die ik aantrof onder het kleppendeskel :shock:

Afbeelding Afbeelding

Nu zag ik bij aankoop al een klein beetje mayo op de olie-vuldop, maar mijn monteur zei dat ik me daarover geen zorgen hoefde te maken (ik dacht meteen aan menging met koelvloeistof). Andere berichten op internet bevestigen dat dit dus ook kan komen door veel kleine afstanden rijden. Nu rijd ik vaak kleine stukjes van 5-15km, en gemiddeld 3 keer per week een stuk van 45km. Geen idee watvoor rijder de vorige eigenaar was.

1. Nu is mijn eerste vraag of deze hoeveelheid sludge kan ontstaan door kleine afstands-ritjes?
Ik zie geen rommel in het koelreservoir, prestaties van de auto zijn prima en uitlaatgassen ruiken en kleuren normaal en komt door de apk-meting heen (-> weinig symptomen voor een lekke koppakking lijkt me).

2. Daarnaast zou ik willen weten wat ik kan doen om de huidige sludge te verwijderen.
Is er een soort spoeling met andere olie/additief mogelijk om de huidige sludge te verwijderen?

3. Hoe kan ik de sludgevorming zo veel mogelijk tegengaan, naast het vermijden van korte ritten?
Ik lees bijvoorbeeld dat het beter is om er volsynthetische olie in te doen. Er zit nu 10w40 half synthetisch in, omdat dit ook door de renault dealer erin was gedaan (stond vermeld het onderhoudsboekje). Ergens las ik zelfs dat daarmee de huidige sludge zal verdwijnen, maar geen idee of dat uberhaupt waar is en ook voor dit soort hoeveelheden geldt. Is het slim over te stappen op bijv 5w40 volsynthetisch?
Contacteer:

Re: Sludge door korte ritten, maar zoveel?

Bericht door Age »

1: ja, had ik ook bij mijn vorige, dat was dan wel een Citroën.
2: Zou ik niet doen.
3: Kwalitatief goede olie, meer rijden en vaker verversen, dat is mij ooit aangeraden.
Groet, Age
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Met name vaker olie verversen als je veel korte stukjes rijdt. :wink:
Ik rij ook niet te veel lange afstanden dus gaat er elk jaar schone olie in. Zou ik dat om de 30.000 km doen is het maar eens in de 5 a 6 jaar :smash: De olie wordt dan schraal en smeert niet meer.

Wat er nu zit heeft zich over lange tijd opgebouwd. Schoonmaken, nieuwe olie en filter erin en over een half jaartje de olie verversen. Dan is de meeste bende er wel weet uit.
Elmer

Bericht door Elmer »

Blij om te lezen dat dit redelijk normaal is bij veel korte ritten.
Olie is nu bijna jaar terug dat ik die heb ververst. Deed dat met de peug ook eens per jaar, zal dat binnenkort ook eens gaan doen.

Zal dit keer ook voor volsynthetisch gaan ipv semi en dan inderdaad over een half jaartje opnieuw verversen :thumbsup:
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Toen ik hem loshaalde met kleppenstellen zat er ook ongeveer zoveel op. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken. Gewoon eens in de maand een keer 30km snelweg rijden :thumbsup:
Afbeelding
zarok
forum starter
Contacteer:

Bericht door zarok »

Vergeet ook je carteronluchtingsslangen niet, die kunnen ook nog wel eens vol zitten :wink:
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”