Mijn eerste post op dit forum sinds ik mijn Clio Campus 1.2 16v uit 2007 rijd (motor is d4f 722). Deze heb ik nu een jaar in mijn bezit, staat 75dkm op de teller en het is qua onderhoud een groot verschil met mijn vorige Peugeot 306 uit 1994

Van het weekend heb ik het kleppendeksel eraf gehaald om te kijken of ik de klepafstelling kon verbeteren (hoor een klein beetje getik). Maar ik schrok van de hoeveelheid sludge die ik aantrof onder het kleppendeskel

Nu zag ik bij aankoop al een klein beetje mayo op de olie-vuldop, maar mijn monteur zei dat ik me daarover geen zorgen hoefde te maken (ik dacht meteen aan menging met koelvloeistof). Andere berichten op internet bevestigen dat dit dus ook kan komen door veel kleine afstanden rijden. Nu rijd ik vaak kleine stukjes van 5-15km, en gemiddeld 3 keer per week een stuk van 45km. Geen idee watvoor rijder de vorige eigenaar was.
1. Nu is mijn eerste vraag of deze hoeveelheid sludge kan ontstaan door kleine afstands-ritjes?
Ik zie geen rommel in het koelreservoir, prestaties van de auto zijn prima en uitlaatgassen ruiken en kleuren normaal en komt door de apk-meting heen (-> weinig symptomen voor een lekke koppakking lijkt me).
2. Daarnaast zou ik willen weten wat ik kan doen om de huidige sludge te verwijderen.
Is er een soort spoeling met andere olie/additief mogelijk om de huidige sludge te verwijderen?
3. Hoe kan ik de sludgevorming zo veel mogelijk tegengaan, naast het vermijden van korte ritten?
Ik lees bijvoorbeeld dat het beter is om er volsynthetische olie in te doen. Er zit nu 10w40 half synthetisch in, omdat dit ook door de renault dealer erin was gedaan (stond vermeld het onderhoudsboekje). Ergens las ik zelfs dat daarmee de huidige sludge zal verdwijnen, maar geen idee of dat uberhaupt waar is en ook voor dit soort hoeveelheden geldt. Is het slim over te stappen op bijv 5w40 volsynthetisch?