Lekke rembrachtiger en motorproblemen 1.5 dci uit 2001

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
bastianpit

Lekke rembrachtiger en motorproblemen 1.5 dci uit 2001

Bericht door bastianpit »

Mogguh allen,

Ik ben al een tijdje een volger op de forum. Jullie berichten en how-to-do's hebben me al vaak uit de brand geholpen. Waarvoor dank.

Nu heb ik iets wat ik niet kan terugvinden, dus maar even een bericht aangemaakt.

De rembekrachtiger is vermoedelijk lek. Er komt een constant sissend geluid uit de buurt van de rempedaal. Onderzoek levert geen indicatie op waar het exact vandaan komt. Remmen gaat nog goed. Er is geen beperkt remvermogen. Dit probleem speelt sinds een week ongeveer.

Probleem wat er sinds dit weekend bij is gekomen is dat de motor vermogen mist, olie verbruikt en tijdens het optrekken en bij hogere trekkracht zware roetuitsloot heeft.

Gezien het feit dat de vacuum minder is geworden door het lek kon het voor mijn gevoel twee kanten op. Een vacuumprobleem of de EGR. Die heb ik losgehaald om te zien of die vervuild was en eventueel vast zit. Vervuiling: JA, en veel ook. Ook in de naastliggende buis. Klep schoongemaakt en terugeplaatst om te testen. Echter start de wagen nu niet meer. Lijkt wel of er geen brandstof meer ingespoten wordt. Moet ik toch denken aan de verstuivers? Of kan ik de motor als " :smash: beschouwen?

Het zou bijzonder prettig zijn als hij het nog eventjes vol zou houden... 5.000 km zou ik al blij mee zijn.
Belangrijk detail: mijn cliotje heeft inmiddels de 300.000 km aangetikt. Vandaar dat investeren niet echt een optie is. Oke, 200 a 300 eurotjes gaat nog wel.

Hoop dat iemand me een beetje opweg kan helpen.
Manny36
beginner
Contacteer:

Re: Lekke rembrachtiger en motorproblemen 1.5 dci uit 2001

Bericht door Manny36 »

Hmmm, een vacuüm lek is nooit goed en problemen je remmen al helemaal niet!
Ik had hetzelfde gesis bij de rembekrachtiger en af en toe remkracht verlies.
Helaas had ik een rembekrachtiger uit een Engelse Clio.
Voor €50 een koopie dacht ik.
Monteren was een hel, vooral om er daarna achter te komen dat m'n remlichten het niet deden.
Bleek dat het gat om het pedaal te koppelen aan de bekrachtiger op een verkeerde plek zat.
Nieuw gat geboord op de afstand "x" uit het handboek et voilà.
Even weer naar jouw probleem, ik zou eerst het vacuüm lek oplossen en dan verder kijken.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”