Updaten Media Nav

Plaats hier alles wat met MediaNav te maken heeft
drees62

Updaten Media Nav

Bericht door drees62 »

Iemand al geprobeerd?

Ik wilde een "fingerprint" maken om met de USB-stick op mijn PC te gaan zoeken naar eventuele (gratis) updates. Zou dan volgens het boekje en Renault Media Nav Toolbox het volgende moeten doen:

Navi
Map Update
Options
Update
Yes

Maar hij geeft alleen een schermpje "update" met daaroverheen een blokje "sluit"'. Kan ook nergens anders voor kiezen dan. Zo te zien gebeurt er niks en stick (16 GB, of is dat weer te groot?) blijft leeg :bigcry:

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
drees62

Re: Updaten Media Nav

Bericht door drees62 »

Gevonden, kon het niet uitstaan en nog maar 's geprobeerd :thumbsup:

Je moet dus net boven het blokje "sluit" op update drukken.
Hoewel het lijkt alsof dit erachter zit reageert het systeem er toch op.

Zal nog laten weten welke updates er eventueel zijn.
drees62

Bericht door drees62 »

Ik krijg eerst een systeemupdate aangeboden (149 MB) en nog een kleine update van 9,5 MB.
Dit moet ik eerst installeren in de Clio en daarna opnieuw een fingerprint maken om kaarten te kunnen updaten.

Afbeelding

Nu te donker en vooral . . . te koud! :o
Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door drees62 op 23 jan 2013 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Blackmagic69

Bericht door Blackmagic69 »

Ik heb (na wat problemen) toch het MediaNav systeem kunnen updaten van Rev 1.1.3 naar 2.0.9.
Bij "SYSTEEM" is een knop bijgekomen waarmee je het navigatiesysteem volledig kan uitschakelen, iconen komen dan ook niet meer op het scherm. Verder denk ik dat de meeste veranderingen intern in het embedded OS zitten (stabiliteit), tenzij iemand een changelog weet ?
Nog steeds hapert de muziek af en toe, die ik via bluetooth uit men iPhone stream. De rest werkt perfect.
drees62

Bericht door drees62 »

Blackmagic69 schreef:Ik heb (na wat problemen) toch het MediaNav systeem kunnen updaten van Rev 1.1.3 naar 2.0.9.
Welke problemen ben je tegengekomen en hoe heb je ze opgelost?
Heb je ook (gratis) kaarten kunnen updaten?
Blackmagic69

@drees62

Er moet iets misgegaan zijn bij het kopiëren van een bestand van stick naar media Nav, er kwam steeds een boodschap "unsupported voice, please see the log file" in de wagen. De update opnieuw uitvoeren ging niet (reeds "up to date").
Dan maar de data op de stick zitten wijzigen (ini file) zodanig dat de toolbox misleid was en de files terug ging downloaden van de renault server. opnieuw in de MediaNav gestoken en gëupdate. Wel de radio code weer moeten invoeren en het is toch gelukt.
Ik zou het niet proberen als ik jullie was, ik denk dat ik veel geluk gehad heb.

De kaarten had ik reeds ervoor gedownload, was geen enkel probleem. (Q2 2012).
Was gratis update.
Clio13

Bericht door Clio13 »

Ik heb het geluid van het navigatiesysteem inmiddels uitgezet want soms sloegen de aanwijzingen echt nergens op, het kwam ook niet overeen met de aangeven route. Hebben meer mensen dit geconstateerd? Ik hoop dat wat dat betreft de updates verbetering brengen. Alleen als ik bovenstaande lees ben ik wel wat huiverig om de updates uit te voeren.....
Blackmagic69

@clio13: Voor zover ik het al gebruikt heb, klopte de gesproken en gegeven info met de weg die ik volgde :wink:
drees62

Bericht door drees62 »

Blackmagic69 schreef:@drees62

Er moet iets misgegaan zijn bij het kopiëren van een bestand van stick naar media Nav, er kwam steeds een boodschap "unsupported voice, please see the log file" in de wagen. De update opnieuw uitvoeren ging niet (reeds "up to date").
Dan maar de data op de stick zitten wijzigen (ini file) zodanig dat de toolbox misleid was en de files terug ging downloaden van de renault server. opnieuw in de MediaNav gestoken en gëupdate. Wel de radio code weer moeten invoeren en het is toch gelukt.
Ik zou het niet proberen als ik jullie was, ik denk dat ik veel geluk gehad heb.

De kaarten had ik reeds ervoor gedownload, was geen enkel probleem. (Q2 2012).
Was gratis update.
Dank voor je info! Een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk, misschien dat je me nog verder kunt helpen.
Kreeg jij ook het scherm wat ik enkele posts hierboven heb geplaatst in Media Nav Toolbox?
Ik kan dus (nog) geen kaarten updaten maar moet eerst de upgrade uitvoeren en dan een nieuwe fingerprint maken. Jij kon wel eerst de kaarten updaten?
Heb je eventueel de wijzigingen in de ini-file nog bij de hand mocht het bij mij (of anderen) mis gaan?
En waar vind je eventueel je radio-code waar je over spreekt en waar moet je die dan invoeren?

Neem aan dat de dealer je ook kan helpen bij dergelijke problemen, wil toch wel graag binnen 90 dagen de gratis updates installeren. Kaarten zijn nu van 2e kwartaal 2011, nieuwe van 2e kwartaal 2012 :thumbsup:
Blackmagic69

Ja hoor, dat scherm krijg je als de update's op je USB stick staan en dan moet je hem weer in de MediaNav plaatsen. Deze herkent de update automatisch (aan .LGU bestand).
Na het scherm dat je poste, moet de stick in de wagen.

Ik kan eventueel zeggen wat ik juist heb veranderd, dat is hier nu niet nodig en zou onduidelijkheid teweegbrengen.
De radiocode stond op mijn factuur van de wagen, er kwam een window op de radio, "Geef validatiesleutel" (4 cijferig).
Ik had men kaarten al gëupdate VOOR de systeem update (2.0.9) uitkwam deze week, ik had en bleef ook na de kaartupdate 1.1.3 van systeem (OS) versie.
Daar er nu OS 2.0.9 is, dat heeft voor het systeem blijkbaar een hogere prioriteit.
Misschien een tip maar ben niet zeker dat het er iets mee te maken had, na het updaten valt het beeld weg en dien je de radio weer aan te zetten met de knop, ik zou de stick verwijderen voor het opnieuw aanzetten, ik had hem laten zitten en toen ging het mis, de 2e keer haalde ik hem eruit voor het "re-booten". tja er staat dat je de stick moet laten zitten, maar niet hoelang.
Dus op je foto, tussen stap 4 & 5, de stick verwijderen als het scherm enkele seconden zwart is, opgelet ben niet 100% zeker dat dat de reden was van de problemen, ik kan het ook niet meer opnieuw proberen wegens "up to date" :-)
Ik denk wel dat het normaal gezien zonder problemen verloopt hoor, wel een goede, snelle stick van 4GB gebruiken.
drees62

Bericht door drees62 »

Dank voor je info, ik ga het binnenkort proberen!
Renault Freak

Bericht door Renault Freak »

@drees.

Wilde munsterhuis je de update van de nav er niet op plaatsen?
Ik krijg mijn clio as zaterdag van hun maar verwacht wel dat dit soort dingen up to date zijn.
drees62

Bericht door drees62 »

Door de forumstoring is mijn eerste antwoord weggevallen. Daarom kort nog maar even:

- Update is pas deze week uitgekomen, ik had de auto toen al.
- Je hebt een (eigen) account nodig via Media Nav Toolbox, anders kun je in de toekomst niet zelf updaten.
Laatst gewijzigd door Arjan op 29 jan 2013 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenstaande bericht quoten is niet nodig
Renault Freak

Bericht door Renault Freak »

Oke, zal het dan maar zelf doen als ik de clio heb.
Thnx.
inzane

Bericht door inzane »

Ik ga 'm een dezer dagen ook even updaten. Volgens mij zit ik ook nog op 1.1.3 oid. Fijn om te weten dat er een update is.
drees62

Bericht door drees62 »

drees62 schreef:Dank voor je info, ik ga het binnenkort proberen!
Done, de kaarten zijn geupdate naar de versie 2012 Q2. Dit nadat de software eerst wordt geupdate van versie 1.1.3 naar versie 2.0.9.

Afbeelding

Updaten in progress, hier adviseert men om de motor te laten lopen. Dit lees je echt nergens anders. Dus voor de zekerheid toch maar ff starten voor een update. Bij mij ging het scherm ook halverwege op zwart (slik). Een keer drukken op de ronde aan/uit knop bracht 'm weer tot leven (pfffft).

Afbeelding

De nieuwe versie van het systeem:

Afbeelding

en de nieuwe kaarten (2012 Q2):

Afbeelding

Heb al wel gemerkt in een regenbui vanmiddag dat bij het inschakelen van dimlicht je navigatiescherm nu automatisch in de nachtstand wordt geschakeld. Dat was bij de vorige systeemversie volgens mij nog niet het geval.
Als je dit niet wilt zul je de instelling moeten veranderen van "auto" naar "dag".
En idd een knop om Navi uit te zetten in je beginscherm, misschien om problemen met flitsmeldingen in het buitenland te voorkomen?

Overigens gisteren meegereden in een BMW 328i uit 2008 met ingebouwde reiscomputer, zoals dat bij BMW heet. Dan ziet de Navi van de Clio er toch een stuk beter uit hoor. :smile:
Blackmagic69

@drees62: Super, gelukt dus :thumbsup:
drees62

Bericht door drees62 »

Blackmagic69 schreef:@drees62: Super, gelukt dus :thumbsup:
Yep, nog bedankt voor al je info :thumbsup:
clio4driver

Bericht door clio4driver »

Heb de mijne vandaag zonder problemen geüpdate. :thumbsup:
Eerst de medianav toolbox gedownload en geïnstalleerd.
En vanaf daar alle aanwijzingen opgevolgd.
Quirico
forum member
Contacteer:

Bericht door Quirico »

Vrijdag heb ik mijn auto opgehaald, en bij thuiskomst (motor uit etc.) bleef de medianav AAN.
Ik hoorde geen geluid/radio , de aan/uit/volume knop reageerde ook niet meer.

Ik kon nog wel in het systeem bladeren, dus ik ging naar ''fabrieks instellingen''.
Dit gedaan, op ALLES, maar het systeem reageerde er niet op.

Ik bel de Renault, want ja, de Media Nav zal toch uit moeten.
Is er iemand van de Renault Route Service geweest (was inmiddels na 18.00 uur), hij heeft de accu los gekoppeld en er weer op gezet. Toen reageerde de Media NAV weer, en ging dus ook weer uit.
Beter!.

Wel, moest ik van deze monteur naar de garage, want het moest uitgelezen worden.
Gisteren in Almere geweest en deze hebben niks geconstateerd, er waren geen fouten.

Vanavond dacht ik;
Laat ik eens kijken wat voor systeem er op staat, dit is de 2.0.9 (dus bij aflevering heb ik de genoemde update dus al mee gekregen).
Enfin, ik doe de usb stick er in (verschijnt op display; er zijn geen mediabestanden, klopt USB stick is leeg.
Ik naar Media Nav, opties, updates (bekende verhaal), wat gebeurd?, systeem blijft weer hangen.

Net heb ik in de regen zelf de accu los gekoppeld en er weer op gezet en het systeem doet het weer.
Ik durf zelf niks meer met het systeem te doen.

Zijn er meer die dit hebben ervaren?. Ik ga deze week terug naar de dealer om te informeren wat er precies aan de hand is.

Update:
Aanstaande vrijdag, zal de dealer dit herstellen
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
Quirico
forum member
Contacteer:

Bericht door Quirico »

Vanochtend ben ik bij de renault geweest en ik kreeg de volgende opmerking;

Het updaten van de medianav door de auto bezitter is ten strengste verboden.
Renault is bezig om een ''bericht'' naar buiten te doen.

Voor het updaten van de MediaNAV, zijn we dus verplicht om naar de dealer te gaan.
Meer info. heb ik niet helaas!.
inzane

Bericht door inzane »

Ten strengste verboden.. Nou, daar hadden ze dan wel even over na kunnen denken voordat ze 't in de handleiding zetten.
Quirico
forum member
Contacteer:

Bericht door Quirico »

ja, dat is dus een ''fout'' geweest.....
drees62

Bericht door drees62 »

Quirico schreef:Vanochtend ben ik bij de renault geweest en ik kreeg de volgende opmerking;

Het updaten van de medianav door de auto bezitter is ten strengste verboden.
Renault is bezig om een ''bericht'' naar buiten te doen.

Voor het updaten van de MediaNAV, zijn we dus verplicht om naar de dealer te gaan.
Meer info. heb ik niet helaas!.
En als je kaarten wilt updaten/bijkopen?

Vreemd verhaal, Dacia doet dit toch al een tijdje?
Hier ging de update (systeem en actuele kaarten) overigens zonder problemen :worship:
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Ofwel zit de dealer er helemaal naast. We zullen eens zien. :furious3:
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “MediaNav”