Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Voor al het Renault en Clio nieuws en rijervaringen
Plaats reactie
LoveAtFirstDrive

Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door LoveAtFirstDrive »

Rij-impressie: Renault Clio Energy TCe 90 Dynamique (Filmpje!)
Door: http://www.LoveAtFirstDrive.nl

Afbeelding

Nog niet zo héél lang geleden draaide ik geregeld mijn hoofd om voor een Renault. Of het nu om de futuristische Avantime ging, de gewaagde Vel Satis of de Mégane met het gekke kontje: stuk voor stuk auto’s waar het lef, de passie én de creativiteit vanaf spatte. De laatste jaren hebben de rationele aspecten echter voorrang gekregen bij het Franse merk en, eerlijk is eerlijk, dat heeft ze geen windeieren gelegd. Toch ben ik verheugd dat met de vierde generatie Clio de passie weer is teruggekeerd bij Renault. Laurens en ik hebben de auto uitgebreid aan de tand gevoeld om te ervaren of de nieuwe Clio ook op rationele gronden weet te overtuigen.

Wanneer we voor het eerst oog in koplamp staan met het felblauwe testexemplaar zijn we direct onder de indruk. Het front imponeert doordat het grote logo er niet simpelweg is opgeplakt: het maakt duidelijk onderdeel uit van het design en vormt écht het centrale middelpunt. Leuke filosofie! Toch is het pièce de résistance wat ons betreft de ‘bilpartij’: die is stoer en elegant tegelijk en bovendien komt de hoge taillelijn erg goed uit de verf. Een felle kleur zoals het Bleu de France van ‘onze’ auto doet de Clio extra goed, evenals een setje mooie velgen en de vele opties om het uiterlijk te verfraaien – of te verprutsen. Zo beschikt onze testauto over gekleurde cirkels op de voorportieren en op het dak; niet ieder z’n smaak, opvallend is het wel. Ook vanuit de lucht…

Afbeelding

Zwevende middenconsole
De volgende aangename verrassing wacht ons wanneer we plaatsnemen achter het stuur. De zitpositie is erg goed instelbaar en dat is wel eens anders geweest bij auto’s van het merk met het wiebertje. De stoel kan lekker laag – of héél hoog – en het stuurwiel kan erg ver naar je toe getrokken worden. In combinatie met de prima zittende stoelen zit je gewoon als gegoten in de Clio, ook als je langer bent dan gemiddeld. Door het extra zijruitje en het diepe dashboard krijg je bovendien een ruimtelijk gevoel. Het dashboard zelf ziet er net als het exterieur fris en fruitig uit en wordt gekenmerkt door een fancy klokkenwinkel en een ‘zwevende’ middenconsole met touchscreen. Deze laatste reageert vlot op commando’s van de wijsvinger en de interface is, dankzij de grote ‘knoppen’, zeer gebruiksvriendelijk. Het materiaalgebruik is over het algemeen goed maar de afwerking laat op een aantal punten steken vallen. Zo zit er een scherp, nog nét niet snijdend randje aan de plastic kap op het stuur en hoorde we bij het optrekken geregeld een schurend geluid onder de klokkenwinkel vandaan komen. Schoonheidsfoutjes?

Afbeelding

Middels het achterportier met Alfa-handgreep weten we ons een weg naar de achterbank te banen. Niet alleen de toegang blijkt krap te zijn, ook het zitten houdt niet bepaald over. De benen kunnen we op een creatieve manier nog wel kwijt maar de hoofdruimte schiet voor ons echt tekort. De achterbak is daarentegen lekker ruim en diep, al brengt dat laatste inherent een hoge tildrempel met zich mee. Overigens heeft de nieuwe Clio altijd vijf deuren, een driedeurs variant is simpelweg niet leverbaar. Prettig voor mensen met keuzestress.

Afbeelding

Vinnig driepittertje
Wij reden de Clio met een 90 pk sterke driecilinder turbo motor en dat bleek een erg fijne metgezel. Alleen het typerende roffeltje bij optrekken doet verraden dat het om een driepitter gaat want het blok is keurig stil en loopt mooi trillingsvrij. Het vinnige karakter past goed bij het vlotte voorkomen van de auto en dankzij de turbo kom je in ons land nimmer kracht tekort: pas op de snelweg raakt de fut er een beetje uit. De handgeschakelijke 5-bak voldoet prima al zou iets meer gevoel geen kwaad kunnen.

Afbeelding

Schijn bedriegt
Bij alledaags gebruik is het onderstel prettig comfortabel zonder daarin gelijk Frans door te schieten. Het sturen doet een tikkeltje kunstmatig aan maar de snelheidsafhankelijke installatie is wel lekker direct. Het geeft de Clio in eerste instantie een goedmoedig maar niet al te bijzonder karakter. Maar… schijn bedriegt! Geprikkeld door het levendige motortje kom je regelmatig in de stemming het gaspedaal dieper in te drukken dan nodig is, met name op bochtige weggetjes: het geroffel van de motor zwelt aan, de besturing wordt nóg directer en het onderstel blijkt een stuk strakker dan je in eerste instantie zou verwachten. Je kunt behoorlijk gooien en smijten met de Clio en dat geeft de auto een ontzettend leuk en speels randje. Een brede glimlach sierde geregeld ons gezicht!

Afbeelding

Naar wens op smaak te brengen
Alsof de Clio al niet frivool genoeg van zichzelf is kun je de auto naar wens en smaak individualiseren met allerlei sierlijstjes, kleurtjes, kapjes en stickers – de cirkels op het dak noemde we al. Ook van binnen zijn de mogelijkheden legio, van een rood gekleurd dashboard tot plastic kapjes om de ventilatieroosters. Doe eens gek! Wij reden de Clio met uitrustingsniveau Dynamique á 17.290 euro en kwamen weinig tekort. We noteren een multimedia systeem met navigatie, airco, mooie velgen en ga zo maar door. De basis versie is daarentegen vrij karig uitgevoerd en echt een prijspakker met krap 14 mille. Ons advies: ga minimaal voor de Expression, daar zitten de meest essentiële zaken wel op en aan. Het testverbruik is met 1 op 16 duidelijk minder gunstig dan de fabrieksopgave die suggereert dat we met 1 liter benzine 23 kilometer ver moeten komen. Wie veel snelweg kilometers maakt en zich niet te vaak laat verleiden tot een robbertje stoeien gaat ongetwijfeld richting de 1 op 20. Voor leaserijders hebben we tot slot goed nieuws: de Clio blijft voorlopig in het 14% tarief vallen.

Afbeelding

Was het love at first drive? Voor het eerst hebben we te maken met een kleine broedertwist. Voor mij, Wouter, is het absoluut amour at first drive en is de ‘liefde’ niet alleen oppervlakkig. Ook onderhuids heeft Renault de zaakjes goed op orde met een prettige zitpositie, geciviliseerde motor én een mooi gebalanceerd onderstel – met een speels randje! Natuurlijk zijn er wel punten van kritiek, de auto is zeker niet perfect, maar is dat juist niet onderdeel van de Franse charme? Voor Laurens weegt zwaarder mee dat de rijeigenschappen net iets te kunstmatig zijn en dat de afwerking op sommige punten gewoon slordig is. Over één ding zijn we het echter volledig eens: Renault heeft met de nieuwe Clio een erg leuke auto op de markt gezet die meer te bieden heeft dan louter ratio. En ja, dat is meer dan welkom anno 2013!

Bekijk ook onze video rij-impressie.

http://www.LoveAtFirstDrive.nl

Bedankt dat we dit mochten plaatsen! Feedback is uiteraard welkom!
Laatst gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 08 sep 2014 00:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Bennink

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door Bennink »

Ik had jullie test dit weekend gevonden, toen ik op zoek was naar Bleu de France, deze foto's geven een goed beeld van de kleur. Leuk verhaal en leuk filmpje.
LoveAtFirstDrive

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door LoveAtFirstDrive »

Bennink schreef:Ik had jullie test dit weekend gevonden, toen ik op zoek was naar Bleu de France, deze foto's geven een goed beeld van de kleur. Leuk verhaal en leuk filmpje.
Bedankt! Het is een mooie kleur! Ben je in de markt voor een Clio? Ik vind zelf de rode erg mooi (met rood dashboard). Ik zou alleen niet de plastic stukjes op het stuur nemen (als dat mogelijk is).
LoveAtFirstDrive

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door LoveAtFirstDrive »

LoveAtFirstDrive schreef:
Bennink schreef:Ik had jullie test dit weekend gevonden, toen ik op zoek was naar Bleu de France, deze foto's geven een goed beeld van de kleur. Leuk verhaal en leuk filmpje.
Bedankt! Het is een mooie kleur! Ben je in de markt voor een Clio? Ik vind zelf de rode erg mooi (met rood dashboard). Ik zou alleen niet de plastic stukjes op het stuur nemen (als dat mogelijk is).
Net doorgekregen dat dat aangepast wordt! Vind het plastic alsnog wel een nadeel, want kreeg er zweethandjes van :bigcry:
Bennink

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door Bennink »

Ik vind het rode dashboard té rood. Noem het saai, maar heb in het interieur liever wat rust ;-) Dat plastic is helaas standaard, je kunt andere kleuren kiezen, maar geen andere materialen. Het liefst zou ik het stuur van de RS erin willen hebben (= helemaal leder), maar geloof dat dat niet eenvoudig te realiseren is.

En ja: ik heb de Clio op het oog, maar dan de Estate-variant.

Toen ik deze kleur voor het eerst zag, moest ik direct denken aan de Renault Megane, die is met een lichtblauw metallic te krijgen. Aan de ene kant jammer dat de Clio niet metallic is, maar het is zo wel een opvallende verschijning. Ik meende me te herinneren dat jullie de hoofdruimte achter wat vonden tegenvallen?
Gebruikersavatar
Age
Oud-beheerder
Berichten: 2444
Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door Age »

wauw, die kleur :worship:
Groet, Age
LoveAtFirstDrive

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S / CLIO 4

Bericht door LoveAtFirstDrive »

Bennink schreef:Ik vind het rode dashboard té rood. Noem het saai, maar heb in het interieur liever wat rust ;-) Dat plastic is helaas standaard, je kunt andere kleuren kiezen, maar geen andere materialen. Het liefst zou ik het stuur van de RS erin willen hebben (= helemaal leder), maar geloof dat dat niet eenvoudig te realiseren is.

En ja: ik heb de Clio op het oog, maar dan de Estate-variant.

Toen ik deze kleur voor het eerst zag, moest ik direct denken aan de Renault Megane, die is met een lichtblauw metallic te krijgen. Aan de ene kant jammer dat de Clio niet metallic is, maar het is zo wel een opvallende verschijning. Ik meende me te herinneren dat jullie de hoofdruimte achter wat vonden tegenvallen?
We zitten inderdaad wat krap achterin, maar wij zijn ook 1.95mtr. Denk dat het in de Estate wel beter is en voor kinderen is het prima.
RS stuur zou dan wel beter zijn inderdaad, hoop dat we die versie nog mogen rijden als 'ie uit komt :driving: Vind het wel jammer dat 'ie alleen met automaat komt. Ben ook benieuwd naar de dCi die jij wilt. Er komt ook nog een 120pk benzine versie. De TCe90 was voldoende, maar op de snelweg verlangde ik wel naar iets meer vermogen.

Vind het rode dashboard niet storend. Onze had een blauwe, maar viel niet heel erg op. Rood maakt 'm wel chique! Vind overigens wel de middenconsole wat saai en erg besmettelijk met het glans zwarte kleurtje.

Blue de France is inderdaad erg opvallend, sowieso de Clio, we hadden veel bekijks! Misschien ook door de stickers er op (zou ik niet doen overigens..). Vind de gele Clio met de zwarte baan er op ook erg mooi (alleen die 7 hoeft van mij niet). Eigenlijk alle kleuren wel, alleen vond de zwarte wel wat saai overkomen. Maar sowieso echt een mooie wagen! Dikke velgen eronder en hij is af.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
klmklmklmklm
spammer
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2012 17:36
Contacteer:

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door klmklmklmklm »

renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
LoveAtFirstDrive

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door LoveAtFirstDrive »

In het echt vind ik 'm wel mooier ;)
Gebruikersavatar
klmklmklmklm
spammer
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2012 17:36
Contacteer:

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door klmklmklmklm »

[youtube]6T_fV7NXUys[/youtube]

Die had ik nog niet gezien de cassiopee kleur
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
gws001

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door gws001 »

Vandaag een proefrit in een Clio IV Expression 90 S&S ECO2 gemaakt. Reed prima, in de eco stand niet zo vlot als mijn oude Clio II 1.6 16V natuurlijk :wink: maar in de stad perfect, op de snelweg goed, ideale woon-werk-verkeer auto, zeker met die bijtelling van 14%.

Het is wel wennen dat het uitzicht naar achteren minder is, ik zou er zelf wel parkeersensoren bij nemen. Het enige dat me echt niet beviel was de afwerking van de kleur-accenten op het stuur, het kunststof daarvan had scherpe randen, maar je hoeft dat accenten-pakket er niet bij te nemen. Het start-stop systeem vond ik matig; al is dat met zo'n korte proefrit niet echt te beoordelen. Om start/stop te laten werken moet je de auto in z'n vrij zetten en de koppeling loslaten, en dat is wel erg wennen.

Ik ben er nog niet uit of het deze Clio IV gaat worden of toch reparatie van de Clio II. De 'raw power' van de Clio II is buitengewoon leuk.. maar komt bijna nooit ergens bij van pas in het dagelijkse heen-en-weertje naar en van kantoor.
drees62

Re: Renault Clio IV TCe 90 S&S getest!

Bericht door drees62 »

gws001 schreef:Vandaag een proefrit in een Clio IV Expression 90 S&S ECO2 gemaakt. Reed prima, in de eco stand niet zo vlot als mijn oude Clio II 1.6 16V natuurlijk :wink: maar in de stad perfect, op de snelweg goed, ideale woon-werk-verkeer auto, zeker met die bijtelling van 14%.

Het is wel wennen dat het uitzicht naar achteren minder is, ik zou er zelf wel parkeersensoren bij nemen. Het enige dat me echt niet beviel was de afwerking van de kleur-accenten op het stuur, het kunststof daarvan had scherpe randen, maar je hoeft dat accenten-pakket er niet bij te nemen. Het start-stop systeem vond ik matig; al is dat met zo'n korte proefrit niet echt te beoordelen. Om start/stop te laten werken moet je de auto in z'n vrij zetten en de koppeling loslaten, en dat is wel erg wennen.

Ik ben er nog niet uit of het deze Clio IV gaat worden of toch reparatie van de Clio II. De 'raw power' van de Clio II is buitengewoon leuk.. maar komt bijna nooit ergens bij van pas in het dagelijkse heen-en-weertje naar en van kantoor.
Leuke bevindingen, heb je trouwens ook wel met de "eco-stand" uit gereden? Naar mijn mening is het iets wat je meer op de lange afstanden kunt gebruiken. In de gewone stand blaast het turbootje al lekker voelbaar mee vanaf 2000 toeren en ben je snel weg van de plek.

Dat Start/Stop systeem vind ik juist perfect werken, volgens mij wel logisch dat je eerst de versnelling in vrij zet en koppeling op laat komen voordat het in werking treedt. Hoe had je het anders gewild dan? Bij intrappen van de koppeling start de motor ogenblikkelijk en ben je snel weer weg.

Scherpe randjes in het stuur kun je ook krijgen zonder de kleuraccenten, die dan gewoon zwart zijn. Hiervoor komt een modificatie en bestaande rijders schijnen dit bij de dealer aan te kunnen laten passen. Mijne heeft het heel iets aan de linkerkant, maar ik laat het zo.

Mijn ervaring na 500 km (ben nog aan het inrijden) is zeer positief. Lekker vlot en wendbaar karretje met veel binnenruimte voor en een behoorlijke kofferbak. Wegligging is echt niet meer vergelijkbaar met voorgaande normale (RS etc uitgezonderd) versies. In de test van Autovisie in december opperden ze al dat de Clio IV voor het onderstel zomaar over de RS-afdeling geweest zou kunnen zijn.

Succes met je keuze!
Plaats reactie

Terug naar “Renault & Clio nieuws, tests & reviews”