vocht in de clio
- UnreaL_NL
- forum starter
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 sep 2008 05:24
- Locatie: Brandevoort
- Contacteer:
vocht in de clio
Nu het zo vriest is het duidelijk te merken dat er vocht in de auto zit. De binnenkant is namelijk even bevroren als de buitenkant. Hier heb ik het dan over de voorruit.
Hebben jullie ideeën waar dit vocht vandaan kan komen want ik heb al gekeken maar er ligt geen vocht in het zit alleen tegen de ramen.. wat natuurlijk best vervelend is.
het gaat om een clio 3 ph 1 dynamique S 85dci
groeten stefan
Hebben jullie ideeën waar dit vocht vandaan kan komen want ik heb al gekeken maar er ligt geen vocht in het zit alleen tegen de ramen.. wat natuurlijk best vervelend is.
het gaat om een clio 3 ph 1 dynamique S 85dci
groeten stefan
Life Sucks , So Lay Back And Enjoy !!
- UnreaL_NL
- forum starter
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 sep 2008 05:24
- Locatie: Brandevoort
- Contacteer:
Re: vocht in de clio
Okee bedankt dat wist ik ook niet
.. maar het is niet alleen nu ik heb het al vaker gemerkt dat de vooruit wazig is met een klein schoon vlekje waar de blower erop blaast. zelfs als ik alleen de blower aan heb.. van de zomer ook al vaak gehad eigenlijk elke morgen.
p.s. bestaat er ook een voorruit met verwarming voor de clio 3 want volgens mij heb ik wel zo'n knopje maar zit niks in het raam anders moet ik daar maar eens voor kijken. (als deze doorscheurt)

p.s. bestaat er ook een voorruit met verwarming voor de clio 3 want volgens mij heb ik wel zo'n knopje maar zit niks in het raam anders moet ik daar maar eens voor kijken. (als deze doorscheurt)
Life Sucks , So Lay Back And Enjoy !!
- UnreaL_NL
- forum starter
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 sep 2008 05:24
- Locatie: Brandevoort
- Contacteer:
Re: vocht in de clio
http://wiki.tdiclub.nl/AircoElk airco systeem in de auto schakelt zichzelf uit als de buitentemperatuur onder een bepaalde grens komt. Dit kan zijn bij +2, +5, of zelfs al bij +12 °C. Dat is gedaan vanwege het gevaar van bevriezen van de koelvloeistof en een vloeistof welke bevriest zet uit, waardoor leidingen kunnen open scheuren.
deze kwam ik op een andere site tegen
Life Sucks , So Lay Back And Enjoy !!
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: vocht in de clio
Ik heb daar met een Clio 3 nooit last van gehad. Airco ging altijd aan.
Re: vocht in de clio
Ik heb laatst een test gedaan met de zogenaamde 'Fog fight kit' waardoor je ruiten niet mee zouden beslaan.
Nja het werk inderdaad even, maar is zo weer weg.
Ik heb nu een 'Pingi vochtvreter' in de auto liggen. Werkt perfect en tot nu toe geen overmatig last van vochtige ramen. (Beslagen ruiten is wat anders, dat komt door het warmte verschil bij het instappen en het vocht dat je mee naar binnen neemt en verdampt) Deze vochtvreter activeer je door hem in de magnetron te leggen, en als de werking minder is doe je hem gewoon weer opnieuw in de magnetron.
Nja het werk inderdaad even, maar is zo weer weg.
Ik heb nu een 'Pingi vochtvreter' in de auto liggen. Werkt perfect en tot nu toe geen overmatig last van vochtige ramen. (Beslagen ruiten is wat anders, dat komt door het warmte verschil bij het instappen en het vocht dat je mee naar binnen neemt en verdampt) Deze vochtvreter activeer je door hem in de magnetron te leggen, en als de werking minder is doe je hem gewoon weer opnieuw in de magnetron.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: vocht in de clio
Verreweg de meeste vloeistoffen krimpen bij bevriezen, water is hierop een uitzondering. Is de koelvloeistof dan water?... en een vloeistof welke bevriest zet uit, waardoor leidingen kunnen open scheuren
Maar goed, de stelling lijkt me in 't algemeen niet juist; dus ik weet niet in hoeverre ik dan die 'technische uitleg' moet geloven.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: vocht in de clio
Freon heet dat toch, dat spul wat er in zit?
- Age
- Oud-beheerder
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: vocht in de clio
wat ik altijd gelezen en geleerd heb is dat de airco's onder de 4 graden het niet doen, ivm de kans op bevriezen van de verdamper.
Ook van de clio werkt de airco niet, ook al brand het airco lampje of tekst.
Ook van de clio werkt de airco niet, ook al brand het airco lampje of tekst.
Groet, Age
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: vocht in de clio
Ach so 

Re: vocht in de clio
Geen idee of ik het goed gelezen heb hoor, maar je hebt ook een knop die je kan draaien/om kan zetten zodat je of GEEN lucht van buiten naar binnen krijgt of juist WEL. Als je hem dicht hebt staan dan kan je zoveel warmte blazen als je wil maar het blijft dan vochtig en beslaan de ruiten/blijven beslaan. Dit had ik in het begin..Ik dacht van huh, waarom werkt dit niet.. Gewoon open zetten dan beslaan de ruiten ook niet meer nadat je de airco/kachel aan hebt gehad..
-
- beginner
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 11 apr 2011 08:38
- Locatie: Stad aan´t Haringvliet
- Contacteer:
Re: vocht in de clio
Hoi,
Ik hoop dat ik jullie met onderstaand verhaal een en ander uit kan leggen vwb de airco.
In de zomer zie je ook altijd een plasje water onder de auto verschijnen, na een rit met de airco aan.Dit is dus smeltwater wat dus bij de verdamper vandaan komt.
Als je gewoon water gebruikt kan ik het me inderdaad wel voorstellen met temperaturen onder 0 C
Leidingen van het aircosyteem zelf hoef je ook niet bang voor te zijn.
Freon in vloeistofvorm heeft van zichzelf al een temperatuur van ver onder 0C.
Waarom werkt de airco dan niet bij lage buitentemperaturen??
Helemaal zeker weten doe ik het niet,maar heb daar zo mijn idee over:
Freon heeft de eigenschap altijd naar het koudste punt toe te gaan ,bij een stilstaand systeem.
Bij een auto zal dit dus de aircopomp zijn,en de condensor.
Zo'n pomp kan niet goed tegen vloeistofslag. Even wel,maar niet langdurig.
Als de auto dus een tijdje stilstaat,stroomt alle freon ( vloeistof ) dus naar de aircopomp.
De pomp zal dan dus vloeistof gaan verpompen,waardoor er korte tijd een hele hoge druk heerst aan de hogedruk ( pers ) kant van de pomp. Vloeistof is niet samendrukbaar immers.
Een airco systeem / climate control werkt samen met de buitentemperatuursensor.
Ik denk dus dat het daarom niet werkt bij een lage buitentemperatuur.
Een systeem heeft de volgende hoofdcomponenten.
Aircopomp >>>> Condensor >>> expansieventiel>>>> verdamper.
Aircopomp,pomp alleen de freon rond
Condensor , condenseerd de freon.
exp ventiel , zorgt ervoor dat de hoge druk in het systeem omgezet wordt in een lage druk
verdamper , verdampt de freon,en hierdoor onstaat er dus koude
Even kort samengevat.
In het geval van de topicstarter,kan het misschien wel zijn dat het afwateringspijpje verstopt zit. Dan kan het smeltwater van de verdamper niet weg,en dus blijft het vocht in de auto.
Groetjes,
Sander
16 kleppert
Ik hoop dat ik jullie met onderstaand verhaal een en ander uit kan leggen vwb de airco.
Ja dat klopt,het systeem is afgevuld met freon R134A.Freon heet dat toch, dat spul wat er in zit?
De verdamper bevriest altijd en beetje. Dit komt door het vocht wat ontrokken word uit de te koelen omgeving,en dit slaat neer op de verdamper.wat ik altijd gelezen en geleerd heb is dat de airco's onder de 4 graden het niet doen, ivm de kans op bevriezen van de verdamper.
In de zomer zie je ook altijd een plasje water onder de auto verschijnen, na een rit met de airco aan.Dit is dus smeltwater wat dus bij de verdamper vandaan komt.
Voor zover ik weet of eigenlijk wel zeker weet komt het aircosysteem in geen enkele manier in aanraking met het koelsysteem van de auto.Dus leidingen die openscheuren???Elk airco systeem in de auto schakelt zichzelf uit als de buitentemperatuur onder een bepaalde grens komt. Dit kan zijn bij +2, +5, of zelfs al bij +12 °C. Dat is gedaan vanwege het gevaar van bevriezen van de koelvloeistof en een vloeistof welke bevriest zet uit, waardoor leidingen kunnen open scheuren.
Als je gewoon water gebruikt kan ik het me inderdaad wel voorstellen met temperaturen onder 0 C
Leidingen van het aircosyteem zelf hoef je ook niet bang voor te zijn.
Freon in vloeistofvorm heeft van zichzelf al een temperatuur van ver onder 0C.
Waarom werkt de airco dan niet bij lage buitentemperaturen??
Helemaal zeker weten doe ik het niet,maar heb daar zo mijn idee over:
Freon heeft de eigenschap altijd naar het koudste punt toe te gaan ,bij een stilstaand systeem.
Bij een auto zal dit dus de aircopomp zijn,en de condensor.
Zo'n pomp kan niet goed tegen vloeistofslag. Even wel,maar niet langdurig.
Als de auto dus een tijdje stilstaat,stroomt alle freon ( vloeistof ) dus naar de aircopomp.
De pomp zal dan dus vloeistof gaan verpompen,waardoor er korte tijd een hele hoge druk heerst aan de hogedruk ( pers ) kant van de pomp. Vloeistof is niet samendrukbaar immers.
Een airco systeem / climate control werkt samen met de buitentemperatuursensor.
Ik denk dus dat het daarom niet werkt bij een lage buitentemperatuur.
Een systeem heeft de volgende hoofdcomponenten.
Aircopomp >>>> Condensor >>> expansieventiel>>>> verdamper.
Aircopomp,pomp alleen de freon rond
Condensor , condenseerd de freon.
exp ventiel , zorgt ervoor dat de hoge druk in het systeem omgezet wordt in een lage druk
verdamper , verdampt de freon,en hierdoor onstaat er dus koude
Even kort samengevat.
In het geval van de topicstarter,kan het misschien wel zijn dat het afwateringspijpje verstopt zit. Dan kan het smeltwater van de verdamper niet weg,en dus blijft het vocht in de auto.
Groetjes,
Sander
16 kleppert
-
- beginner
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 11 apr 2011 08:38
- Locatie: Stad aan´t Haringvliet
- Contacteer:
Re: vocht in de clio
Ik had een hele rustige nachtdienst
,dus tijd zat om alles uit te leggen.
Sander




Sander
Re: vocht in de clio
Voorzover ik weet werkt de airco in de winter ook gewoon zodra de verdamper boven de 3 of 4 graden is.
In de verdamper zit een temperatuursensor, dus zodra er genoeg motorwarmte is werkt de airco wel.
In de verdamper zit een temperatuursensor, dus zodra er genoeg motorwarmte is werkt de airco wel.