R-Link voor de Clio vanaf 2013

Plaats hier alles wat met R-Link te maken heeft
Bennink

R-Link voor de Clio vanaf 2013

Bericht door Bennink »

Ik las in de folder dat R-Link pas vanaf 2013 leverbaar wordt op de Clio. Ik verwacht dat daar toch wel een hoop over te discussiëren valt, dus ben zo vrij geweest om het stukje uitleg van Arjan te kopiëren en er een nieuw topic voor aan te maken.
Arjan schreef: Renault R-Link

Renault R-Link, de ingebouwde multimediatablet, biedt je dankzij de touchscreen, de stuurwielbediening en de stemherkenning heel eenvoudig toegang tot diverse innovatieve en praktische functies: TomTom® live-navigatie, multimedia, telefonie, voertuiginformatie en een R-Link store met te downloaden toepassingen voor R-Link. Renault R-Link, de ultieme samensmelting van auto en computer.

1. Touchscreen met zelf in te delen startpagina. Kies je eigen shortcuts om met één klik de voorkeursfuncties te openen.
2. Mobiele muziek. Gebruik Bluetooth® of de USB -poort van Renault R-Link om naar je eigen muziek te luisteren.
3. Telefoon. Bel veilig handsfree via Bluetooth® of maak gebruik van de stemherkenning om een telefoonnummer op te geven of iemand te bellen uit je telefoonboek*.

Afbeelding

4. Voertuiginformatie. Verminder je brandstofverbruik met de unieke coaching van ‘Driving eco2’: je ziet het verbruiksresultaat van je ritten en je krijgt slimme persoonlijke tips.
5. Services. Maak gebruik van alle vooraf geïnstalleerde toepassingen (e-mail, Twitter, Renault Assistance, weerbericht …). Je kunt het complete gamma Renault R-Link-toepassingen drie maanden gratis uitproberen**. Als je een account aanmaakt op de site van Renault, krijg je toegang tot de R-Link Store en de Renault R-Link-tutorials.
6. Systeem. Je kunt je voorkeursinstellingen voor Renault R-Link gemakkelijk aanpassen (taal, klok, geluid, etc.).

* Afhankelijk van de compatibiliteit met je mobiele telefoon.
** B Bekijk welke aansluitingsperiode wordt aangeboden.
Bennink

Re: R-Link voor de Clio vanaf 2013

Bericht door Bennink »

Ik ben wel benieuwd naar hoe dat systeem uiteindelijk werkt. Ik heb in mijn Punto een Tomtom met Live-services gehad en dat ding haalde ook data op, maar werkt die R-link app-store dan ook via de GPRS verbinding?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Met twee compleet nieuwe navigatie- en multimediasystemen verlegt Renault met de nieuwe CLio niet alleen grenzen op het gebied van technolgie, innovatie en motoren, maar ook voor de 'on-board' multimedia. Naast het standaard navigatie- en multimediasysteem MediaNav (vanaf Expression) biedt Renault het perfect in het dashboard geïntegreerde Renault R-link navigatie- en multimediasysteem met een groot 7" (18 cm) touchscreen dat u naar wens kunt instellen, TomTom LIVE-navigatie, innovatieve spraakherkenning en -besturing, waarmee je een telefoon- of navigatieopdracht kan geven. Maar nog belangrijker: Renault R-Link is continu verbonden met internet en biedt u ondersteuning tijdens het rijden. Bijvoorbeeld met verbeterde verkeersinformatie (via TomTom LIVE) of waarschuwingen over gevaarlijke situaties (via Coyote). Ontdek een groot aantal andere functies in de Renault Store.

De Renault R-Link bevindt zich mooi centraal en binnen handbereik in de tablet middenconsole, en is daarom veilig te gebruiken. Door zijn ergonomische touchscreen en gemakkelijk herkenbare pictogrammen is de Renault R-Link een makkelijk, toegankelijk instrument. De bediening vanaf het stuurwiel stelt je in staat tijdens het rijden veilig een oproep te beantwoorden. Met de Renault R-Link kun je met je stem een bestemming opgeven en tegelijkertijd je aandacht volledig op de weg en je handen aan het stuur houden. Of iemand bellen die in het geheugen staat. Indien beschikbaar leest Renault R-link met 'Text to speech' (tekst-naar-spraaksoftware) zelfs de waarschuwingsinformatie.

Met de R-Link, het pronkstuk van het dashboard van de Nieuwe Renault Clio, betreedt de smartphone de wereld van de auto. Grote touchscreen, moderne interface en een vormgeving die volledig gericht is op de content. Multimedia met Renault R-Link bestaat uit simpele en aan de auto aangepaste functionaliteiten: dankzij Bluetooth en USB- en jack-aansluitingen in het dashboard is onderweg luisteren naar muziek, maar ook stilstaand foto's en video's bekijken, kinderspel.

Het TomTom®-navigatiesysteem met LIVE-diensten levert de beste realtime verkeersinformatie die nu op de markt is en optimaliseert zodoende de reistijd en het brandstofverbruik.
Door de verbinding met het elektronische circuit van de auto kun je op geavanceerde wijze ecologisch verantwoord rijden met het ECO²-drivingprogramma, dat je rijgedrag beoordeelt en adviezen geeft om het brandstofverbruik te verminderen.

Tot slot kun je met de Renault R-Link Store, de eerste 'Application Store' voor auto's, heel gemakkelijk vanuit de auto en via de computer via MyRenault informatie raadplegen en een veelomvattend en gevarieerd aanbod aan apps downloaden.

(R-Link beschikbaar vanaf begin 2013)
http://www.renault.nl/showroom/personen ... io/r-link/
Bennink

Bericht door Bennink »

R-Link schijnt op Android gebaseerd te zijn, maar je kunt er niet zo veel mee als op je telefoon (Walled Garden): http://www.techradar.com/news/car-tech/ ... ow-1106131
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Vraagje als ik nu een renault clio koop zit die rlink er nu al op of kan dat erbij gezet worden,Of zijn het 2 aparte systemen?
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Als je nu een Clio 4 koopt komt die waarschijnlijk uit de op voorhand aangekochtte voorraad. Niet dat die al op een opslag plaats klaarstaan. Renault dealers hebben zich vastgelegd aan een bepaald aantal (kan in de honderden lopen) nieuwe Clio's die ze denken te gaan verkopen. Naar ik heb begrepen is daarbij een minimum aantal per dealer/dealerorganisatie opgelegd.

R-Link is pas leverbaar vanaf begin 2013 dus zal er nu niet op zitten. Dan heb je de "standaard" radio etc.
drees62

Bericht door drees62 »

Hallo,

Ben nieuw hier. Mooi forum en ik hoop hier veel gebruikerservaringen te lezen van de nieuwe Clio. Heb er afgelopen week ééntje besteld die ws half/eind januari geleverd gaat worden.

M.b.t. dat R-Link heb ik begrepen dat het in principe op elke Clio zit, behalve de goedkoopste uitvoering (Authentique). Die heeft namelijk niet die "tablet" op het dashboard. Om er gebruik van te kunnen maken zul je een account aan moeten maken bij de R-Link store alwaar R-Link dan kunt activeren en waar je dan app's kunt downloaden. Vergelijk het maar met de App-store van Apple. Dit kan echter pas vanaf begin 2013.
Voor apps moet je dan betalen, bijv. TomTom. Daarnaast moet je (misschien) een maandelijks abonnement betalen. Over prijzen is nog weinig bekend.

http://www.techradar.com/news/car-tech/ ... ow-1106131
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Prijzen zouden ongeveer 40 € per jaar zijn.En het is een appart systeem.ofwel media nav ofwel rlink.De apps kun je inderdaad kopen ik zag al prijzen van 99€ voor coyote enz.Lijkt me handig als de vrouw gaat winkelen kan ik ondertussen naar een filmpje kijken in de auto.

Afbeelding
drees62

Bericht door drees62 »

Ok, dat was me niet helemaal duidelijk. Zie dat de meerprijs € 395 of € 495 is als je voor R-Link gaat kiezen, afhankelijk van het optiepakket.
clio4driver

Bericht door clio4driver »

Het is een leuke optie, maar het lijkt me dat niet veel mensen voor deze optie gaan.
De meerprijs is toch wel veel, en daarkomt bij dat je ook nog voor de apps betaald.
En eventueel abonnementskosten. Een heleboel dingen kun je ook gewoon op je smartphone doen.
Leuker was geweest, dat het een soort van uitneembaar systeem was. Zodat je hem ook buiten de auto om kan gebruiken.
Maar misschien ben ik een beetje ouderwets, en rijden er straks heel wat Clio's met R-Link rond.
Wat ik ook wel jammer vindt, dat de navigatie op de MediaNav geleverd wordt met een kaart van de BeNeLux.
Ik maak zelf het meest gebruik van Duitsland, dus dat wordt dan weer een kaart aanschaffen van Europa.
Of toch de TomTom/Smartphone, af en toe maar weer voor het raam plaatsen.
drees62

Bericht door drees62 »

Ik heb ook maar besloten niet op de R-Link te wachten. Leuk speeltje misschien maar de kosten kunnen idd nog wel eens tegenvallen. En op mijn iPhone heb ik TomTom Europa voor die ene keer per jaar :wink:
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Maar laat me nu eens fantaseren en ze kunnen bijvoorbeeld de wagen met rlink zo aan passen dat we meer mogelijkheden gaan krijgen voor de besturing enzovoorts zou het dan toch niet fijn zijn als we dan de rlink erop hebben?
Afbeelding
Bennink

Bericht door Bennink »

Ik zou mijn Clio niet zonder RLink willen bestellen. Eigenlijk is Tomtom icm Live-services de voornaamste reden. En daar wil ik best jaarlijks nog extra voor betalen. Ik hoop dat RLink tegelijk met de Estate leverbaar wordt :-)
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Mooi filmpje nog over rlink
Afbeelding
Bennink

Bericht door Bennink »

Hier een film van een kwartier over R-Link, waarbij vrijwel alle mogelijkheden aan bod komen:
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

En vanaf vandaag bestelbaar met de rlink
Afbeelding
hybride
forum starter
Contacteer:

Bericht door hybride »

Ik ben benieuwd naar de kosten van R-link, daar is nog niet alles over bekend.
Renault Clio IV Dynamique Cassiopeia 90 dCI met RLink
Bennink

Bericht door Bennink »

Dat staat in de brochure toch?
  • R-Link voor Expression €495 (inc lederen stuurwiel)
  • R-Link voor Collection & Dynamique €395
hybride
forum starter
Contacteer:

Bericht door hybride »

Op de een of andere mannier denk ik dat het daar niet bij blijft.
Worden er ook kosten berekend voor het gebruik/downloaden van apps bijvoorbeeld?
Moet je daarnaast ook nog jaarlijks gaan betalen voor het gebruik van R-link?
Renault Clio IV Dynamique Cassiopeia 90 dCI met RLink
Bennink

Bericht door Bennink »

Ik meende ergens gelezen te hebben (en dat staat hierboven ook) dat de eerste drie jaar inclusief datagebruik is, en dat je daarna moet/mag betalen.
Gebruiker

Bericht door Gebruiker »

Als we de dealer moeten geloven. Is er nog veel onduidelijkheid bij het R-link gebeuren zelfs bij de Renault garage.

De kosten die gegeven worden kloppen niet zij hij.

Eerste jaar gratis erna €180! per jaar! dat is niet mis natuurlijk.

Hij gaf ook aan dat er zoveel problemen mee waren dat ze niet voor augustus geleverd gaan worden.

Nu weet ik niet of ik goed geluisterd heb maar volgens mij is het ook NIET (meer) mogelijk Rlink te bestellen.
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Ik ga er vandaag eens achter vragen bij verschillende dealers .Wil wel eens de echte waarheid horen nu. :furious3:
Afbeelding
Quirico
forum member
Contacteer:

Bericht door Quirico »

Gisteren sprak ik ook de dealer, vanwege afspraak maken voor aflevering van mijn auto.
En nu is mijn contact altijd informeel, dus ik vroeg ook over R-link.

Inderdaad,net wat ''gebruiker'' zegt, ze weten niet of R-Link überhaupt geïntroduceerd zal worden.
Ze zijn afhankelijk van de mensen in Frankrijk.
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
Bennink

Bericht door Bennink »

Geen R-Link betekent ook geen camera achter :| En geen Tomtom, dat vind ik misschien nog wel het vervelendst...
cliodriver4
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliodriver4 »

Ik heb begin dit jaar een clio dynamique dci besteld, met r-link, tomtom europe, live services en achteruit camera.
De verwachte levertijd is april 2013. Heb nog niets gehoord over vertraging, denk dat ik binnenkort maar eens ga informeren bij de dealer.
Clio 4 Dynamique dci90,Noir Etoile GNE,Chrome,Elegance,Passion Noir,R-Link
Plaats reactie

Terug naar “R-Link”