automatische verstelling xenon

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
dion
forum starter
Contacteer:

automatische verstelling xenon

Bericht door dion »

hoii,
Ik heb het idee dat de xenon lampen van mijn clio erg ver naar beneden staan gericht. ik heb begrepen dat mijn auto automatisch stellende koplampen heeft (clio 2 initiale), maar zou als ik de auto start de lampen dan niet moeten bewegen of als iemand achterin zit de lampen naar beneden moeten bijstellen??? Hoe kan ik eventueel testen of de automatische verstelling nog werkt??

alvast bedankt grr :thanks:
dion
forum starter
Contacteer:

Re: automatische verstelling xenon

Bericht door dion »

niemand????
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Als je de auto start horen ze inderdaad te bewegen. Zet je auto eens voor een muur of garagedeur oid. Zet de auto uit en start deze vervolgens, dan zie je vanzelf of dit gebeurt. Gebeurt er niets, dan is er iets mis.
dion
forum starter
Contacteer:

Bericht door dion »

Hoi frank bedankt voor je reactie

er gebeurt dus inderdaad niets,wat zou er dan mis kunnen zijn?
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Ze bewegen ook maar een fractie tijdens het aangaan en zeker niet altijd is mijn ervaring hiermee! De stelmotortjes lopen nog geen seconde en als ze bewegen gaan ze een klein stukje naar boven altijd, naar beneden heb ik ze nog niet zien gaan, maar zit eigenlijk altijd alleen in de auto..

Op de achteras zit een sensor die meet hoever de achteras is doorgezakt en daarmee de koplampen versteld. Deze zou kapot kunnen zijn of het stangetje van de sensor naar de achteras kan los gekomen zijn. Je moet het zien om te begrijpen wat ik hier bedoel :smash:..
Maar kijk zeker ook is je zekeringen na, zeker omdat ze allebei niet bewegen. Kans bestaat ook dat allebei de stelmotortjes in je koplampen kapot zijn, gebeurt niet heel vaak geloof ik?

Of er een methode is om dit te testen zou ik niet weten.. Wat me te binnen schiet is: laat de familie en vrienden is op de achterbank zitten en op de kofferbakrand leunen zodat de auto goed achterover staat, start de auto en zet de lampen aan terwijl deze vlak voor een muur staat zodat je afstelling ervan kan zien. Bewegen ze is het goed, maar laat dan de afstelling na kijken bij de garage of iets dergelijks als je denkt dat ze te laag staan.

Toevoeging:
Bovenaan dit subforum staat een stickytopic met de elektronische informatie voor de Clio II. Hierin staat het ea beschreven over de installatie van de xenon koplampen met automatische afstelling, ook welke zekeringen enzovooooorrtssss :thumbsup:
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
dion
forum starter
Contacteer:

Bericht door dion »

ok ik zal binnekort even naar de garage gaan, en dan laat ik wel even weten wat het nou was.

in ieder geval bedankt voor jullie hulp!!! :thumbsup:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Nou ik zie ze duidelijk bewegen hoor. Ook als je achter een andere auto zit en je schijnt op zijn bumper. Bijvoorbeeld bij het stilstaan voor een stoplicht, zie je ze bijstellen in hoogte.
dion
forum starter
Contacteer:

Bericht door dion »

hoi frank ja inderdaad dat zie ik ook altijd bij andere autos, daarom dacht ik al dat er iets niet klopte, dus toch maar even naar laten kijken
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Verstelling ze continue dan frank? Zag wel in de handleiding dat er wel een snelheidssignaal wordt gebruikt voor de hoogte verstelling?
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Die van mij passen zich wel constant aan ja. Maar ik heb een Clio 3 natuurlijk.

Maar ik heb ook een Clio 2 Initiale gehad. En die zag je bij het starten sowieso duidelijk bewegen.
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Ik heb dit nog is nagekeken op m'n eigen clio. Voor zover ik kan opmaken zie ik ze tijdens het rijden niet verstellen. Wel bij het starten/aangaan van de lampen. Als ik de sensor van de achteras los koppel en deze een beetje verdraai waardoor het lijkt voor de sensor of dat de auto licht of zwaar beladen is dan stellen ze wel bij als de lampen aangaan. Misschien andere Clio 2 initiale rijders met hun ervaring hierover?

Hoe staat het met de TS z'n probleem inmiddels? Is hij er al achter wat zijn probleem is/was?
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Heb het zelfde probleem. BIj mijn stellen ze ook niet automatisch. Heb de storing als is verder onderzocht met schemas en kwam er praktisch op neer dat je een rekeneenheid moest vervangen van een paar honderd €
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Clio1.5dCi
forum starter
Contacteer:

Bericht door Clio1.5dCi »

All,

De xenon koplampen van de Clio 2 stellen wel automatisch, maar je ziet ze niet (altijd) op of neer gaan als je de auto start.
Wel is het zo dat wanneer je bijv de auto hebt uitgezet met 1 of meerdere passagiers en daarna de auto weer start/ op contact zet, als je er alleen in zit, de lampen weer automatisch omhoog worden bijgesteld. Dit principe werkt uiteraard ook andersom.

Zoals eerder vermeld zit de hoogteregelaar op de achteras aan de bestuurderskant en worden aan de hand van de stand van de achteras de lampen qua hoogte bijgesteld. Het automatisch aanpassen van de hoogte kan een paar seconden duren....

Je kunt echter de lampen ook handmatig bijstellen qua hoogte. Dit werkt in principe op de dezlfde manier als bij halogeen koplampen.
Aan de achterkant van de koplamp zit een witte stelschroef (imbus) die je links- of rechtsom draait om de hoogte aan te passen. Het is echter wel handig om de auto eerst even op contact te zetten voordat je de hoogte handmatig gaat stellen ivm het automatisch stellen naar het nulpunt na rijden met zware belading!
dion
forum starter
Contacteer:

Bericht door dion »

hoi,

wat clio 1.5 dci zegt klopt inderdaad. ze stellen bij mij ook niet automatisch maar ik heb getest met iemand achterin, en wanneer ik hem daarna zonder iemand achterin startte stelde ze inderdaad wel bij.
Dus probleem is opgelost. bedankt voor jullie hulp!!!
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Komt waarschijnlijk omdat onze oprit scheef loopt dan moet hij ze wel bijstellen. Fijn dat het klopt in ieder geval.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”