storingslampje in combinatie met lampje motorblok

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
jvmaris

storingslampje in combinatie met lampje motorblok

Bericht door jvmaris »

iemand enig idee wat dit is? de auto heeft vorige maand net een kleine beurt gehad en nu beginnen deze 2 lampjes te branden. eerst alleen het lampje van het motorblok (tenminste het lampje wat rechts onder de snelheidsmeter zit) en daarna ook het storingslampje. vreemde is dat het vermogen nu wel blijft .. vorige keer met storingslampje brandde viel ook het vermogen helemaal weg.

auto nu paar keer opnieuw gestart maar het "probleem" blijft.

ik rij nog steeds in mijn clio 1.4 16 V uit juni 2001 met inmiddel 233.000 km op de teller. Ik wil er nog zo lang mogelijk plezier van hebben want t is een heerlijke auto.

hopelijk kunnen jullie mij helpen!

gr. jacqueline
jvmaris

Re: storingslampje in combinatie met lampje motorblok

Bericht door jvmaris »

geen idee wat het kan zijn dan?
Remon
forum member
Contacteer:

Bericht door Remon »

Ik denk de bekabeling van je gaspedaal, waarvan de stekkers slecht contact maken.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Hoi Jacqueline,

Een combinatie van "Electronische storing" en "Luchtverontreiniging" heb je dus. Dat die laatste als eerste is gaan branden duidt op slechte verbranding waardoor je de andere er bij krijgt. Probleem met de Lambda's ligt dan het meest voor de hand maar...

Het kan inderdaad veroorzaakt worden door meerdere oorzaken:
  1. Vocht in de diverse stekkers onder de motorkap op diverse sensoren.
  2. Lekkende of losse vacuümslang, pakking van je spruitstuk.
  3. Slechte bougiekabels (kunnen de stroomsterkte niet meer aan waardoor de bougie niet goed vonkt of lekken waardoor de vonk dwars door de kabel heen overslaat)
  4. Bougie slecht of kapot
  5. Vervuiling van je gasklephuis (evt in combinatie met stappenmotor)
  6. Defecte (vuile) lambda sonde(s).
  7. Kapotte katalysator
Vochtige stekkers even loshalen en met contactspray inspuiten. Als de stekker gecorrodeerd zijn eerst de aanslag wat wegpeuteren. De vacuümslangen kan je zelf controleren. Setje nieuwe bougiekabels kost niet veel dus kan je proberen met nieuwe. Idem voor bougies. Hoe lang zitten je bougies er in? Met 233.000 op de teller zouden die best aan vervanging toe kunnen zijn. Moet namelijk elke 60.000 km. Kijk eens naar de electrodeafstand, zijn die niet te veel ingebrand of misschien sterk vervuild. Gasklephuis kan je eventueel ook zelf schoonmaken. Ook de lambda's kan e schoonmaken. Als dat een verbetering geeft betekend het wel geregeld dat ze af beginnen te raken en met een half jaartje vervangen moeten worden, maar het is wel een indicatie dat je alvast kan gaan sparen. Ze kosten rond de €75,- per stuk. Tot slot een kapotte kat. Dat is niet om vrolijk van te worden. Is echt een duur kreng.

Wees er bij de garage op bedacht dat uitlezen nooit excact aangeeft wat het probleem is. Daar is ook een goede diagnose en testen bij nodig. Voor een goede diagnose zijn ze ook gauw een uurtje bezig.

En dan zal ik nog wel wat vergeten zijn maar dat vult Henny vast wel aan :wink:

Succes!
jvmaris

Bericht door jvmaris »

Beste Arjan,

Dank je wel voor de lijst!
Vanavond dan toch maar even bellen wanneer we met de auto terecht kunnen.

Bekende zeggen altijd: een franse auto??? die komt er bij ons nooit in.
Ik heb echt een geweldige wagen, met al 232.000 km op de teller..hopelijk kunnen we de 4 ton gaan halen.

gr jacqueline
jvmaris

Bericht door jvmaris »

Geluk gehad ... vandaag naar de garage en het lampje storing begon te branden..
Op de langzame manier erheen en laten uitlezen ... gasklep of iets wat erop lijk..
Schoon gemaakt en nu is alles weer goed hopen we dan
bedankt voor alle input! !
Gr jacqueline
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”