Subwoofer+versterker+hoedenplankspeakers

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
gerarddrivesclio

Subwoofer+versterker+hoedenplankspeakers

Bericht door gerarddrivesclio »

Vraagje,

Ik heb een subwoofer van Caliber, 200 watt rms.
Ik heb een versterker van Caliber, 150 watt rms.
Ik heb 2 hoedenplankspeakers van Kenwood, 100 watt rms per stuk dus totaal 200 watt rms.(aangesloten op radio, deze geeft maar 20 watt rms ofzo)

Nu wil ik mijn hoedenplankspeakers aansluiten op een versterker samen met mijn subwoofer.
Ik heb een Excaliber 4-Channel 2x160W RMS (1120W) liggen..
die geeft dus per kanaal 80 watt rms..dus naar mijn hoedenplankspeakers gaan dan 160 watt rms(80 per stuk) en naar mijn subwoofer gaat dan 160 watt rms..

Mijn hoedenplankspeakers zijn dan dus een hele verbetering vergeleken met aansluiting op de raidio..

mijn vraag is is het slim om het vermogen wat de versterker geeft lager te hebben dan het vermogen wat de speakers en subwoofer aankunnen..? dus mijn subw is 200 watt rms en krijgt 160 is dit voldoende?
en mijn speakers krijgen 80watt rms en kunnen 100watt rms hebben is die 80 watt rms dan voldoende?
ik ben verder een leek op dit gebied..het aansluiten lukt me maar daar houd het ook op..
Maze

Re: Subwoofer+versterker+hoedenplankspeakers

Bericht door Maze »

Zelf heb ik een woofer van 500 wattrms en een versterker van 400 wattrms, en ik heb mij wijs laten maken dat als je versterker minder kan leveren dan dat je woofer maximaal zou kunnen leveren, je hem bijna onmogelijk op kan blazen wat ik ook erg logisch vind klinken :thumbsup:
gerarddrivesclio

Dus ik begrijp dat die versterker een goede keus is? aan een zwaardere versterker heb ik dus niks? dat zou namelijk goed nieuws zijn:) voor 90 euro heb ik dat ding gekocht..inc. inbouwen en afstellen..wil er verder weinig aan uit geven aangezien ik in mn inmiddels terug gekochte ford c-max al een te dure installatie heb liggen:P
WoutW

Bericht door WoutW »

Waarom versterk jeje front speakers niet? Qua geluidsbeleving velen malen beter! Als je naar een concert gaat ga je toch ook niet met je rug naar het podium staan?

2 kanalen voor je front + 2 kanalen bruggen voor je sub is naar mijn mening een beter optie....

Over Watts etc, ik heb sinds een paar dagen een 300rms sub op een 150rms versterker en men compo van 120rms krijgt maar 50rms... Klinkt subliem! Kwestie van afstellen en er voor zorgen dat de boel niet gaat clippen :) Kijk voor info etc op 12vHifi en vragen op showyoursound.nl een aanrader!
gerarddrivesclio

Ik heb niet verteld dat mijn frontspeakers al op een versterker zitten, maar dat is dus al het geval:P en het afstellen laat ik doen bij O&M cartuning in Veenendaal, doen het voor niks dus dat is handig:)(service bij aankoop van de versterker:P)
WoutW

Bericht door WoutW »

Oooh dan komt alles goed! :thumbsup:
gerarddrivesclio

Afgelopen zaterdag alles laten afstellen, tot mijn verbazing stelde ze niet af op 75% van het vermogen van de radio maar op vol vermogen, en wat ik helemaal vreemd vond is dat er geen enkele vervorming te horen was, ben erg tevreden met de versterker(en dat voor 70euro)
Kialdajo

Bericht door Kialdajo »

Afstellen gebeurt meestal op 'bijna' vol vermogen....

Van de week mijn 'Kicker' set laten afstellen..... Heb een 500w (rms) versterker op een 300w (rms) Sub (15" Kicker) aangesloten.
Basregelaar op afstand zit hier standaard bij.

Heb de Bas in de radio op 0 gezet, basregelaar op max een een 'stevige' cd opgezet.
Via versterker het langzaam opgedraaid tot max wat goed klinkt.

Daarna basregelaar terug en op deze manier kan er niets meer mis gaan.

Als je sub of speakers meer vragen (rms) dan je versterker kan geven en je veel op je max zit zal dit schadelijk zijn voor je versterker.
Dus tip is dat je versterker meer kan geven dan de sub/speakers vraagt!

En mocht je een keer je excaliber inruilen raad ik je de Kicker aan ;-)

Succes
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Maze schreef:Zelf heb ik een woofer van 500 wattrms en een versterker van 400 wattrms, en ik heb mij wijs laten maken dat als je versterker minder kan leveren dan dat je woofer maximaal zou kunnen leveren, je hem bijna onmogelijk op kan blazen wat ik ook erg logisch vind klinken :thumbsup:
Alleen kan je versterker wel stuk gaan. ;) Ik heb altijd 'zware' versterkers gehad. Tenslotte hoef je de versterker niet vol open te draaien en draai ik het spul nooit vol open.
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

gerarddrivesclio schreef:Vraagje,

Ik heb een subwoofer van Caliber, 200 watt rms.
Ik heb een versterker van Caliber, 150 watt rms.
Ik heb 2 hoedenplankspeakers van Kenwood, 100 watt rms per stuk dus totaal 200 watt rms.(aangesloten op radio, deze geeft maar 20 watt rms ofzo)

Nu wil ik mijn hoedenplankspeakers aansluiten op een versterker samen met mijn subwoofer.
Ik heb een Excaliber 4-Channel 2x160W RMS (1120W) liggen..
die geeft dus per kanaal 80 watt rms..dus naar mijn hoedenplankspeakers gaan dan 160 watt rms(80 per stuk) en naar mijn subwoofer gaat dan 160 watt rms..

Mijn hoedenplankspeakers zijn dan dus een hele verbetering vergeleken met aansluiting op de raidio..

mijn vraag is is het slim om het vermogen wat de versterker geeft lager te hebben dan het vermogen wat de speakers en subwoofer aankunnen..? dus mijn subw is 200 watt rms en krijgt 160 is dit voldoende?
en mijn speakers krijgen 80watt rms en kunnen 100watt rms hebben is die 80 watt rms dan voldoende?
ik ben verder een leek op dit gebied..het aansluiten lukt me maar daar houd het ook op..
Het kan zolang je het spul niet maximaal gaat belasten. Zoals in de post hierboven beschreven heb ik een versterker die meer aan kan dat de woofer vraagt. De versterker heb ik niet volledig open gedraaid dus kan het verder geen kwaad. Het spul opblazen gebeurt alleen als je debiel doet. Te zware versterker, deze vol opendraaien en dan ook nog eens de radio op full power. Dat is vragen om problemen. Andersom natuurlijk ook. Als de versterker te licht is en je gaat vol knallen kan de versterker uiteindelijk doorbranden.
FreakNasty

Bericht door FreakNasty »

Hi,

Het afstellen gebeurt in de regel:
- Kies een goed opgenomen CD.
- Zet alle instellingen op de radio op 0. Equaliser en Loud uit.
- Zet de versterker van speakers en subwoofer helemaal dicht.
- De high en lowpass filters op de radio of versterker al goed zetten.
Highpass stelregel voor speakers: diameter 16,5cm = 80Hz. 13cm = 125Hz. 10cm = 220Hz. Subwoofer gemiddeld op 80Hz.

- Autoradio op 75% van zijn maximale volume. -
De meeste autoradio's sturen een vervormd signaal uit naar de versterker, als je de radio maximaal open zet.
Bv. Een Pioneer kan tot volume 63 maar blijft goed klinken tot 50-55.
Dit is ook sterk afhankelijk of de radio hoog voltage (4V) vertsterker pre-outs heeft, wat stukken beter klinkt, waardoor je de versterker juist verder dicht kan draaien. Hierdoor heb je minder ruis en een betere signaal/ruis verhouding en een betere dynamiek.

- Draai langzaam de gain van de versterker open (1st achterspeakers, dan voorspeakers.) totdat je vervorming hoort, dus niet meer lekker klinkt. Dan een klein slagje terug draaien. Zo heb je maximaal vermogen vanuit je versterker.
* De versterker levert trouwens altijd zijn vermogen ongeacht of je deze dicht zet. De gain is geen volume knop, hiermee stel je juist de ingangsgevoeligheid van de versterker af op je autoradio. Dus als je een 4V autoradio hebt of een versterker meer meer vermogen als de speakers, staat de gain vaak verder dicht.
- Draai nu langzaam de subwoofer erbij, zodat deze in harmonie klinkt met de speakers.

Als je bv. Je 100W RMS speakers optimaal wilt laten spelen, moet je een versterker nemen, die die 100W RMS ook daadwerkelijk levert. Liever met wat reserve zoals een 150W RMS versterker. Zo haal je het maximale uit je speakers, met minder vervorming, dus kans om ze op te blazen.

Als je een (te) lichte versterker hebt, is dit te vergelijken alsof je met je auto op maximale toeren rijdt. Je wilt harder... Maar je motor (lees versterker) kan niet...
De versterker stuurt dan een vervormd signaal (clippen) naar de speakers, waardoor je ze opblaast dus doorbrand.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet goed blijven luisteren hoe de speakers klinken. Met een te lichte versterker, hoor je al sneller dat de tweeters gaan "schreeuwen" dus over zijn nek gaan. Met een zwaardere versterker als de speakers heb je meer "rust" in het geluid en meer controle over de speakers. Zo haal je ook maximaal volume uit de speakers en kun je ze dus volledig belasten.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”