Als eerste moet ik zeggen dat ik leek op auto audio gebied ben.
Ben vandaag bezig geweest om een Pioneer TS-Q131C setje in mijn auto te bouwen en dat gaat tot nu toe goed, alles zit aangesloten, heb alleen het dashboardpaneel nog niet terug gemonteerd.
Een vorige eigenaar had er blijkbaar al eens andere tweeters in gezet (Infinty reference). De Infinity tweeters zijn aangesloten op scheidingsfilters die onder het dashboardpaneel ingebouwd zijn (boven de middelste ventilatieroosters), het zit allen maal wel vaag vast met plakband etc, ipv fatsoenlijke verbindingen.
Bij de Pioneer TS-Q131C zitten geen filters. Die infinity filters zitten nu dus nog in de auto, moet ik deze eruit halen? Of hebben deze ooit nog nut als ik er bijvoorbeeld een betere installatie in wil zetten, of is het zo dat alles merk gebonden is en dat ik hier in feite verder niets aan heb?
Waar gaan alle draden trouwens naar toe op die scheidingsfilters? Ik telde 12 draadjes, 6 per kant, twee gaan er naar de tweeters (aan elke kant), dan zitten er ook nog speaker kabels die het dashboard in gaan (ook 2 per scheidingsfilter) en dan zitten er nog 2 groene draden (ook per scheidingsfilter)?
Ik wil ook graag nog speakers achterin hebben, waar trek ik dan de kabels het beste langs, moet ik bijvoorbeeld de vloerbekleding loshalen?
Pioneer TS-Q131C, Geen scheidingsfilter?
- alfasud1972
- forum starter
- Contacteer:
Re: Pioneer TS-Q131C, Geen scheidingsfilter?
scheidings-filters die bij een bepaald Compo-set zitten zijn ook voor dat compo-set bedoeld. ( Merk/set gebonden i.v.m. overgangs-frequenties.)
je kunt ze wel "gebruiken" maar het is dan geen ideale manier van aansturen.
zo te horen/lezen zijn het 2-weg filters.
daarop zitten 2 kabels die een volledig signaal van de radio naar het filter brengen.
2 kabels die naar de tweeters gaan en 2 kabels die naar je midjes gaan.
en het makkelijkst is het om je dorpel bekleding los te halen enn daarlangs je speakerkabels naar achteren te leggen. kun je ze gelijk netjes vastmaken aan de bestaande kabels die er al liggen.
succes.

je kunt ze wel "gebruiken" maar het is dan geen ideale manier van aansturen.
zo te horen/lezen zijn het 2-weg filters.
daarop zitten 2 kabels die een volledig signaal van de radio naar het filter brengen.
2 kabels die naar de tweeters gaan en 2 kabels die naar je midjes gaan.
en het makkelijkst is het om je dorpel bekleding los te halen enn daarlangs je speakerkabels naar achteren te leggen. kun je ze gelijk netjes vastmaken aan de bestaande kabels die er al liggen.
succes.

- alfasud1972
- forum starter
- Contacteer:
Re: Pioneer TS-Q131C, Geen scheidingsfilter?
Thnx ! Had al de stoute schoenen aangetrokken en de filters en kabelzooi eruit gehaald, alle draden weer netjes zoals origineel aangesloten, de kabels die doorgeknipt waren weer netjes met stekkertjes in plaats van plakband aan elkaar gezet.... vandaag gaat het dashboard er weer in :-)!
Nu nog kijken of het lukt om achterin ook speakers te krijgen, en erger, hoe ik deze op de iso stekkers bij de radio aan moet sluiten...
Nu nog kijken of het lukt om achterin ook speakers te krijgen, en erger, hoe ik deze op de iso stekkers bij de radio aan moet sluiten...