Opgelost: ruitenwisser motor kapot....

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
roylee
forum member
Contacteer:

Opgelost: ruitenwisser motor kapot....

Bericht door roylee »

hallo,
ik heb het volgende probleem (veroorzaakt).
vannochtend zat alles vast gevroren nadat ik ging kijken.
nu heb ik de ruitenwissers aangehad terwijl deze vastgevroren zaten. ik heb ze daarom ook gelijk na 1 seconde weer uitgezet. blijkbaar heeft dit niet geholpen want hij doet nu niks meer :(
ik heb in tussen alweer een nieuwe besteld maar dit is toch ongelovelijk? hiij blijft dus doorgaan terwijl je hem uitzet. (comfort schakeling dat als je hem op het midden van de ruit hebt staan met uitschakelen van de ruitenwissers dat deze niet op het midden blijven staan maar terug gaan naar beginpositie)
zekeringen en relais zijn gewoon goed.
Afbeelding
Nelis
spammer
Contacteer:

Re: ruitenwisser motor kapot....

Bericht door Nelis »

Om hem in het midden van je ruit te laten staan moet je contact helemaal uitzetten.

En tsjha als jij sproeit blijft hij automatisch 2 of 3x heen en weer gaan. Als het dan vast gevroren zit dan fikt die gewoon door want er zit ook een aardige kracht op die stangen!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Jongens! Hij is gemaakt :thumbsup:
ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem niet te openen. Ben dus aan het meten geslagen en gek genoeg meette ik waardes tussen de 3 polen van de motor zelf. (intern). Toen ging ik het sleepkontakt controleren op brandplekken maa die kon ik gelukkig niet vinden. Toen weer verder met de inspectie en zag een klein metalen lipje in het deksel die duidelijk massacontact moet maken met de behuizing. Gues what? Zwart geblakert!. Toen op de manier zoals ik altijd contacten repareer het contact opgeschuurd met een mes. En het lipje wat verder om gebogen zodat hij beter contact maakt en voilá! Hij doet t weer :)

Nu is het alleen jammer dat ik die motor al besteld heb. Ik denk dat ik die wel kan verpatsen op mp.
Prijs is ver onder de marktwaarde. Wel genuine Valeo motor. 100 euro ex btw
:thumbsup:

:)
Afbeelding
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Kijkt dat scheeld weer.

Als het een beetje vriest ben je er zo vanaf. In de winter ga die RW motoren als warme broodjes :smash:
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

ik had em ook vrij willen maken maar kreeg em niet los :S
Afbeelding
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

heb ik al in me auto liggen. k kreeg me deur niet open, vastgevroren. dus ik kroop via de achterklep naar binnen en pakte de ruitontdooier en spoot dat tussen de rand van de deur bovenop en hij was open. heb inmiddels het deurrubber al ingesmeerd met zuurvrije vaseline.
Afbeelding
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

motor hoefde ik niet af te nemen van Van Holland, hij doet em retour :thumbsup: (waar zie je dat nog!!!)
Afbeelding
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Dingen gaan hard ja.

1e wat ik altijd doe is ruitenwissers los trekken en ijs er van af halen.

Deurrubers spuiten wij altijd in met silliconen spray. Moet de mijnes ook weer doen zat van de week ook vast gevroren hehe :oops:
wez

Bericht door wez »

Hallo

Paar weken terug stopten mijn ruitenwissers ineens onderweg, gelukkig stopte het toen ook net met regenen.
Thuisgekomen, wat op internet gesurft en vond op dit forum een topic waarin bleek dat er een van de koperen geleiders in 2 was, deze vastgesoldeerd en de ruitenwissers deden het weer volgens de posters.
Toen heb ik dit zelf eens nagekeken en inderdaad, de geleider was in 2, vastgesoldeerd en getest: in stand 1 en 2 werkten het terug, in stand 3 echter ging het niet meer.

Afgelopen donderdag heb ik mijn clio dan binnengedaan bij de renault dealer voor jaarlijks onderhoud en daarbij ook melding gemaakt van het probleem met de ruitenwissers in stand 3. Ze dachten dat het kwam omdat ik mijn ruitenwissers had opgezet bij het vriesweer en dat er een zekering was doorgebrand, maar dat ontkende ik omdat het probleem er voordien al was.
Daarna auto opgehaald en op de factuur stond dat ze de ruitenwissermotor hadden nagekeken, 42€ excl btw, met daarbij nog een offerte om de ruitenwissermotor te vervangen, 212€ excl btw en zonder werkloon. Ik wou meer uitleg hierover maar het was al tegen 6 uur en de mecaniciens waren er niet meer. Dus ik naar huis, even later regende het, ruitenwissers aangezet, maar nu haperden stand 1 en 2 ook. Vrijdagochtend regende het ook en toen bleven de ruitenwissers zelfs stilstaan.

Daarna wat op internet gezocht om die ruitenwissermotor te bestellen en dan mar zelf te vervangen, want 212€ excl btw en excl werkkosten vind ik toch wat veel voor zoiets. Tot mijn pa het eens even ging nakijken (hij is ook geen auto expert) en hij heeft de contacten wat zuiver gemaakt. Ineens ging stand 3 ook terug en stand 1 en 2 gingen ook weer, zonder haperen..

Ik hoop dat dit de oplossing is en dat die motor niet vervangen moet worden. En als dit zo is zien ze me zeker NOOIT meer terug in die garage. Dus hopelijk blijft dit werken en hopelijk proberen andere mensen die dit probleem ook hebben dit even zonder al direct die zooi te vervangen en daar bijna 300€ voor te betalen.

Groetjes
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Veel gehoorde klacht inderdaad dat de garage direct onderdelen gaat vervangen zonder te kijken of schoonmaken van contacten wil helpen.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Ja het is ook niet meer zoals vroeger natuurlijk dat er onderdelen uit elkaar gehaald worden / gereviseerd worden. Tegenwoordig is het diagnose - doet het niet - vervangen die handel.

Voordat ( dacht Roylee) met deze oplossing kwam wist ik ook niet beter. Dus volgende keer als we weer is zo`n Clio hebben kan ik ze het is opperen om het schoon te maken ;)!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Je zou er wat betreft klantvriendelijkheid zeker mee scoren, zelf als na korte tijd blijkt dat vervangen alsnog nodig is :thumbsup:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Zoiets hebben we al.

Instrumentenpanelen van een Scenic II die we laten repareren. Terwijl Renault telkens opgaf het vervangen ervan.

Majha is een ander verhaal :smash:
wez

Bericht door wez »

Nelis schreef:Ja het is ook niet meer zoals vroeger natuurlijk dat er onderdelen uit elkaar gehaald worden / gereviseerd worden. Tegenwoordig is het diagnose - doet het niet - vervangen die handel.

Voordat ( dacht Roylee) met deze oplossing kwam wist ik ook niet beter. Dus volgende keer als we weer is zo`n Clio hebben kan ik ze het is opperen om het schoon te maken ;)!
Wat bedoel je eigenlijk met 'diagnose', of wat doen ze dan eigenlijk (sorry ben een leek hierin), want ze hebben me 42€ excl btw aangerekend voor 'controle ruitenwissermotor'.
Ik ga er morgen eens heen om meer uitleg te vragen over wat die controle precies inhield
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ik vermoed ongeveer een half uur testen en proberen om een advies te kunnen geven.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Diagnose testen of die het doet. Krijgt die wel stroom etc.
jabba

Bericht door jabba »

Hallo,

Ik heb nu precies dezelfde probleem.
mijn ruitenwissers deden het opeens niet.
toen kwam ik op deze forum, wil ook even checken of er iets gesoldeerd moet worden.
maar waar ligt die ruitenwissermotor??

wie kan me daarmee helpen.. :huh:

Alvast bedankttt :thanks:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Die zit onder de de parafan, die zwarte kunststof strook onder je voorruit. Om er bij te komen moet je de ruitenwissers eraf halen.

Als je tussen de How-To's kijkt bij "Kachelmotor" zie je hoe dat werkt :wink:
ben_clio

Bericht door ben_clio »

Successtory! Ook mijn ruitenwissers stopten onderweg tijdens een hoosbui. Dacht dat de ruitenwissermotor stuk was, maar wat bleek; op klinkerwegen werkte alles nagenoeg als vanouds, alleen wat langzamer. Motortje uitgebouwd, gereinigd, opnieuw gesmeerd en de sleepcontacten wat opgeschuurd en bijgebogen. Werkt weer feilloos! Sterker nog, de wissers bewegen een stuk sneller dan voorheen. Helaas is het motortje wel wat beter hoorbaar.

(Mochten de ruitenwisserarmen muurvast zitten: ze zijn bij gebrek aan een pullie-trekkertje ook voorzichtig (!) met een kleine lijmklem te verwijderen)

Echter: bij het uitbouwen ook het vloeistofreservoir+pompje meegenomen. Met alles weer op z'n plek viel het me op dat er één kabeltje (twee-aderig, roze en grijs draadje) met een soortgelijke connector als die van het vloeitstofpompje los door de bak zwerft. Iemand een idee waar die van kan zijn?
Laatst gewijzigd door ben_clio op 20 jul 2012 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Mogelijk voor de aansturing van een tweede pompje bij uitvoeringen met koplampsproeiers.
ben_clio

Bericht door ben_clio »

Ah, dat klinkt we logisch. Niet aan gedacht! Dankjewel!
Bert

Bericht door Bert »

Hallo,

Omdat dit topic nog vrij recent is, zal ik hier mijn probleem maar voorleggen.

Sinds een half jaar ongeveer heb ik problemen met mijn voor ruitenwissers. Wanneer ze een half uur (tijd verschilt) aan het draaien waren kon het voorkomen (random) dat ze opeens begonnen te schokken met het gevolg dat ze daarna stil kwamen te staan. Soms gingen ze na een minuut weer verder, en soms pas na een x aantal uur. Sinds de laatste regenbui waar hetzelfde bij gebeurde doen ze nu helemaal niks meer.

-Het simpelst wat ik kon doen, was de zekering vervangen. dit heeft uiteraard geen succes opgeleverd.

-Omdat ze het soms spontaan weer deden, dacht ik dat het misschien een draadje zou zijn die los zat. dus heb bij de ruittenwissermotor gekeken. ook niks opgeleverd.

-De volgende stap die ik ondernomen heb is de ruitenwisser motor uitgebouwd. In de hoop dat ik iets zou zien. Nou ben ik geen elektrotechnicus dus zou eigenlijk niet weten wat ik aan zo'n motor zou kunnen zien. de sleepcontactjes zien er alle drie nog goed uit in mijn opzicht. Misschien is de motor door te meten?

Nou durf ik nog niet zo goed een nieuwe motor te bestellen, want misschien is dat het probleem helemaal niet? Waar ik zelf nog aan zat te denken was dat het schakelrelais niet meer werkt. als ik de hendel naast het stuur in stand 1, 2 of 3 zet hoor ik geen enkel relais schakelen. gebruik ik die achteruitwisser, dan hoor ik wel duidelijk een relais schakelen. Of is het zo dat het relais alleen schakelt als er een stroomkring ontstaat, dus wanneer er een werkende motor actief is? (Ergens staat me nog wel bij dat ondanks de ruitenwissermotor het gister niet meer deed, ik nog wel schakelgeluiden van de relais hoorde?)

Mochten jullie aangeven dat het relais een mogelijk probleem zou kunnen zijn, waar kan ik die relais dan vinden? en zijn deze te controleren?

Hopelijk heb ik zo genoeg informatie gegeven voor een mogelijke oplossing.
Bert

Bericht door Bert »

Vandaag weer mee bezig geweest, maar het is er niet helderder op geworden.

Vandaag gekeken naar een nieuwe motor, is Roosendaal 1 kunnen vinden. Weliswaar een ander typenummer, maar de aansluiting was hetzelfde en ook uit een Renault vanuit 2002. Ik kon hem daar terplekke controleren maar ook deze gaf geen beweging.

Ik ben nu een beetje ten einde raad, aangezien ik elektrotechnisch niet heel ver kom met mijn beperkte elektrokennis.

Wat me nog wel gelukt is, is om de multimeter op de buitenste 2 draden van de aansluiting te zetten. Deze gaf constant 12V aan wanneer het contact aangezet werd. Het maakte geen verschil of ik de ruitenwisser aan of uit zette, constant 12V. Is het ook te meten of hij een stuurstroom/signaal krijgt? De motor heb ik helemaal open gemaakt. Het zwarte dekseltje zat vast gekit. Met wat schroevendraaiers ertussen is die open gewrikt. contactpuntjes schoongemaakt/opgeschuurd en gekeken of er iets was te zien. Geen zwarte vlekjes en van de koolborstels was er ook niks aan op te merken.

Wat ik nog steeds mis, is het tikken van een relais. wat ik bij de achterruitmotor wel hoor.

Een ander opmerkelijk punt wat ik ontdekt heb. Als ik de versnelling in zijn achterruit zet en mijn voor ruitenwisser aanzet, gaat de achter ruitenwisser heen en weer. ook niet helemaal in orde lijkt me? duidt dit misschien tot een bekend probleem of oplossing voor iemand?

Afbeelding
Afbeelding
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

maak deze contacten schoon met schuurpapier en buig het lipje iets meer naar het tandwiel huis toe. Dit was bij mij ook het geval.

Afbeelding

edit:
als je hem dichtmaakt, zorg ervoor dat je er vloeibare pakking tussen doet. anders staat hij binnenkort onder water.
dat de achterruitenwisser aangaat in zijn achteruit is juist een optie :) . niks om zorgen over te maken.
en dat de motor een ander typenummer had kan kloppen. ik had er toen ook 1 van de sloop en die paste wel op de stekker maar werkte voor geen meter.
Afbeelding
Bert

Bericht door Bert »

Je reactie klonk hoopgevend. Gelijk geopend, contact puntjes schoongemaakt en opgeschuurd maar helaas heeft dat geen resultaat opgeleverd.

Er gebeurt helemaal niks.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”