Help! Versterker/HU kaduuk of slecht aangesloten?

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
Peterr

Help! Versterker/HU kaduuk of slecht aangesloten?

Bericht door Peterr »

Beste forumleden,

Ik heb onlangs een JBL-versterker (type cs60.4) aangesloten op mijn headunit, een Pioneer DEH-4000UB. Op de versterker zijn aangesloten twee polk audio's db651 en een setje pioneers 10cm voorin.

De headunit kent maar 1 RCA uitgang. Ik heb daarom gebruik gemaakt van twee Y-splitters (1 male, 2 female) en twee RCA kabels. (ik realiseerde me achteraf pas dat andersom ook kon; twee y-splitters (1 female, 2 male) en maar 1 rca kabel. Veel zou het niet mogen uitmaken; wel is het goedkoper en scheelt het doortrekken van nog een rca kabel).

Verder is volgens mij alles correct aangesloten; de versterker gaat aan en alle LED's branden. Maar nu komt het. Zodra ik de headunit aanzet en iets probeer af te spelen, speelt het wel, maar zeer sterk vervormd; ik hoor alleen een diepe bass, verder totaal geen stem oid, echt alleen zeer lage tonen. Ik heb van alles geprobeerd in te stellen mbt de gain en bass booster etc. maar niks werkt. Ook de twee RCA's heb ik op allerlei manieren proberen aan te sluiten, tevergeefs.

De handleiding bij de versterker geeft aan dat bij distortion (vervorming) 1) de input niet goed is ingesteld (dwz gain etc) OF 2) dat de versterker of HU kaduuk is.

Mijn vraag is nu of iemand ooit soortgelijke situaties heeft meegemaakt en of iemand een oplossing voor dit probleem heeft. Hoe weet ik wat er nu stuk is, mn HU of mn versterker? Hoe kan ik dit testen? Of heb ik de boel niet correct aangesloten (m.n. de 2 rca's).
ClioMarcel

Re: Help! Versterker/HU kaduuk of slecht aangesloten?

Bericht door ClioMarcel »

Beste Peter :sunny:

Heb je misschien ook foto;s van hoe je het allemaal hebt aangesloten ?
Heb je ook al geprobeerd met 1 normale tulpkabel geprobeerd dan ? Ofterwijl zonder al die Y-splitsingen etc .
En je had et al ff over 'input' , Gain etc ... maarrr .. heb je dr ook een level input knop opzitten ? Das voor de ( ingangs- ) spanning , die gaat van 0,2 V naar ?? 6 V meende ik. En die 3 ledjes boven op je versterker , wat staat daar allemaal bij voor info ?
En hoe heb je je filter afgesteld ( Hi , Full , Low ) ?
En hoe goed is je voeding vanaf je accu ? Dik en goed genoeg ?

Ik heb zelf ook verscheidene / verschillende versterkers gehad van JBL , van de GTO 2000 tot en met de BPX 2200.1 Crown.
Met de Crown heb ik toen ook problemen gehad met de ingang. Dat zat in de versterker zelf , zat em in 1 van de potmetertjes en nog wat.
En ik weet zo ff niet hoe goed of de instaplijn , de CS , van JBL is ....

miss heb je hier wat aan.

succes ,

gr Marcel
Peterr

Bericht door Peterr »

** Beste Peter, graag niet onnodig quoten. Zie forum reglement.**

Beste Marcel,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik zal proberen in ieder geval 1 rca direct aan te sluiten; wellicht dat de y-splitters niet goed zijn; zijn al een aantal jaren oud.
Input is (voor zover ik weet) hetzelfde als gain; die loopt op mijn versterker van 100mV naar 6V; ik heb deze als eerst ingesteld op 100mV, maar ook dan hoor ik niks, wanneer ik m hoger zet, ook geen goed geluid, zelfs minder goed. Verder kan ik de frequentie regelen (32-320 (K)Hz) en de bass (0-6DB). Dit alles heb ik ook op allerlei manieren geprobeerd, tevergeefs. Filters (Hi,Flat, Low) hebben evenmin een positieve invloed op het geluid.

De voedingskabel kan idd te dun zijn; 6mm2. Nou heb ik een niet al te indrukwekkende installatie. Polkaudio's zijn 2*60 Watt RMS, Pioneers zijn 2*30 Watt RMS. Bij elkaar dus 180 Watt rms. 6 mm2 zou imo genoeg moeten zijn, temeer omdat ik de kabel zo kort mogelijk heb gehouden.

Iemand anders nog goede tips als die van Marcel?
Laatst gewijzigd door Age op 05 okt 2011 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd
ClioMarcel

zou ik sowieso ff een dikkere kabel proberen...

:sunny:
Peterr

Bericht door Peterr »

**En alweer een onnodige quote verwijderd. Zie eens de forumregels.**

Kan een dunne kabel dan tot gevolg hebben dat de speakers niet/minder goed klinken. De versterker gaat immers gewoon aan?
Didi

Bericht door Didi »

is die RCA-uitgang op je Hu geen sub uitgang ???????

zo ja, dan krijg je nooit hoge tonen.
wat een versterker niet binnen krijgt kan hij ook niet uitsturen naar je speakers.
..........................................

ik heb even op internet gekeken,
RCA kan REAR- of sub-uitgang zijn.
staan de instellingen op je Pioneer wel goed ?
ClioMarcel

zelfde gedachtegang dus hier Didi ....
Peterr

Bericht door Peterr »

Didi schreef:is die RCA-uitgang op je Hu geen sub uitgang ???????

zo ja, dan krijg je nooit hoge tonen.
wat een versterker niet binnen krijgt kan hij ook niet uitsturen naar je speakers.
..........................................
Voor zover ik weet hyeeft mijn headunit (Pioneer deh-4000UB) maar 1 RCA-uitgang. Verder geen andere uitgangen. Dus geen rear of sub -specifiek, maar 1 uitgang.

Dat van die instellingen klinkt wel logisch ga ik inderdaad checken; mij klinkt de muziek (kan het bijna geen muziek meer noemen) echter zo slecht in de oren dat het haast niet aan de instelling kan liggen.

Ik heb op de pioneer website gekeken; daar staat inderdaad dat mijn hu 1 RCA heeft voor R of S/W (Rear of Subwoofer kennelijk). Betekent dit nu dat ik alleen mijn achterste speakers kan aansturen icm een subwoofer? Ik wil namelijk geen subwoofer, maar twee voor- en achterspeakers?
Bedankt voor je info !
Laatst gewijzigd door Age op 05 okt 2011 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: duidelijker gemaakt, gedeeltelijke quote verwijderd.
Peterr

Bericht door Peterr »

Didi schreef:

ik heb even op internet gekeken,
RCA kan REAR- of sub-uitgang zijn.
staan de instellingen op je Pioneer wel goed ?
Beste Didi,

Ik denk dat je gelijk hebt; nog niet uitgeprobeerd, maar weet wel zeker dat dit het probleem was.

De pioneer deh4000-UB heeft een ingebouwde sub-versterker. Deze staat standaard AAN. De HU stuurt alleen lage tonen naar de versterker; idd wat je zei. Wat de versterker niet krijgt kan ie ook niet doorgeven. De functie sub-versterker is uit te schakelen volgens de handleiding; waarschijnlijk zal ie het dan wel gewoon doen en ook de hoge/midtonen doorgeven, althans dat hoop ik. Morgen een update! Bedankt Marcel en Didi in ieder geval !
Laatst gewijzigd door Age op 05 okt 2011 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: duidelijker gemaakt, gedeeltelijke quote verwijderd.
Peterr

Bericht door Peterr »

En alweer een quote verwijderd.
Je hebt PM :thumbsup:

Jazeker, het lag inderdaad aan de instellingen van mijn radio. Uitgang stond op SUB waardoor alleen lage tonen hoorbaar waren. Zeer veel dank heren, ik ben weer een blij man !
Ionizer

Bericht door Ionizer »

Ha Allemaal,

Ik had precies hetzelfde probleem, ik had alleen maar lage bass tonen uit zowel de subwoofer als de speakers. Het ligt blijkbaar aan de standaard instellingen, die stuurt alleen maar de lage tonen door. Die instellingen verander je door de HU uit te zetten en de src knop een tijdje ingedrukt te houden, dan kun je door de set up scrollen, daar kun je vervolgens de preout setting die je van SW op REAR kan zetten.

Sinds dien helaas krijg ik alleen maar geluid (wel goed geluid) door mijn speakers en niet meer door mijn subwoofer. Heeft iemand een suggestie? De keuze uit de instellingen op de HU zijn alleen maar SW of REAR, terwijl ik allebei zou moeten kunnen krijgen. Er komen ook lage tonen uit de speakers, maar nu niks meer uit de subwoofer, terwijl met de 'foute' instelling op mijn HU er wel lage bass tonen uit de subwoofer kwamen.
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Jerox »

wat heb je in de auto liggen
alle radios en versterkers zijn weer anders
Ionizer

Bericht door Ionizer »

Ik heb een Pioneer DEH-3400UB, de versterker is een Audison SRX3, en ik heb een MAC audio red attack reflex 30 subwoofer (30 cm, basreflex, 4ohm max 440 W).

Zoals ik zei had ik voor ik de instelling op de HU veranderde wel bass over de subwoofer, maar na de instelling niet meer, het zou in theorie dus niet aan de subwoofer liggen. Maar aan de versterker instelling, of de HU instellingen.
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Jerox »

Waar kom je vandaan ?
Ionizer

Bericht door Ionizer »

Ik woon buiten NL, maar dit soort problemen los je toch makkelijker op in het nederlands op een NL forum. Heeft iemand nog een suggestie wat het kan zijn?
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Jerox »

Je radio resetten of aan je versterker prutsen
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”