Pioneer PRS D1200M

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
JNK

Pioneer PRS D1200M

Bericht door JNK »

Alloo,

Ik zit met een klein probleempje..
Ik heb een Pioneer PRS D1200M versterker. Nu wil ik graag een sub
erbij kopen, maar weet niet zo goed wat ik moet.

Klik hier voor de spec's van de versterker.

Ik zit ernstig te twijfelen tussen de Pioneer TS-W2501D4 of 2 keer een Pioneer TS-W259D4.

Nu heb ik nog een vraag.. De TS-W259 heb je in DVC en SVC?
Wat is het verschil tussen Dual Vioce Coil en Single Voice Coil?

Stel dat ik 2 TS-W259 Subs koop, moet ik dan voor DVC of SVC gaan?

Eerst m'n Pioneer TS-W3002D4 sub maar zien te verkopen :sneaky:
jorna1.2rn

Re: Pioneer PRS D1200M

Bericht door jorna1.2rn »

De versterker is een monoblock dus daar kan zowieso maar een sub op.

Dual of single coil heeft met het aantal spreekspoelen te maken. singele heeft er 1 en dual heeft er 2. Dat heeft voor verschil dat ze anders aangesloten kunnen worden. op 4 of op 2 Ohm.
Didi

Bericht door Didi »

http://www.12vhifi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

daar staat alle info over het aansluiten van SVC/DVC subs wel ergens tussen.

de versterker levert op 4 Ohm 400wrms en op 2 Ohm 600wrms.
nu hangt het er alleen maar vanaf hoe je de subs wilt aansturen.
de TS-w2501D4 heeft een rms vermogen van 800 watt, en dan heeft je versterker eigenlijk te weinig vermogen.
de TS-w259D4 heeft een RMS vermogen van 350 watt. en dan zou je versterker op 4 Ohm lekker net een klein beetje over vermogen hebben. en op 2 Ohm zelfs plenty aan sap kunnen leveren.

Mijn keuze zou de TS-w259D4 zijn.
JNK

Bericht door JNK »

@Didi

Maar wat als ik nou 2 TS-W259S4 subs koop en die op 2Ohm laat draaien?
(2 SVC 4Ohm subs paralel aansluiten)
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik ga weer is lekker tegen de stroom inroeien....:D

Ik zou voor de TS-W2501D gaan (Zonder een heel verhaal te houden, maar toch even kort). Het nadeel van de andere woofer is dat hij een hoge Qts waarde heeft (van 1). Dit soort woofers in kleine behuizingen produceren vaak veel midbas maar weinig echt laag, ze klinken "boemerig" of "warm". De TS-W2501D woofer heeft een Qts van 0.72 (ook hoog), maar een stuk gunstiger. Als je kiest voor een warme afstemming van de subwoofer (wat pioneer doet met een Qtc van 0.844) dan kan je hem toch nog gebruiken in een relatief klein kastje (16 liter).

Aangiezen de TS-W2501D nogal een zware woofer is is het misschien een beetje zonde om deze een jou versterker te hangen.
JNK

Bericht door JNK »

Oke.. maar ga ik dat verschil echt horen dan?
En wat versta je onder kleine behuizing?
Ik heb namelijk aardig ruimte :sneaky:
ApaX

Bericht door ApaX »

16 liter is klein...toch?

Je kan het zeker horen, ik kan alleen niet voorspellen of je het lekker vind klinken. Ik zal is kijken naar simulatie programmatje, dan kan je zien wat het verschil tussen de twee woofers gaat zijn.

Hier is wel een klein voorbeeldje van een woofer en de verschillen tussen de Qtc waarden:
Afbeelding

Een stijging van 6 dB in geluidsdruk betekend 2 keer zo hard spelen. In dit geval is 90 dB het nominale niveau, de woofer met een Qtc van 1.5 speelt bij 100 Hz (met de zelfde versterker input) 4dB harder (dat is 1.6 maal zo hard). Bij frequenties buiten die bult van 100 Hz speelt hij ineens veel zachter, dat is hoorbaar.

Helaas is speaker ontwerp een bezigheid waarbij je bijna niet aan rekenwerk kan ontkomen. Wil je een beetje buiten de gebaande paden dan is er nog een aardige wiskundige kennis voor nodig.
JNK

Bericht door JNK »

Dit gaat me wel een beetje ver!
Ik moet gewoon naar een winkel gaan denk ik en dan gaan luisteren.
Vind het heel erg moeilijk om via zulke gegevens een sub aan te schaffen.

En wiskunde.. :smash:
JNK

Bericht door JNK »

Ow.. er werd mij trouwens op showyoursound geadviseerd om de TS-W259S4 aan te
schaffen. En dan 2 paralel.. Puur naar mijn versterker gekeken.

Potver dit is echt wel lastig!
ApaX

Bericht door ApaX »

Makkelijk is het inderdaad niet. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het kiezen van een versterker en daarbij een speaker zoeken die dat vermogen aan kan. Die twee zaken matchen heeft alleen zin als je het maximale vermogen eruit wil halen. Maar ik kan best een 600 Watt versterker aan een 200 Watt woofer hangen, je moet dan alleen uitkijken dat je de knop niet tever opendraait.

Wat betreft de Q getallen, als je dat nooit gedaan hebt dan kan ik me voorstellen dat het je niks zegt. Een deel van dat probleem is dat wij mensen heel slecht instaat zijn om eenduidig de klank van een speaker te beschrijven. We moeten helaas blijven hangen in vage termen als: warm, vol, strek, helder, neutraal, schel, plat, dynamisch (en ga zo maar door). Mijn ervaring met zelfgebouwde speakers is dat mensen stil gaan zitten luisteren in plaats van het benoemen van de klank. Een speaker set hoort geen klank te hebben, dat is juist de paradox. Als je naar een band luistert dan ga ik ook niet de klanken benoemen...

Je zou misschien is naar deze twee woofers kunnen kijken, twee merken die niet zo bekend zijn in de Car Audio, maar zeker de moeite waard. De vermogens specificatie is wel beperkt, ik dacht tot een Watt of 250. Als je dan het maximale uit je versterker wil halen dan is het we laan te raden om er 2 te hebben. Deze woofers kunnen veel minder vermogen aan voor ze stuk gaan, maar beide gaan erg laag. Je kan zelfs kiezen voor een passief Membraam, dan gaat hij nog een stukje lager...

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=11011" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wavecor.com/html/sw263tu01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
JNK

Bericht door JNK »

Is die bovenste niet een woofer voor in huis? Of maakt dat niet zo gek veel uit?

Stel dat ik 2 woofers heb die een RMS hebben van 350Watt. Moet ik het dan bij mekaar
optellen voor het totale RMS? In dit geval zou ik dan totaal 700Watt RMS hebben? Of is er een
bepaald verlies als je 2 woofers aansluit?
ApaX

Bericht door ApaX »

Beide woofers worden denk ik het meeste gebruikt voor thuis subwoofers. Car subwoofers lijken er vooral op gericht te zijn om zwaar belast te worden en om in kleine behuizingen te passen.

Wat betreft het RMS vermogen, twee woofers kunnen inderdaad het dubbele vermogen aan in vergelijking met 1 woofer.
JNK

Bericht door JNK »

Oke..

Als mijn versterker 600Watt RMS kan leveren en mijn 2 subs hebben een totaal van 700Watt RMS,
gaat dat goed?

Kan niet wachten om nieuwe subs te bestellen, maar kan beter eerst even goed informeren :sneaky:
ApaX

Bericht door ApaX »

JNK schreef:Oke..

Als mijn versterker 600Watt RMS kan leveren en mijn 2 subs hebben een totaal van 700Watt RMS,
gaat dat goed?

Kan niet wachten om nieuwe subs te bestellen, maar kan beter eerst even goed informeren :sneaky:
Dat kan misgaan, maar dat hoeft niet. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen. Je moet denk ik eerst beseffen dat een versterker een ding is dat een uitganspanning op peil probeert te houden. Dat is ook wat je met de volumeknop regelt (de uitgestuurde spanning, en niet het vermogen). Sluit je op die verteker een lage impedantie woofer aan dan gaat hij heel veel stroom leveren. Spanning X stroom is vermogen. Lage impedantie woofers vragen bij de zelfde uitgangspanning dus aanzijnlijk meer vermogen.

Sluit je 2 350 watt 4 ohm woofers parallel aan op 1 versterker die 600 watt rms leveren aan 2 ohm dan kan dat een probleem geven als je volumeknop te ver open gaat draaien.

Waarom wil je trouwens voor 2 woofers gaan? Dat is in feite alleen maar nodig als je verwacht dat 1 niet luid genoeg gaat zijn.
JNK

Bericht door JNK »

Ik wil er graag 2 voor het aanzicht.. Ik heb ergens een ideetje gezien/afgekeken qua inbouwen in de kofferbak
en die jongen heeft ook 2 subs. Aangezien mijn sub kist 87 cm breed word is het mooier om er 2 subs in te
zetten. Kan er ook wel 1 in zetten, maar dan moet ik er even 2 wandjes tussen zetten.

Ik wil gewoon goed geluid en het hoeft helemaal niet overdreven hard.. En ik wil al helemaal geen auto
waar je alleen maar bass uit hoort komen. Dus overdreven hard zal ik niet gaan spelen.

Afbeelding
Even een voorbeeldje
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik heb 3 files gemaakt (van het begin van een nummer van in search of sunrise 6).

1 file is niet veranderd, 1 files is +6dB bij 40 Hz, en de andere is -6dB bij 40 Hz. Zo kun je het verschil horen tussen subwoofers met een hoge Qtc en een lage Qtc. De vraag is nu, welke is welke en welke klinkt het beste? Als het goed is kan je het heel duidelijk horen, ik heb het aardig overdreven. De ene klinkt laag, dik en boemerig, en de andere juist plat en strak....

http://www.gigasize.com/get/w683sjy2nvb
http://www.gigasize.com/get/rry3x0cm2wb
http://www.gigasize.com/get/1rnm4rj1hkf
JNK

Bericht door JNK »

Naar mijn idee is file 2 het origineel en file 3 met het meeste bass en
file 1 met het minste bass..

Ik vind zelf file 2 het beste klinken, maar dat komt denk ik door de kwaliteit
van het bestandje.
ApaX

Bericht door ApaX »

File 1 was het origineel, file 2 -6dB @ 40Hz, en file 3 +6dB @ 40 Hz. Ik zal nog is kijken of ik de kwaliteit van de files iets beter kan maken, ik heb dit even snel in elkaar geknutseld. Mijn PC is vast gelopen, ik kan dus eventjes geen nieuwe files maken. Moet alle software weer installeren....:S

Hoge Qts woofers, hebben in ingebouwde toestand sterker de neiging om te resoneren. Wat voor een woofer je dan ook kiest, het is aan te raden om verschillende behuizingen te proberen om uit te zoeken wat in jou auto het beste klinkt.

Heb je al een idee wat het maximum formaat behuizing gaat zijn dat je zou willen inbouwen?
JNK

Bericht door JNK »

Ellendige computers :smash:

HxBxD = 30x85x32,5 cm. (mdf 18mm)
En dan is 32,5 cm de diepte van de onderkant. Ik geloof
dat de bovenkant rond de 21 cm komt.

Als ik 1 sub wil zal ik tussen schotten moeten plaatsen om
de liters te beperken.

Had nog even de specs bekeken van de Hertz HX250.
Als ik voor 1 sub moet gaan, ga ik voor die denk ik..
(heeft volgens mij een redelijk laag Qts 0.37)
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”