Ruitenwissers

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
homan111

Ruitenwissers

Bericht door homan111 »

Hallo,

Wij hebben sinds kort een Clio III uit 2006.
Nu is het zo dat als je de ruitenwissers op zijn snelst zet, ze eerst heeeeel langzaam gaan en daarna gaan ze op de normale wisserssnelheid door.....met andere woorden hij doet het wel maar ze gaan niet op de snelste stand....

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen.

MVg

Edwin
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Ruitenwissers

Bericht door Arjan »

Heb je dat rijdend of alleen als je stil staat?
homan111

Bericht door homan111 »

Hallo,

Het rare is dat als je de auto start hij ook op "normale" snelheid langzaam gaat.
Dit is dan na een aantal keren weg en gaan ze op normale snelheid.
De start van zijn snelste werkt helemaal niet....dus bij stil staan en bij rijden gaan ze niet op de juiste snelheid.

Groet,

Edwin
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dan denk ik dat er in de electronische aansturing iets niet goed gaat.

Normaal gaan de wissers bij stilstand automatisch een stand lager werken. Dus van langzaam naar interval als je bijvoorbeeld stopt voor een stoplicht. Van snelste stand naar normaal evenzo. Dit is omdat er bij stilstaan (of langzaam rijden - file) minder water hoeft te worden weggeveegt en je wissers anders gaan piepen of stuiteren.

Je kan proberen of je de draaipunten van de stangen tussen wissermotor en wissers kan smeren. Als dat niet helpt wordt het een klusje voor de garage ben ik bang.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Geen garantie meer?
homan111

Bericht door homan111 »

Dan ga ik dat nog eens proberen. Anders rij ik inderdaad maar eens naar de renault garage om te kijken of zij het kunnen vinden. Zit geen garantie meer op, gekocht bij een handelaar. Verder een prima auto die perfect rijd! Bedankt voor de antwoorden

Mvg

Edwin
Contacteer:

Bericht door Age »

Volgens mij wordt alles tegenwoordig geregeld door de boord computer.
Anders die even resetten.
Volgens mij door de accu-polen een tijdje los te halen.
Maar denk om je radio code :thumbsup:

Ik weet niet of het helpt, maar ja, baat het niet.........
Groet, Age
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dat is de methode om de ECU een reset te geven.
Ruitenwissers, en zo'n beetje alles andere electronica wat niet direct aan de motor is gelinkt, gaat via regeleenheden (UCH).
Die kan je resetten door de stekkers er een kwartiertje uit te halen.
Contacteer:

Bericht door Age »

Komt toch op het zelfde neer? :smash: :smash:
Ik zou trouwens niet eens weten waar dat ding zit.... :chinrub:

Maar goed, accu polen los, of stekkers eruit... beide keren wordt hij gereset :thumbsup:
Groet, Age
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Maar als je alleen de stekkers van de UCH loshaalt ipv de accu heb je geen radiocode nodig want die raakt niet stroomloos :wink:
homan111

Bericht door homan111 »

En als ik vragen mag waar zit die zogenoemde UCH stekker!
MR. Erwin

Bericht door MR. Erwin »

even een vraagje heb je een regen licht sensor in de auto zitten als die stuk is dan gaat het wisser systeem namelijk in noodloop. of je die sensor heb kan je in de voorruit zien ter hoogte van de binnen spiegel.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Iets meer inf over de werking van het ruitenwissermechanisme:
MR392CLIO8 85A schreef: WISSEN - WASSEN
Wissen en sproeien: Prestatie
I - AUTOMATISCHE WERKING
de auto's kunnen een wisserschakelaar hebben met een ring voor het instellen van de gevoeligheid van de regensensor.
In dit geval hebben de auto's:
- een ring voor het instellen van de gevoeligheid van de sensor op de wisserschakelaar,
- een regen- en lichtsensor.
Om het systeem in te schakelen, zet u de wisserschakelaar in de stand « interval » .
Na het uitzetten van het contact, zet u de schakelaar op « uit » en daarna op « interval » .

Opmerking: De auto's zonder regensensor hebben een automatisch intervalsysteem met een ring voor het instellen van het interval.

II - BIJZONDERHEDEN VAN DE WERKING
Bij een te grote kracht op de ruitenwisserarmen (bijvoorbeeld: bij hoge snelheid), schakelt de veiligheidsen schakeleenheid automatisch het wissen met de lage snelheid in. Bij een blokkering van het ruitenwissermechanisme (bijvoorbeeld: bevroren voorruit), schakelt de veiligheids- en schakeleenheid automatisch de voeding van de motor uit. Als de ruitenwisser voor wordt aangestuurd (via de schakelaar of via de regensensor), komt met het inschakelen van de achteruitversnelling de achterruitwisser in werking.
De ruitenwisserschakelaar heeft altijd voorrang en annuleert de strategieën van het huis met hulporganen interieur en de veiligheids- en schakeleenheid.
Het interval van de achterruitwisser is afhankelijk van de rijsnelheid.
Als het huis met hulporganen interieur geen enkel contact van de stuurkolomschakelaar ontvangt, blijft de wissnelheid die voorafgaand aan de storing was geselecteerd gehandhaafd.
Het huis met hulporganen interieur heeft specifieke configuraties voor de functie wissen - sproeien
En waar de UCH zit: rechts van het stuur onder het luchtroostertje:

Afbeelding
homan111

Bericht door homan111 »

Nee, er zit geen regen en/of licht sensor in.
Bij de normale snelheid werken de ruitenwissers ook prima.
Het is alleen als je hem op de hoogste snelheid zet dan gaan ze al schokkend heeel langzaam heen en weer. Na een paar keer dan gaan ze op de "normale" snelheid verder. Dus niet op zijn snelst, zoals het zou moeten. Kun je een beetje makkelijk bij die UCH module komen?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dus, dat betekend dat je last hebt van wat in het stukje wat ik heb aangehaald onder II BYZONDERHEDEN: Op de hoogste snelheid kost het te veel kracht op de ruitenwissermotor om die snelheid vol te houden. De ingebouwde beveiliging signaleerd dat waardoor automatisch naar een lagere stand wordt geschakeld. Het ligt dus NIET aan de UCH, die doet dan keurig wat hij moet doen.

Het gaat er nu om de oorzaak van het te zwaar lopen van de wissers te vinden waardoor de beveiliging aanspreekt.
Je zou dan moeten denken aan de ruitenwissermotor versleten, het stangenstelsel wat te stroef loopt of de wisserbladen die bij de hoge snelheid te veel weerstand hebben.

Om te testen: Zet de tuinslang op je voorruit om een regenbui na te bootsen.
Het water geeft smering. Gaat nu ook de hoogste snelheid terug naar normaal?

Verder kan je niet echt zelf iets proberen bedenk ik me nu. Met de wissers omhoog, dus los van de ruit kan je ze niet aanzetten zonder de rand van je motorkap te beschadigen. Je zou ze er dan af moeten halen.
homan111

Bericht door homan111 »

Gisteren een nieuwe motor er in gekregen :shocked: .....wat is dat spul belagelijk duur zeg...maar hij doet het weer al vanouds :thumbsup:
Contacteer:

Bericht door Age »

top. laat de regen dus maar komen....
Groet, Age
homan111

Bericht door homan111 »

klopt, dit schijnt een kwaal te zijn bij de Clio III? Tenminste dit heb ik ergens gelezen....Verder een top auto om in te rijden. De 85PK is ruim voldoende om goed mee te komen in het verkeer.
Contacteer:

Bericht door Age »

ok, heb er geen last van, alles werkt zoals het werken moet....
Groet, Age
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”