Buitentemperatuurmeter veel te laag en airco werkt dan niet

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
tuinie
beginner
Contacteer:

Buitentemperatuurmeter veel te laag en airco werkt dan niet

Bericht door tuinie »

Hallo,

Met mijn Renault Clio IV uit 2017 heb ik het volgende.

De buitentemperatuur geeft veel te lage waarden aan, meestal zo tussen de -14 en -25 graden. Daardoor krijg je bij het starten de melding over slipgevaar en dat is niet zo erg op zich, maar vervolgens doet de airco het dan ook niet. Nu heb ik gelezen dat dit op zich niet aan elkaar gekoppeld zou moeten zijn, maar ik ben er achter gekomen dat als de temperatuur bij de -4 graden staat, de airco het wel weer doet.

De storing hebben we in juli namelijk eerst een keer gehad, toen ging de airco weer werken nadat we deze waarde bereikten. Vervolgens heeft de sensor het weer een tijdje normaal gedaan en werkt de airco ook weer zonder problemen.

Sinds een paar weken is de waarde van de buitentemperatuur weer ver onder het vriespunt en gaat de airco weer niet aan. Er lijkt dus toch een verband in te zitten.

Is het vervangen van de sensor de oplossing of kan ik (op aanraden van mijn lokale garage) hiervoor het beste naar een Renault dealer gaan om de auto goed uit te kunnen lezen?
tuinie
beginner
Contacteer:

Re: Buitentemperatuurmeter veel te laag en airco werkt dan niet

Bericht door tuinie »

Hallo, een korte update voor de mensen met hetzelfde probleem.

Inmiddels heb ik de temperatuur sensor laten vervangen. De buitentemperatuur wordt nu weer correct aangegeven en de airco werkt nu ook weer zoals het hoort :-)
Petare
forum member
Contacteer:

Re: Buitentemperatuurmeter veel te laag en airco werkt dan niet

Bericht door Petare »

Onder de +4 gr C, schakelt een airco zich uit om zich te beschermen. Je had dus alleen de pech dat die sensor net kapot was.
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”