Weer een ervaring rijker (startonderbreker} (krukassensor)

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
CasparGTL
beginner
Contacteer:

Weer een ervaring rijker (startonderbreker} (krukassensor)

Bericht door CasparGTL »

Hoi,

Een week geleden mijn Clio 2 14 16V gekocht, liep en startte goed.
Een dag later al aarzelend starten , pas na een aantal keer proberen. Euvel; startvergrendeling knippert bij sleutel omdraaien, startmotor en motor doen het niet, dan ineens wel.
Dag later, na een kort ritje, hetzelfde probleem maar nu start hij helemaal niet meer. Ik was toevallig in de buurt van een garage. Een medewerker probeerde het ook eens. Nu ging de motor even rond maar startte niet.
Verdict van de chef; krukassensor kapot. Hij was heel stellig. Ik heb de auto achtergelaten.
Dag later; auto is gemaakt en start goed. Het was inderdaad de sensor.
Bij ophalen vroeg naar specificatie van de 150 euro die ik moest afrekenen. Met tegenzin werd verteld dat de sensor 'standaardtarief koste' en dat men 3 uur is bezig geweest met analyse en uitlezen en resetten van de computer. Ik vond dat veel maar was blij dat ik weer kon rijden.
Dag later, hetzelfde probleem, knipperend lampje en niet starten. Na vele malen de sleutel heen en weer draaien startte de auto gelukkig weer.
Op naar garage Korpershoek in Rotterdan Zyuid waar ik woon.
De baas hielp me meteen en begon meteen over de contactsleutel en de auto startte dan wel dan niet, geen regelmaat.
Sleutel open gemaakt en nieuw batterijtje erin. Opgelost!

Computer laten uitlezen en resetten. Bij 120kmh was ook het verontreinigingslampje gaan branden (daarover meer in mijn andere post)
Dat lampje was nu uit maar bij even goed doortrekken in toeren gaat ie weer aan.

Dus mensen, als je hetzelfde probleem met de starvergrendeling hebt, check eerst de sleutel!

Groet,

Caspar
CasparGTL
beginner
Contacteer:

Re: Weer een ervaring rijker (startonderbreker} (krukassensor)

Bericht door CasparGTL »

Nog een paar keer het probleem met knipperend of brandend startlampjegehad.
Als het lampje bleef branden en ik opnieuw startte en meteen doordraaide ging de motor wel een paar keer rond maar startte niet.
Een toevallige passant adviseerde om te starten met gas half ingedrukt en toen liep ie meteen! Lampje ging ook uit
Sindsdien geen startproblemen meer gehad.
Het stationair toerental is wel laag. Bij kou blijft ie maar moeilijk lopen de eerste 10 seconden
El_cliorick
beginner
Contacteer:

Bericht door El_cliorick »

Ik heb vorig jaar ongezien op de veiling, een clio 1.6 16v gekocht met 9 maanden APK.
Niemand had geboden op deze clio, want hij startte niet goed!!! Maar met t trucje van de sleutel snel heen en weer ging t vaak goed (zie ook Youtube).
Soms een 30 min kloten en vloeken, spijt dat ik hem had gekocht.
Toen maar eens sleutel open gemaakt en zag dat soldeer was gebroken, heb ik de batterijhouder weer op een printplaatje gesoldeerd. Later ook nog de oven truc gedaan.
Maar eens in de zoveel tijd kreeg ik een knipperend lampje en startte de Clio niet.
MAAR toen ik het sprintplaatje met contactspay had schoongemaakt, heb ik geen problemen meer gehad. Dus de clio is een geweldig goede koop geweest.
Ik heb er wel een extra sleutel bij laten maken, voor €80,- bij de Sleutelkluis in A'dam.
- Dus kijk naar de soldeer en zijn contactpuntjes. zo nodig repareren.
- schoonspuiten van de printplaat(zonder batterij) met contactspray(€9)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

RyslanM schreef: 13 jan 2023 14:10 Ich danke Ihnen. Ich werde dann auch versuchen, mit Kontaktspray zu reinigen.
Weer een spambot. Dit soort accounts en berichten worden altijd onherroepelijk verwijderd.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”