Display boordcomputer & snelheid kapot

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
hanzz
beginner
Contacteer:

Display boordcomputer & snelheid kapot

Bericht door hanzz »

Hi,
Gisterenavond de clio (2015) na 3 weken niet gebruikt te hebben (verlof gehad) weer even gebruikt. Viel me al op dat het display met de kilometerstand niet helemaal lekker werkte. Paar pixels (streepjes van de cijfers) waren 'kapot', waardoor het de standen niet goed leesbaar waren.

Vanaf vanmorgen toen ik naar het werk reed doet het hele scherm het niet meer. Ik zie zowel de snelheid als alles info van de boordcomputer (cruise, km-stand) niet meer. Het scherm is gewoon echt uit.

Na een half uur ging het display weer af en toe een beetje aan, maar wel met de kapotte pixels zoals gistereavond. Na een paar minuten ging het scherm weer op zwart.

Wat zou dit kunnen zijn en is dit eventueel eenvoudig zelf te repareren?

Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Display boordcomputer & snelheid kapot

Bericht door mox »

Het lijkt me een koude las of anderszins een slecht contact, ergens op de printplaat in de klokunit.
Ik kan je alleen maar helpen met het onderstaande filmpje:

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
hanzz
beginner
Contacteer:

Bericht door hanzz »

Gisterenavond op terugweg naar huis werkte hij wel ineens weer. Vreemd, maar hopelijk blijft het nu werken

Wat is een koude las?

Het lijkt me inderdaad een slecht contact. Want ik kwam erachter dat door wat harder op scherm te drukken dat hij dan wel een beetje ging oplichten
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Inwezen is een koude las een soldeer verbinding die over tijd slecht is geworden en het pinnetje los in de tin zit. Zie de volgende link voor een foto:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Soldeertin

En dit kan je alleen fixen door een soldeerbout. De oude tin weg zuigen en dan vervolgens nieuwe tin aan toe voegen. (ja, er zijn ook andere methodes hiervoor).
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

@Brandon92 je link werkte niet, maar die heb ik gerepareerd :)

Ben erg benieuwd of het uiteindelijk een easy fix is! Ik gok dat één van de pinnetjes van de connector achterop slecht contact maakt. Connectoren willen nog weleens last krijgen van koude of gescheurde lassen, onder invloed van mechanische belasting (lees: de kabelboom die eraan hangt). Ik heb de klokunit van mijn Clio 2 weleens uit elkaar gehaald omdat het perspex ruitje irritant trilde, maar de printplaat heb ik verder niet losgemaakt. Hier een filmpje van wat je ongeveer kunt verwachten.

Het is allemaal geen rakettechnologie. Ik zou me hooguit zorgen maken over het in de juiste stand terugplaatsen van de wijzers, voor zover die eraf moeten.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

@mox Bedankt voor de verbetering.

Persoonlijk denk ik niet dat het aan een slechte connector ligt. Aangezien de lcd display niet direct vanuit de kabel bestuurd wordt. Maar via een microcontroller die ook verantwoordelijk is voor de rest.
Dus ik denk dat er mogelijk drie opties zijn:
  • De LCD display zit vast met met een zogenaamde zebra strip. Deze maakt geen goed contact meer met het scherm. Dit kan opgelost worden door de stripts te reinigen met isopropanol alcohol en tevens ook de PCB. Of de druk wat te vergroten op de zebra strips. Dit is relatief makkelijk te doen.
  • De LCD display zit met pinnen vast gesoldeerd op de PCB waarvan een x aantal een slechte verbinding heeft.
  • Een component op de PCB heeft een slechte solderverbinding waardoor er iets niet meer goed werkt.
Er zijn nog wel een paar opties die ik kan bedenken, maar laten we dat nog maar even achterweg.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ahja, het is natuurlijk een LCD waarvan segmenten het niet doen. Dan zou ik het idd niet in de connector zoeken, maar bij het LCD zelf. Ik zat nog met de klokunit van mijn Clio 2 in m'n hoofd.

Niettemin zal je de print los moeten halen en waarschijnlijk moet je daarvoor de wijzers van de toerenteller en benzinemeter afhalen. Geen idee hoe je die makkelijk weer in de juiste stand terugplaatst.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”