B-onderhoud Clio 4
B-onderhoud Clio 4
Misschien niet op de juiste plaats, maar weet iemand mij te melden wat de kosten zijn voor een standaard B-onderhoud bij de Renault dealer. Mijn Clio heeft net 20K op de teller. Uiteraard kan ik naar de dealer gaan en vragen, maar ik wil graag voorbereid zijn. Thnx.
Voorheen Mercedes A180 L, Mercedes GLA 2.2 AMG.
Nu Renault Clio IV Initiale.
Re: B-onderhoud Clio 4
Ik heb in juni 2021 december 2019 bij 30K een B-beurt laten doen en was daarna €235,00 armer. Puur gedaan i.v.m. het aflopen van de 2 jaar fabrieksgarantie. Enige voordeel is dat je dan meteen de renaultnummers van de benodigdheden en het type olie op je nota terug kunt vinden.
Sindsdien doe ik het weer zelf. Heb net alles voor de aanstaande 60K-beurt bij elkaar verzameld: bougies, remblokjes, 5 liter olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter. Kosten: ca. €150.
Voor de A-beurt bij 17K (lees: een scheutje olie, bijvullen sproeiervloeistof en een interieurfilter) was ik destijds €113,00 kwijt.
Sindsdien doe ik het weer zelf. Heb net alles voor de aanstaande 60K-beurt bij elkaar verzameld: bougies, remblokjes, 5 liter olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter. Kosten: ca. €150.
Voor de A-beurt bij 17K (lees: een scheutje olie, bijvullen sproeiervloeistof en een interieurfilter) was ik destijds €113,00 kwijt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Dag en thnx voor de reactie. Ik had jouw al gezocht omdat ik 100% zeker was , lees ben, dat jij dit wist, maar ik kon jou geen pm sturen.
Maar nu weet ik het dus ook. Tjonge 235 euro of iets wat daar op lijkt. Mijn Clio heeft bij aankoop in december 2021 een grote beurt gehad. Omdat het geen dealer was, noemen zij dat een grote beurt.
Ik moet dus wel even opletten wat de dealer mij gaat vertellen en wil verkopen. Ik ga naar de dealer en kijk waar zij mee komen, want een A-service is voldoende. En dan wil dat bedrag wat jij vermeld wel betalen.
Maar nu weet ik het dus ook. Tjonge 235 euro of iets wat daar op lijkt. Mijn Clio heeft bij aankoop in december 2021 een grote beurt gehad. Omdat het geen dealer was, noemen zij dat een grote beurt.
Ik moet dus wel even opletten wat de dealer mij gaat vertellen en wil verkopen. Ik ga naar de dealer en kijk waar zij mee komen, want een A-service is voldoende. En dan wil dat bedrag wat jij vermeld wel betalen.
net even contact gehad met dealer in Valkenswaard. A-beurt 133,00. B-beurt 255 euro en A+B beurt 323 euro. Ook nog even gevraagd naar prijs multiriem. Die is 264 euro. Is het de waarheid dat een auto met 20K op de teller wellicht wel een nieuwe multiriem moet krijgen en een auto met 60k niet? De verkoper wist mij te vertellen dat dit zomaar kon zijn. Voor mij is dit heel vreemd. Maar wie ben ben ik. Oh, hij zei er ook nog even bij dat de prijzen landelijke tarieven zijn.
Herstel, B-beurt was in december 2019, ik keek verkeerd. Daarna zelf gaan doen. APK-goedgekeurd in november 2021.
Ik heb in de loop der tijd de volgende spullen opgezocht/gekocht/verzameld/geplaatst:
- Olie: ELF Evolution R-tech Elite 5W30 (in de TCe 120 gaat 4.0 liter)
- Oliefilter: 152095084R = Purflux L441. Zit nieuwe O-ring bij, carterplugringetje wel nog extra nodig.
- Luchtfilter: 165467674R = Mecaplast 96536.
- Interieurfilter: 272773277R = Mahle LA923. Mijn dealer heeft ooit een 272773151R met actieve koolstof geplaatst, maar die is vanwege de extra dikte nóg lastiger om erin te proppen en het is al zo'n ramp.
- Remblokken: 410608481R = TRW 32336188. Gaan teleurstellend kort mee, bij mij waren ze na 40K vrijwel volledig weg.
- Bougies: 224019133R = NGK ILKAR7J7G
Prijzen zijn dus 2 tientjes verhoogd. In ieder geval consequent en dat wekt enig vertrouwen.barkie66 schreef: 26 okt 2022 11:41 net even contact gehad met dealer in Valkenswaard. A-beurt 133,00. B-beurt 255 euro en A+B beurt 323 euro. Ook nog even gevraagd naar prijs multiriem. Die is 264 euro. Is het de waarheid dat een auto met 20K op de teller wellicht wel een nieuwe multiriem moet krijgen en een auto met 60k niet?
Geen idee wat het interval van de multiriem is. Bij motoren met distributieriem doen ze hem tegelijk en uit mijn hoofd was dat bij mijn Clio 2 om de 5 jaar of 150K, net wat eerst komt. Ons H5F-blok heeft een "onderhoudsvrije" distributieketting. Ben wel benieuwd wat daar het interval van is. Ik schat 200K of zo. Gewoon lekker laten zitten die multiriem; is lang niet zo kritisch als een distributieriem.
Dag Max. Mijn excuses voor de late reactie. Ik ga zometeen naar de dealer in Valkenswaard voor een eerste oriënterend gesprek v.w.b. de onderhoudsbeurt. Ik ben zo iemand die eerst wil weten welk vlees ik in de kuip heeft om het zo maar uit te drukken. Maar ik heb nu dus zeer interessante informatie van jou gekregen dat onze auto géén distributieriem of multiriem heeft maar een ketting. Ze kunnen mij dus nooit gaan melden dat die vervangen moet worden.
Thanks voor zover en ik plaats zeker ook nog een berichtje nadat ik terug ben van de dealer.
Thanks voor zover en ik plaats zeker ook nog een berichtje nadat ik terug ben van de dealer.
Hij heeft een distributieketting i.p.v. een distributieriem. Naast die ketting heeft hij óók nog een multiriem, want die wordt gebruikt voor de aandrijving van de dynamo en de aircopomp. In tegenstelling tot een distributieriem of -ketting is de multiriem relatief makkelijk te vervangen.barkie66 schreef: 31 okt 2022 11:19 ik heb nu dus zeer interessante informatie van jou gekregen dat onze auto géén distributieriem of multiriem heeft maar een ketting
Dat is eigenlijk zo ongeveer precies wat deze dealer mij vertelde. Met de reden dat ik eigenlijk al in mijn hoofd had dat ik de eerste beurt bij een dealer wilde laten doen, heb ik links en rechts informatie ingewonnen en daarna bij de dealer goed geluisterd. Mede door jouw informatie wist ik wat te doen. Ik was nog steeds vrij om een keuze te maken, maar heb uiteindelijk voor het gehele pakket gekozen. A + B service + multiriem + remvloeistof etc.. Duur grapje van € 680,00 maar nu zou ik met mijn km's per jaar er zo'n 4 jaar mee vooruit moeten kunnen. En daarna een kleine beurt met olie.
Ik weet niet hoeveel je per jaar rijdt, maar 4 jaar zonder olie verversen lijkt me nogal aan de lange kant. Mijn olie is pas 12K oud maar die ga ik binnenkort toch maar doen, zodra ik 60K op de teller heb. Ook meteen bougies (60K oud) en lucht- en interieurfilter (25K oud). Remblokjes laat ik voorlopig zitten.
Diezelfde foto heb ik ooit al eens gedownload en uitgeprint
Niettemin bedankt, @Brandon92!

Niettemin bedankt, @Brandon92!
Dat kan kloppen. Heb hem al een keertje eerder gedeeld. Maar kom dat niet zo snel meer vinden haha.
Dag Clio vrienden. Ik ben zojuist terug van de dealer. Gisteren heeft mij CLIO een A + B beurt gehad. Ook is de Multiriem vervangen. In principe is alles gedaan zoals dit ook is vermeld op het onderhoudsprogramma zoals door Brandon geplaatst. Toch zit mij het verhaal v.w.b. de multi-riem niet lekker. Mijn CLIO heeft 20K op de teller en toch wordt een soort van “blind” de betreffende riem vervangen. Ja, volgens het schema moet dat na 6 jaar. Is te controleren óf de riem daadwerkelijk vervangen is?
Mijn CLIO is vanaf dag 1 altijd dealer onderhouden en je ziet dan ook exact de intervallen / onderhoudsoverzicht terug in het onderhoudsboekje. Ik kan nu sowieso met de KM’s die ik rijdt weer vooruit en ga het de eerst volgende keer toch anders aanpakken. Het zelf doen is geen optie, maar het vinden van een “thuismonteur” om het zo maar te noemen, is nog al eens snel gebeurd.
Mijn CLIO is vanaf dag 1 altijd dealer onderhouden en je ziet dan ook exact de intervallen / onderhoudsoverzicht terug in het onderhoudsboekje. Ik kan nu sowieso met de KM’s die ik rijdt weer vooruit en ga het de eerst volgende keer toch anders aanpakken. Het zelf doen is geen optie, maar het vinden van een “thuismonteur” om het zo maar te noemen, is nog al eens snel gebeurd.
Denk dat het ook wellicht meer te maken heeft met de levensduur van de multi-riem. En dat de levensduur gemiddeld langer dan 6 jaar zal zijn, ook in bijvoorbeeld warmere of koudere landen. Maar dat ze het veilig op 6 jaar houden. Want als zo'n riem knapt ben je verder van huis en dat zijn de kosten je wellicht bespaard niet echt waard.barkie66 schreef: 08 nov 2022 11:55 Toch zit mij het verhaal v.w.b. de multi-riem niet lekker. Mijn CLIO heeft 20K op de teller en toch wordt een soort van “blind” de betreffende riem vervangen. Ja, volgens het schema moet dat na 6 jaar. Is te controleren óf de riem daadwerkelijk vervangen is?
Misschien staat er een datum om die band van hoe oud hij is en wellicht kun je het zien aan hoe hij er uit ziet. Die nieuwe band zal er wel mooi uitzien verwacht ik.
Maar doe jij steeds de A en B beurt samen, bij mij gaan ze om het jaar of als de km weer vol gereden heb.
Dag Brandon, jouw eerste regels heb je wel gelijk in. Je kunt namelijk ook 150K met een multi-riem rijden, maar dan moet dat wel tot maximaal 6 jaar zijn. Verder ben ik zelf van mening dat je er te allen tijde 150K of tenminste 100K mee moet kunnen rijden. Maar dat ter zijde. Sowieso een nee v.w.b. jouw vraag of ik altijd een A+B service doe. Dit is mijn eerste Clio, laat staan mijn eerste Renault in het algemeen. Ik kon nergens correcte informatie achterhalen wat juist zou zijn, en heb mede door de gedachte dat ik verzekerd ben voor de Renault Route service, nu en in eerste instantie gekozen voor dit pakket. Ga er van uit dat ik volgend jaar, en als ik al naar de dealer ga, alleen kies voor de zgn. kleine beurt met olie en filter. Ik heb zo het vermoeden als ik naar een klusser ga, dat deze niet veel voordeliger is als de 113 euro die dealer vraagt, maar daar moet ik nog even induiken. Dank voor de reacties.
@barkie66 Oke, op die manier. Moet zeggen dat het nog mee valt wat de dealer vraagt. Is dat inclusief materiaal of komt dat er nog stiekem overheen.
de 680 euro is dus A+B service en ook inclusief olie & filter en remvloeistof inclusief arbeid. Wat ik dus nu heb betaald en ook al is het bij de dealer vindt ik wat veel van het goede. Maar zoals uitgelegd in mijn eerdere bericht, heb ik hier op dit moment zo voor gekozen. Renault kent in principe geen grote of kleine beurt. Er is een A service en een B service voor x tarieven, en waar dan vervolgens nog bijkomt de olie en filter en remvloeistof etc. indien nodig om de x jaar volgens het schema van Renault.
De 113 euro is de A-service. Dit zijn dus in principe alleen controles plus een interieurfilter.
Persoonlijk rijdt ik liever van- en zoals ik ze ken, de kleine beurt naar de grote beurt.
Ps.
Nog wat anders, ik heb trouwens draadloos AA in mijn Clio. Werkt perfect.
De 113 euro is de A-service. Dit zijn dus in principe alleen controles plus een interieurfilter.
Persoonlijk rijdt ik liever van- en zoals ik ze ken, de kleine beurt naar de grote beurt.
Ps.
Remvloeistof vervangt de dealer nooit, is mijn ervaring. Hooguit bijvullen. Koelvloeistof idem dito, behalve na een waterpompvervanging.
Off-topic: Ik kan dankzij een nieuwe telefoon (S22) na ruim 3 jaar eindelijk ook weer genieten van een werkende Android Auto, maar ik blijf 'm met een (magnetisch) kabeltje gebruiken. Hoef ik me geen zorgen te maken over een leeglopende telefoon. Misschien dat ik de USB-kabel ooit verleng tot in de armsteun en daar een 3D-geprinte cradle voor de telefoon in maak.
Off-topic: Ik kan dankzij een nieuwe telefoon (S22) na ruim 3 jaar eindelijk ook weer genieten van een werkende Android Auto, maar ik blijf 'm met een (magnetisch) kabeltje gebruiken. Hoef ik me geen zorgen te maken over een leeglopende telefoon. Misschien dat ik de USB-kabel ooit verleng tot in de armsteun en daar een 3D-geprinte cradle voor de telefoon in maak.
A check, dat is inderdaad wat duurder dan wanneer je het ergens anders laat doen. Maar goed ,je kunt er weer even tegenaan. Die van mij krijgt ook altijd om en om de grote of kleien beurt.barkie66 schreef: 11 nov 2022 10:39 de 680 euro is dus A+B service en ook inclusief olie & filter en remvloeistof inclusief arbeid. Wat ik dus nu heb betaald en ook al is het bij de dealer vindt ik wat veel van het goede. Maar zoals uitgelegd in mijn eerdere bericht, heb ik hier op dit moment zo voor gekozen. Renault kent in principe geen grote of kleine beurt. Er is een A service en een B service voor x tarieven, en waar dan vervolgens nog bijkomt de olie en filter en remvloeistof etc. indien nodig om de x jaar volgens het schema van Renault.
Ps.
Oke, is die draadloze AA van de nieuwe generatie Clio's
Welke problemen had je dan met je oude telefoon. Ikzelf heb een S21 en heb ook wat problemen als ik ga bellen. Moet er nog een topic over maken haha.mox schreef: 11 nov 2022 21:56 Off-topic: Ik kan dankzij een nieuwe telefoon (S22) na ruim 3 jaar eindelijk ook weer genieten van een werkende Android Auto, maar ik blijf 'm met een (magnetisch) kabeltje gebruiken. Hoef ik me geen zorgen te maken over een leeglopende telefoon. Misschien dat ik de USB-kabel ooit verleng tot in de armsteun en daar een 3D-geprinte cradle voor de telefoon in maak.
Maar dat met een USB-kabeltje is wel een idee. Ik wil ook nog een keertje proberen om een USB hub aan te sluiten op de radio. En dan kijken of nog werkt met de telefoon en of er ook nog een USB stick bij in kan (niet dat ik het gebruik). Maar dan kan ik in de radio die hub plaatsen en heb ik geen los kabeltje meer aan de voorzijde zitten. Ook als een beetje een goede hub hebt kan die de telefoon laden met meer dan 500 mA

Mijn S6 uit 2015 had een softwareprobleem met de USB-poort dat ik nooit op heb kunnen lossen en bovendien wilde AA niet meer op Android 7 draaien.
A oke, dat helpt ook niet dat er softwareproblemen zijn. Maar mooi dat het nu allemaal goed werkt.
-
- beginner
- Contacteer:
Ik ging een keer voor B service +\- 60000km toen vertelde de balie medewerker dat het rond de 470 zou kosten (kan ook zijn incl banden wissel op velg)
Blij dat het een lease auto was
Blij dat het een lease auto was
Clio IV Estate 0.9tce Gris Titanium