Hoi,
Heb een vraag over andere maat velgen en banden.
Mijn auto heeft bandenmaat 185-55-15H. 6,0 J 15 Dat is standaard bij dit model. Echter wil ik over naar 175-65-14T. 5,5 J 14. De andere dieselvarianten waren uitgerust met deze kleinere maat. In mijn instructieboekje staat het zo.
Ik heb op internet een setje velgen te koop gezien die mijn aandacht trekt. 5,5 J 14 ET waarde 36.
De vraag luidt of ik deze set velgen kan kopen en er later die andere maat banden op kan laten zetten. Gaan deze velgen gewoon passen onder mijn auto? Mijn gevoel zegt van wel want ik het boekje staat het ook zo. Echter weet ik niet wat mijn huidige ET waarde is en of dat enigszins van belang is in mijn situatie.
Reden waarom ik kleinere maat wil is omdat groter niet altijd beter is. Rolweerstand is hoger, brandstofverbruik ook. Over wegligging durft ik niet te oordelen. Daarnaast is de keuze uit 175-65-14 véél groter dan bij 185-55-15 en de prijzen zijn ook serieus lager.
Andere maat velgen/banden
Andere maat velgen/banden
Renault Clio 1.5 dCi 65 pk Billabong 2003
Re: Andere maat velgen/banden
Rolweerstand word niet enkel bepaald door de breedte, ook door de samenstelling van de band. Maar als je smaller wil kan je ook gewoon een smallere 15 inch band monteren.
Ik heb serieus mijn twijfels of 14 inch in jouw geval zomaar gaat passé, waarschijnlijk niet ivm de remmerij.
Maar met goed zoeken vind je in 15 inch meer dan genoeg banden tegen serieus lage prijzen, maar je moet wel open staan voor minder bekende merken.
Ik heb serieus mijn twijfels of 14 inch in jouw geval zomaar gaat passé, waarschijnlijk niet ivm de remmerij.
Maar met goed zoeken vind je in 15 inch meer dan genoeg banden tegen serieus lage prijzen, maar je moet wel open staan voor minder bekende merken.
Hoi Roadkill,
Bedankt voor het bericht en de tip.
Ik wil echter niet besparen op banden. Kwaliteit moet wel goed zijn en ik heb op zich een goede band op het oog die op https://www.tyrereviews.com/ zeer goed uit de bus komt maar is in 185-55-15 serieus duurder. Maar goed, maakt niet uit. Ik denk dat ik de velgen dan laat zoals ze zijn.
Bedankt voor het bericht en de tip.
Ik wil echter niet besparen op banden. Kwaliteit moet wel goed zijn en ik heb op zich een goede band op het oog die op https://www.tyrereviews.com/ zeer goed uit de bus komt maar is in 185-55-15 serieus duurder. Maar goed, maakt niet uit. Ik denk dat ik de velgen dan laat zoals ze zijn.
Je kunt ook kijken voor de maat 195/50/15.
Die zijn over het algemeen goedkoper dan de 185/55/15 banden.
Ik begrijp dat je er winterbanden omheen wilt.
Dan zou ik bij dezelfde maat blijven of idd kleiner.
Phase 1 stond std. op 14".
Als je nu lichtmetalen velgen hebt is de ET waarde waarschijnlijk 43.
Naar ET 36 kan cker.
Heb de mijne op winterwielen met ET 35 weliswaar in 15".
Die zijn over het algemeen goedkoper dan de 185/55/15 banden.
Ik begrijp dat je er winterbanden omheen wilt.
Dan zou ik bij dezelfde maat blijven of idd kleiner.
Phase 1 stond std. op 14".
Als je nu lichtmetalen velgen hebt is de ET waarde waarschijnlijk 43.
Naar ET 36 kan cker.
Heb de mijne op winterwielen met ET 35 weliswaar in 15".
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Okee. Om eerlijk te zijn heb ik alleen basale kennis van bandenmaten. Ik weet wel waar 195-50-15 voor staat bijvoorbeeld. Maar als ik jullie tips lees, kan ik in principe met allemaal soorten bandenmaten spelen zolang de inch overeenkomt met mijn velg en dat de hoogte van de band de wielkasten niet raakt en dat de breedte van de band ook het voertuig niet raakt of te ver uitsteekt? Of is mijn gedachte fout?
Yup, dat zie je goed.
Alleen moet de omtrek van je banden binnen een bepaald aantal procenten blijven van de originele maat.
Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken
Anders krijg je een te grote afwijking in je kilometer teller.
Zoek maar eens op: afrolomtrek calculator.
En apk afkeur als je banden de wielkasten raken bij volledig insturen
Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken
Anders krijg je een te grote afwijking in je kilometer teller.
Zoek maar eens op: afrolomtrek calculator.
En apk afkeur als je banden de wielkasten raken bij volledig insturen
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme