Medianav antenne versterker

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Medianav antenne versterker

Bericht door Brandon92 »

Hallo,

Omdat mijn ontvangst van mijn radio soms wat slecht is wilde ik een antenne versterker dicht bij mijn radio zetten. Daarvoor heb ik deze antenne versterker gekocht. Alleen nu kom ik er achter dat het niet werkt. De antenne versterker krijgt netjes 12V alleen als ik heb tussen mijn radio en de antenne heb zitten dan ontvang ik helemaal niks meer. En wanneer hij er weer tussen uit is ontvang ik weer zenders.

Hebben jullie dit al een keer geprobeerd of heb ik nu net pech dat deze antenne versterker kapot is.
Mees120
forum member
Contacteer:

Re: Medianav antenne versterker

Bericht door Mees120 »

Klinkt heel dom maar zit die misschien verkeerd om?
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Dat zal je bijna denken inderdaad. Alleen hier zitten twee Fakra stekkers op en die passen er maar op 1 manier op. Beetje vreemd dit.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

De antenne bovenop het dak is een actieve antenne die vanuit de headunit gevoed wordt d.m.v. fantoomvoeding. Ik vermoed dat dat antenneversterkertje ontkoppeld is met een condensator en daardoor geen gelijkspanningscomponent (lees: voeding) doorlaat, met als gevolg dat de hele antenne het dus niet meer doet.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ehm, dat klinkt inderdaad wel logisch. Als de uitgang van deze versterker niet AC ontkoppeld is dan staat er een DC spanning op vanuit mijn radio. En hierdoor wordt de versterker uitgang overbelast door het DC signaal. Waardoor de er geen signaal naar de radio kan. De antenne zelf krijg wel voeding vanuit deze versterker maar het signaal komt niet verder dan tot de uitgang van de versterker.

Wat mij namelijk opvalt is dat er maar een paar zenders een zeer goede ontvangst heeft en de meeste kan je wel wat ruis horen uit de speakers. Wanner ik hem op die goede zenders heb dan moet ik over het algemeen mijn radio iets zachter zetten. Ik had gehoopt dat dit werd opgelost door een extra antenne versterker er tussen te zetten. Wel vreemd dat de dealer zegt dat dit wel mogelijk is.
tinuske
forum starter
Contacteer:

Bericht door tinuske »

misschien een domme vraag maar het gaat om de fm ontvangst?
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Het gaat inderdaad om de FM ontvangst.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”