BDP sensor of toch iets anders?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Haris

Re: BDP sensor of toch iets anders?

Bericht door Haris »

Kom toch nog even terug hierop aangezien het probleem er nog steeds is.

Net even mijn luchtfilter los gehaald en opnieuw gemonteerd, nog steeds te lage toerental stationair, en het volgende vreemde doet zich voor:

Als de auto stationair staat en ik druk zachtjes met een klein tikje op het gas (niet ingedrukt houden) dan is er 0.5 seconde vertraagde reactie op het daadwerkelijke oppakken van de motor. Ook op dit moment dropt de auto direct naar 0 toeren en valt hij stil.

Als ik langer gas inhoud is er niets aan de hand...

Wat kan dit toch zijn :|
Jeff 16V

Bericht door Jeff 16V »

stappen motor?
Haris

Bericht door Haris »

Ik ga in ieder geval even de bougies vervangen met de APK deze week.

Daarnaast maak ik ook wel even de stappen motor schoon. Helaas is er geen how-to, dus als iemand kan zeggen waar dat ding zich bevind op een Clio2 Ph2 1.6 16v dan ben ik je dankbaar.

Laterzzz
Haris

Bericht door Haris »

Ik breng de auto 6 april voor een grote beurt, misschien dat het dan opgelost word met nieuwe bougies. Zo nee, dan kijk ik even naar de stappenmotor.
Jeff 16V

Bericht door Jeff 16V »

juist :thumbsup:
Haris

Bericht door Haris »

Tof, dank je wel beide :worship: !
Rewind

Bericht door Rewind »

Haris schreef:Ik breng de auto 6 april voor een grote beurt, misschien dat het dan opgelost word met nieuwe bougies. Zo nee, dan kijk ik even naar de stappenmotor.
Is het probleem inmiddels al opgelost? Ik heb namelijk zelfde probleem dus ben benieuwd naar de oplossing.

Heb bij mijn clio een grote beurt laten uitvoeren, hierdoor is hij heel iets beter gaan lopen. Maar nog niet zoals het hoort. Nog steeds een te laag toerental waardoor hij bijna uitvalt en dat soms ook doet. De auto loopt gewoon niet lekker, is ook duidelijk te horen. Het wisselt nog weleens, ene keer gaat het goed en andere keer weer niet.

Heb garage er ook naar laten kijken en die kunnen er niks mee. Was geen renault garage overigens.
Het gekke is ook dat toen ik deze auto kocht er bij de test rit er niks te merken was van dit probleem. En een week na aanschaf kwam dit probleem.

Ik heb een Clio II phase 2 uit 2003. 1.6 16v
pjbosvelt
forum member
Contacteer:

Bericht door pjbosvelt »

Ik had laatste tijd hetzelfde...... Bij mij bleek er een scheurtje
te zitten in het slangetje van de carterontluchting (rode pijl op foto)
naar de luchtinlaat van de K&N 57i kit.

Afbeelding

Uitlezen bij de dealer gaf aan dat er een probleem was met het gasklephuis.
De dealer zei me dat het gasklephuis overleden was, maar nadat
ik het slangetje van de carterontluchting had vervangen was alles
opgelost en bleef hij gewoon draaien
Opel Astra J GTC 1.4 Turbo
Rewind

Bericht door Rewind »

Ok, zal er eens naar kijken.
Ik las al dat er meerdere dingen mogelijk kunnen zijn. Misschien moet ik hem keer laten uitlezen om te kijken wat die dan aangeeft.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij uitlezen komt er vaak uit dat het een probleem is met gasklephuis en/of stappenmotor. Realiteit is dan dat er vaker iets anders niet goed is waardoor het gasklephuis niet goed wordt aangestuurd maar daar kijkt de garage dan niet naar. In mijn geval kreeg ik ook te horen dat de gasklep vervangen moest. Uiteindelijk was het overslag op de bougiekabel van cilinder 1. Dat gaf verkeerde verbranding (mag duidelijk zijn), Lambda die dus waardes kreeg wat niet hoort te zijn en op zijn beurt de ECU verteld bij te regelen. Maar een cilinder minder regel je niet meer bij dus ging het blok in noodloop. Storingscode wijst dan op gasklephuis. In feite juist, gasklephuis werkt niet goed, maar dan wel door verkeerde aansturing.
Rewind

Bericht door Rewind »

Oh dus uitlezen heb je helemaal niks aan. Had net van de week biniebennie gevraagd of hij het uit wou lezen maar dat is dan dus niet nodig.

Vind wel slecht dat als je bij een garage komt dat probleem niet eens kunnen oplossen. Wil het wel graag oplossen maar ben niet zo technisch onder de motorkap en als de garage ook al geen oplossing heeft word het lastig :dead: .
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Rewind schreef:Oh dus uitlezen heb je helemaal niks aan. Had net van de week biniebennie gevraagd of hij het uit wou lezen maar dat is dan dus niet nodig.

Vind wel slecht dat als je bij een garage komt dat probleem niet eens kunnen oplossen. Wil het wel graag oplossen maar ben niet zo technisch onder de motorkap en als de garage ook al geen oplossing heeft word het lastig :dead: .

ho effe, uitlezen heeft zeer zeker wel nut...

alleen heb je wel iemand nodig die slim en ervaren genoeg is de info goed te interpreteren...

vaak is dus ook gewoon het probleem dat men denk dat dat precies de fout aangeeft (wat dus niet werkende oplossingen mee brengt en extra kosten)

of dit allemaal al dan niet (half) expres is kan je je ook afvragen...
Rewind

Bericht door Rewind »

hennybongers schreef:BDP is stand van cilinder 1 in het bovenste dodo punt (alle timing staat dan op nul). Oftewel kleppen dicht en zuiger 1 geheel bovenin. Bij Renault is cilinder 1 de 1ste aan de kant van de versnellings bak. Heb je twijfel of ik het juis heb? Kijk dan op de bougiekabels deze zijn genummerd.

Kleptiming resetten??? Oftewel de distribuitie op tijd zetten? Als deze fout zou staan was de boel al kapot gelopen.

Ander luchtfilter geplaats. De sensoren moeten de nieuwe waarden vertalen als zijnde normaal. Dus accu loskoppelen, half uurtje laten staan de auto en een paar keer on contact zetten zonder aangesloten accu.
Daarna moeten de sensoren de nieuwe waardes weer als normaal meten.

Neemt niet weg dat in 9 van de 10 gevallen vervuiling van het in en uitlaatsysteem het probleem is.

Succes,

Henny
Ok, bedankt voor je tips. Zal het eens proberen, zoals ik al zei heb er niet veel verstand van maar zoals jij het uitlegt moet het wel lukken.

Bij de grote beurt is er wel weer een nieuw luchtfilter ingekomen, misschien dat hij daardoor wel iets beter loopt. Maar er is dus nog meer aan de hand.

Is die vervuiling nog schoon te krijgen als het in en uitlaatsysteem vervuild is?

Toen auto grote beurt kreeg heb ik wel vermeld dat die problemen had en had toen zelf opgezocht op internet dat het misschien aan het gasklephuis lag. Die hebben ze toen wel schoongemaakt maar dat hielp dus niet.
dopestuff schreef:
Rewind schreef:Oh dus uitlezen heb je helemaal niks aan. Had net van de week biniebennie gevraagd of hij het uit wou lezen maar dat is dan dus niet nodig.

ho effe, uitlezen heeft zeer zeker wel nut...

alleen heb je wel iemand nodig die slim en ervaren genoeg is de info goed te interpreteren...

vaak is dus ook gewoon het probleem dat men denk dat dat precies de fout aangeeft (wat dus niet werkende oplossingen mee brengt en extra kosten)

of dit allemaal al dan niet (half) expres is kan je je ook afvragen...
Ja ok, klinkt logisch. Het is niet alleen stekkertje erin en dan maar kijken wat de computer zegt wat je moet doen. Ook nog zelf een beetje nadenken.
Rewind

Bericht door Rewind »

Het probleem met te laag stationair lopen is opgelost.

Het gasklephuis is gereinigd en de sensoren gereset zodat ze de nieuwe waardes pakken. Loopt weer super..
Marienis
beginner
Contacteer:

Bericht door Marienis »

Haris schreef: 23 feb 2010 03:09 Ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen om de BDP sensor te vervangen, maar ik vraag me af of het wel dit gene is?

Wat ik ervaar met de auto zodra ik hem start is dat de toeren vrijwel direct na het starten droppen naar de 200, 100 en tot de motor uitvalt. Soms is het een paar keer starten nodig om hem opgang te krijgen.

Zodra ik dan 1x gas geeft en los laat dan valt de motor weer uit want de toeren droppen naar 0.

Ook heb ik af en toe last van het rode lampje dat zeer snel knipper bij de tellerplaat (wat normaal langzaam knippert als je de auto op slot doet). Dat is op te lossen door een paar keer contact erop/af te doen tot het ophoud met snel knipperen.

Ook ruik ik af en toe wel eens benzine bij al deze problemen.

Dus...nog steeds de BDP sensor of toch iets anders?

Hopelijk weet 1 van jullie wat meer zodat ik deze week er mee aan de slag kan :devilish:.

Alvast bedankt!
Dat knipperende lampje is van je start onderbreker. Je sleutel hoort die uit te zetten als je motor start. Hij knippert langzaam in rust stand zonder sleutel, als je de sleutel insteekt en omdraait hoort hij continu te branden voor het starten en vervolgens uit te gaan als de motor aanslaat. Maar als hij snel knippert, dan herkent hij de sleutel niet en blokkeert het starten. Je motor gaat nog wel rond en daardoor zou je de benzine kunnen ruiken die niet ontbrand. Een nieuwe sleutel is een mogelijkheid maar die kost hier bij de dealer 180 euro. Dan heb je er 1. Ik heb er dus voor gekozen om de startonderbreker er uit te laten halen. ( uit de ecu, koste 100 euro maar ik heb nu mijn eigen beide sleutels nog )
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”