Aansluiten van de MN2 (Linux)

Plaats hier alles wat met MediaNav te maken heeft
Mees120
forum member
Contacteer:

Re: Aansluiten van de MN2 (Linux)

Bericht door Mees120 »

Hij zit er op!

Het was een aardige klus maar het is gelukt.

Helaas ben ik vergeten tussendoor foto's te maken maar er is een filmpje dat het goed laat zien:

Je moet niet bang zijn om echt hard te trekken zoals die op het filmpje laat zien anders komt het plastic niet los!

Gelukkig kan je hem niet scheef er op zetten aangezien het voetje waar die op zit vierkant is, dat is ook zo bij de spriet.

Ik raad aan om allebei de kanten bij de gordels los te maken dan kan je de headliner makkelijker naar beneden trekken.

Ook raad ik handschoenen en een shirt met lange mouwen aan want dat spul waarvan de headliner gemaakt is jeukt als de pest.

De headliner is trouwens minder fragiel dan je zou denken, het valt niet vanzelf naar beneden en er komen ook geen vouwen of deuken is als je ermee bezig bent. Je moet ook de deurrubbers van de achterdeuren ver weg trekken zodat die de headliner niet vasthouden.

Al met al als je eenmaal weet hoe het moet is het niet zo moeilijk. Ik raad het aan @mox het ziet er echt gaat uit!

Sorry de Clio is echt smerig hij moet snel gewassen worden :sad:
Bijlagen
IMG_20200710_164135__01.jpg
IMG_20200710_164135__01.jpg (5.86 MiB) 11324 keer bekeken
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ziet er netjes uit :thumbs:
Dat filmpje is bekend, maar daaruit wordt niet goed duidelijk of er dingen af (kunnen) breken als je de panelen lostrekt. Ik ga nog maar even door met moed verzamelen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

mox schreef: 11 jul 2020 11:36 Ziet er netjes uit :thumbs:
Dat filmpje is bekend, maar daaruit wordt niet goed duidelijk of er dingen af (kunnen) breken als je de panelen lostrekt. Ik ga nog maar even door met moed verzamelen.
Ja ik heb 1 clipje afgebroken maar je ziet geen verschil want een ander clipje en een schroefje houden die al vast !

Hahaha succes !
Peugeot 508SW PSE 2024
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Nu je weet hoe dat afgebroken clipje eruitziet, had je dan achteraf kunnen voorkomen dat hij kapot ging? Of is dat afbreken echt onvermijdelijk?
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

mox schreef: 11 jul 2020 18:54 Nu je weet hoe dat afgebroken clipje eruitziet, had je dan achteraf kunnen voorkomen dat hij kapot ging? Of is dat afbreken echt onvermijdelijk?
Het is zeker te voorkomen !

Soms is mijn geduld ver te zoeken :cry:

Het is een clipje dat het eerste zwarte plastic deel vasthoudt dat ook met 2 schroeven vast zit. Het zwarte plastic deel aan de zijkant van de stoel houdt dat ook op z'n plek en toen was mijn geduld weg...

Het is dus zeker te voorkomen als ik het rustig had gedaan.
Peugeot 508SW PSE 2024
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

Bericht door Hellevoeter »

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen over DAB+ ontvangst met die sharkfin. Je leest er zowel positieve als negatieve reviews over qua ontvangst nl. Zelf begin ik nu toch te denken over vervanging van m'n standaard spriet antenne door een FM/DAB+ spriet. Dat zou een nog betere ontvangst geven dan de sharkfin? Maar er zijn ook zat reviews te vinden van mensen die het hele DAB+ zwaar tegen vinden vallen.
Over de plakantenne lees in eigenlijk alleen maar negatieve zaken nu ik me wat meer inlees.
Kortom: Ik hoop dat jullie de ervaringen met DAB in vergelijking met gewone FM willen delen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Er zit behoorlijk wat elektronica in die Renault-sharkfin:

Afbeelding

De ontvangst schijnt (misschien daardoor?) eerder beter dan slechter te zijn dan met een spriet.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Sorry voor de late reactie!

De ervaringen tot nu toe zijn perfect!

Ik kan nu, met DAB+ en zelfs FM, door een tunnel heel rijden waar ik eerst compleet m'n ontvangst verloor en nu geen kraakje of geruis hoor.

Het is echt een aanrader!

@mox Als je de tijd hebt zou ik het zeker weten doen. Het is minder eng als je denkt! Ik ga erover nadenken om misschien een filmpje te maken die een stuk duidelijker is dan hierboven beschreven.
Peugeot 508SW PSE 2024
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

Dank voor de review en info van Mees120 en Mox.

Ik ben inmiddels om wat de antenne betreft. Via de onderdelenlijn ook een Renault sharkfin gevonden en besteld.
Het is er een met het juiste artikelnummer (dus met 2 kabels en witte en bruine Fakra) maar wel uit een Megane. Ben benieuwd of alles ineens past. M'n Renault garage kon me niet echt zekerheid geven en zei dat er nog een extra "iets" nodig zou zijn. Maar wat dat iets was, werd niet duidelijk dus ga ik maar af op m'n eigen informatie. De Sharkfin kap moet ik nog wel een andere kleur gaan geven.

Ik verwacht 'm deze week binnen en zal eerst eens gaan testen dan zonder alles open te breken. Dus met een aarde naar het voertuig gewoon even los op de motorkap of dak. Ik heb ook nog geen idee welke bedrading ik nu in m'n Clio van 2013 heb zitten. Waarschijnlijk alleen de AM/FM kabel naar het dashboard en dan moet ik dus ook nog de DAB kabel erbij gaan trekken. Weet ook nog niet of ik dat dan via de dorpel onder of bovenlangs zal doen. Eens kijken waar plaats is zonder veel open te moeten maken.
Ik zag overigens dat er een keurige montage instructie te downloaden is van Renault.

Hier volgt nog een links naar een montage instructie van de sharkfin. Is in het Frans maar je kunt de weergave natuurlijk op vertalen zetten als je dat niet machtig bent: http://forum-auto.caradisiac.com/marque ... 115563.htm

Als ik meer resultaat heb, volg dat hier.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Hellevoeter schreef: 21 jul 2020 21:59 Dank voor de review en info van Mees120 en Mox.

Ik ben inmiddels om wat de antenne betreft. Via de onderdelenlijn ook een Renault sharkfin gevonden en besteld.
Het is er een met het juiste artikelnummer (dus met 2 kabels en witte en bruine Fakra) maar wel uit een Megane. Ben benieuwd of alles ineens past. M'n Renault garage kon me niet echt zekerheid geven en zei dat er nog een extra "iets" nodig zou zijn. Maar wat dat iets was, werd niet duidelijk dus ga ik maar af op m'n eigen informatie. De Sharkfin kap moet ik nog wel een andere kleur gaan geven.

Ik verwacht 'm deze week binnen en zal eerst eens gaan testen dan zonder alles open te breken. Dus met een aarde naar het voertuig gewoon even los op de motorkap of dak. Ik heb ook nog geen idee welke bedrading ik nu in m'n Clio van 2013 heb zitten. Waarschijnlijk alleen de AM/FM kabel naar het dashboard en dan moet ik dus ook nog de DAB kabel erbij gaan trekken. Weet ook nog niet of ik dat dan via de dorpel onder of bovenlangs zal doen. Eens kijken waar plaats is zonder veel open te moeten maken.
Ik zag overigens dat er een keurige montage instructie te downloaden is van Renault.

Hier volgt nog een links naar een montage instructie van de sharkfin. Is in het Frans maar je kunt de weergave natuurlijk op vertalen zetten als je dat niet machtig bent: http://forum-auto.caradisiac.com/marque ... 115563.htm

Als ik meer resultaat heb, volg dat hier.
Top leuk om te lezen! Is dat die donker blauwe? Ik dacht dat die gewoon moet werken aangezien de aansluitingen hetzelfde zijn. Zou je misschien een aan aantal foto's kunnen posten dan kan ik wel zien of die past of niet maar dat denk ik eigenlijk wel!

Wat ik eerst ook heb gedaan is inderdaad kijken of die überhaupt werkt door hem direct achter op de MediaNav aan te sluiten. Voor DAB+ moet je wel een verloopje hebben want dat zijn allebei mannelijke aansluitingen dus als je een verleng kabel koop moet het male to male zijn!

Je hebt inderdaad alleen FM/AM lopen via de rechterkant in de achterbak. Ik heb een Fakra verleng kabel gekocht van 5 meter (helaas had ik niet goed opgelet en had ik male to female gekocht dus ik moet nog ff een kort verloopje van 30cm van male to male kopen. Ik heb die DAB+ kabel over de headliner laten lopen en zo langs de A stijl naar beneden door het deurrubber, dan kan die heel mooi achter het dashboard kastje langs en als je de MediaNav er ff uithaald dan kan je met een dun ijzerdraadje precies door een gat ergens die kabel achter je MediaNav vissen. Ik denk dat de originele FM/AM kabel onder het tapijt over de vloer loopt???

Welke kleur is je Clio en heb je een hatchback of een estate? Ik denk dat wrappen een beetje moeilijk wordt wan het is een vervelende vorm :sad:

Overigens hoef je de hendels boven de achterdeuren niet los te halen als je een hatchback hebt, als je de deurrubbers los maakt kan je hem ver genoeg naar onder duwen.
Peugeot 508SW PSE 2024
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

Goede tips Mees120. Super bedankt.

Ik heb inderdaad die blauwe gekocht van de onderdelenlijn. Vanmiddag binnen gekregen en een half uur geleden uitgepakt. Het is de originele Renault Samsung uitvoering met wit en bruine Fakra aansluiting. Dus helemaal goed.
Ik zag gelukkig ook snel dat de Fakra verlengkabel geen male female moest zijn en gelukkig heb ik die kabel nog niet gekocht. Dat kan dan gelijk de goede worden. De antenne ziet er erg nieuw uit en is mooi blauw.
Mijn Clio hatchback is echter metallic rood dus ga ik 'm denk ik gewoon zwart spuiten. Dat past prima bij de rest van de auto en ook bij de alu velgen.
Ik wilde nog even met knutselen die bruine fakra aansluiten om de antenne te testen maar dat wordt 'm echt niet. Dan dus vanavond maar eerst een kabel bestellen. Ik heb toch garantie op de antenne dus genoeg tijd.

Die tip van de kabel bovenlangs laten lopen is heel waardevol. In twijfelde nog maar ga dat maar doen dan. Heb je 'm makkelijk kunnen doorschuiven? Of moest toch een groot deel van het hemeltje los? Ik ga dat doen zodra ik het bekledingshevelsetje binnen heb dat ik vanmorgen nog even bij Bol heb besteld voor 4 euro.
Zonder dat simpele gereedschap sloop je makkelijk hier en daar een lipje heb ik bij eerdere reparaties gemerkt. Ik heb nu eenmaal niet zo veel geduld helaas.

Onder de antenne zit een moertje met een wat vreemde golvende ring. Zoals ik het binnen heb wijst die golving naar de dakplaat. Maar dan draai ik denk ik deuken in het dak dus ik vermoed dat die andersom hoort? Hoe zat dat bij jou? Dit komt van een sloperij dus die kunnen dat makkelijk even verkeerd om in elkaar gezet hebben....
Mogelijk zorgt die ring voor aarde met het voertuig want er zit inderdaad een aardig stukje elektronica in de antenne onder het kapje dus zal die ergens voeding vandaan moeten hebben (via de Fakra kabel dan dus).

Nog wat puzzelwerk met elkaar maar ik ben net klaar met het maken van een vuurtafel in de tuin. Dus dan is dit weer een leuk volgend klusje.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

[quote=Hellevoeter post_id=438994 time=1595432767 user_id=13956]
Goede tips Mees120. Super bedankt.

Ik heb inderdaad die blauwe gekocht van de onderdelenlijn. Vanmiddag binnen gekregen en een half uur geleden uitgepakt. Het is de originele Renault Samsung uitvoering met wit en bruine Fakra aansluiting. Dus helemaal goed.
Ik zag gelukkig ook snel dat de Fakra verlengkabel geen male female moest zijn en gelukkig heb ik die kabel nog niet gekocht. Dat kan dan gelijk de goede worden. De antenne ziet er erg nieuw uit en is mooi blauw.
Mijn Clio hatchback is echter metallic rood dus ga ik 'm denk ik gewoon zwart spuiten. Dat past prima bij de rest van de auto en ook bij de alu velgen.
Ik wilde nog even met knutselen die bruine fakra aansluiten om de antenne te testen maar dat wordt 'm echt niet. Dan dus vanavond maar eerst een kabel bestellen. Ik heb toch garantie op de antenne dus genoeg tijd.

Die tip van de kabel bovenlangs laten lopen is heel waardevol. In twijfelde nog maar ga dat maar doen dan. Heb je 'm makkelijk kunnen doorschuiven? Of moest toch een groot deel van het hemeltje los? Ik ga dat doen zodra ik het bekledingshevelsetje binnen heb dat ik vanmorgen nog even bij Bol heb besteld voor 4 euro.
Zonder dat simpele gereedschap sloop je makkelijk hier en daar een lipje heb ik bij eerdere reparaties gemerkt. Ik heb nu eenmaal niet zo veel geduld helaas.

Onder de antenne zit een moertje met een wat vreemde golvende ring. Zoals ik het binnen heb wijst die golving naar de dakplaat. Maar dan draai ik denk ik deuken in het dak dus ik vermoed dat die andersom hoort? Hoe zat dat bij jou? Dit komt van een sloperij dus die kunnen dat makkelijk even verkeerd om in elkaar gezet hebben....
Mogelijk zorgt die ring voor aarde met het voertuig want er zit inderdaad een aardig stukje elektronica in de antenne onder het kapje dus zal die ergens voeding vandaan moeten hebben (via de Fakra kabel dan dus).

Nog wat puzzelwerk met elkaar maar ik ben net klaar met het maken van een vuurtafel in de tuin. Dus dan is dit weer een leuk volgend klusje.
[/quote]

Ahh gaaf zwart met een rode Clio staat goed !

Ja ik heb de deurrubbers los getrokken en ze daar in gelegd en zo boven het tussenstukje van de passagiers gordel en weer het deurrubber in.

Dat moertje zit goed met die golvingen naar boven, de originele zit ook zo vast ik denk zodat hij niet los kan trillen, je draait inderdaad hele kleine deukjes in je dak maar die zitten er al van de originele spriet!

Hij krijgt inderdaad voeding door de Fakra stekker en ik vermoed dan dus inderdaad aarde via de moer.

Succes ik ben benieuwd als die er op zit!
Peugeot 508SW PSE 2024
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

Mees120: Heb jij ergens een 5 mtr kabel gevonden met de bruine Fakra stekers eraan? Dat is het Fakra type F, "nut brown". Die heeft ook de inkepingen/geleiders links boven en links onder vanaf de aansluitkant gezien.
Zie voor bestaande Fakra connectors hier : https://www.dosinconn.com/our-products/ ... kra-cable/

Ik zie overal wel Fakra verlengkabels maar meestal met blauwe type stekkers. Die zijn als type C en F te vinden; beide blauw dus. Er zijn er ook wel met het Z type dat universeel passend is, maar bruin is natuurlijk beter voor onze DAB toepassing.
Via Amazon wel een 5 mtr kabel met Z types stekkers maar dan met zowel de male plus female. Misschien heb jij die (Eur 9,99 plus Eur 0,99 verzendkosten). Maar dan moet je weer ergens een verloop zoeken van male naar female zodat je 2 female kanten krijgt. Ook niet ideaal en geeft wellicht kans op storing.

Anders moet ik maar ergens losse bruine Fakra stekkers (krimp aansluiting) zien te vinden en een meter of vijf RG174 kabel. Ik heb alleen nog nooit zo'n type stekker op zo'n kabel gezet. Dus weer een puzzel dan.
Laatst gewijzigd door Hellevoeter op 22 jul 2020 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Ja ik had deze: https://www.amazon.de/gp/product/B076M8 ... UTF8&psc=1 (de verkeerde eigenlijk...)
Samen met deze: https://www.amazon.de/gp/product/B01E56 ... UTF8&psc=1

Ik heb niet op de kleur gelet eigenlijk maar deze combinatie werkt wel goed bij mij!

Als ik het nog een keer moest doen zou ik denk deze bestellen: https://www.amazon.de/maxxcount-FAKRA-A ... 87&sr=8-13

Ik heb Amazon Prime vandaar dat dit alleen Amazon links zijn :smile:
Peugeot 508SW PSE 2024
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

Heb net tekst aangepast en onze berichten kruisen elkaar, haha
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Haha ik zie het, ik heb geen last van storingen. Wel heb ik alles in van dat dikke elektra isolatietape zitten misschien dat dat helpt? Wellicht dat die 3e link wel een goede kabel is? Ik weet niet echt of er verschillen zijn in Fakra kabels, wel dat aansluitingen net anders kunnen zijn maar daar heb ik geen last van gehad.
Peugeot 508SW PSE 2024
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

Bedankt voor die laatste tip. Ik heb deze besteld met gratis levering bij afhalen DPD punt. Uiterlijk 30 juli in huis en dan dus pas verder. Wordt vervolgd.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Top ik ben benieuwd ! Succes alvast
Peugeot 508SW PSE 2024
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Mees120 schreef: 22 jul 2020 18:49 Hij krijgt inderdaad voeding door de Fakra stekker en ik vermoed dan dus inderdaad aarde via de moer.
De elektronica in de antenne krijgt z'n spanning via fantoomvoeding uit de witte fakra-kabel. De massa is niet de moer (want dat contact is onbetrouwbaar), maar "gewoon" de gevlochten mantel van de kabel. Het principe van fantoomvoeding is dat je zowel de voeding als het (antenne-)signaal door dezelfde ader stuurt.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Ohh op die manier, toch nog iets nieuws geleerd!

@mox Weet jij al of je het gaat doen?
Peugeot 508SW PSE 2024
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

@mox: ja, want je bent al sinds ca 2 jaar aan het nadenken kennelijk, haha... Ik las ook de andere berichten over de sharkfin uit vervlogen tijden.

Maar wat die voeding betreft; dan gaat het "even" uitproberen van de antenne door 'm even voorin aan te sluiten via de bruine Fakra niet door. Want als de antenne spanning via de witte stekker moet krijgen, zal ik die dus ook "even" moeten aansluiten maar de kabel van de antenne heeft dus een male en achterop de Medianav zit ook male.
Nou ja, dan maar slopen op goed geluk dus. M'n verlengkabel komt volgende week donderdag dus geduld dan maar.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Achterop de MediaNav zit een female aansluiting voor FM/AM en DAB+ toch?

De antenne heeft een male aansluiting voor FM/AM en female voor DAB+ toch?

Of vergis ik me nou?

Je kan je radio ff lostrekken, je hoeft de kabels er niet eens af te halen
Peugeot 508SW PSE 2024
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

M.i. is de aansluiting achterop de Medianav echt de male. Dus de ronde aansluiting als bv deze: Afbeelding.
Dit is wel een voorbeeld met een Fakra met C-kodering.
En ook de beide stekkers aan de antenne zijn de identieke male aansluiting. Zowel de witte als de bruine Fakra.
De verwarring is logisch maar deze male heeft toch echt het kleine pinnetje. Net zoiets als bij bv. de MC4 connectoren voor zonnepanelen... Dat is ook opletten. Die klus had ik een paar maanden geleden nl.

Ik heb nu de female verlengkabel, met Fakra Z-kodering, in bestelling bij Amazon staan en verwacht deze eind komende week. Dat is degene die jij als suggestie had (Mees120). Dan ga ik daarmee eerst uitproberen door alleen de zijbekleding in de achterbak weg te halen en daar aan te sluiten. Dan kan ik zowel de bruine kabel via de verlengkabel als de witte met de fantoomvoeding testen en zou alles moeten werken denk/hoop ik.

Overigens vond ik het filmpje via youtube over het demonteren van jou (Mees120) bijzonder verhelderend. Je hoeft kennelijk veel minder los te maken dan in de schriftelijke instructie van Renault staat die ik ook al had gedownload.

Maar bij jou is alles toch al helemaal rond en werkend Mees120 ? Dat begreep ik tenminste van jouw bericht van 10 juli jl.

Maar allen bedankt voor de interesse en het meeleven. Dat is nu het leuke van een forum als dit.
Hellevoeter
beginner
Contacteer:

Vandaag is m'n Fakra verlengkabel binnen gekomen en ik was natuurlijk razend benieuwd of die sharkfin van de sloop werken zou.
Dus heb ik rechts in de achterbak het "harde" kunststof plaatje (2 schroeven) losgemaakt zodat ik bij de antenne stekker kon komen en profisorisch de sharkfin aangesloten. De witte voor de fantoomvoeding en de bruine voor DAB+. Meer was niet nodig om te testen.

Wow...wat een mooi geluid zeg. Ik moet zelfs m'n bas terugdraaien. Alles werkte meteen en dus nu de klus om alles netjes in te bouwen.

Vanavond heb ik de sharkfin, die metallic blauw was, geschuurd, in de primer gezet en 1 laag in zwart gespoten. Morgen de tweede laag. De verlengkabel ligt er ook al in op de "Mees120 manier" maar omdat ik geen rest rolletje voorin wilde hebben, ben ik bij de Medianav begonnen en ben zo naar achteren gegaan via A profiel en achter de deurrubbers langs, enz. Het is geen makkie achter het dashboard maar met een extra stukje installatiekabel lukte het om alles door te trekken. Uiteraard ook met tyraps vastgezet. Van de 5 meter verlengkabel houd je op deze manier ongeveer 1 meter over die nu opgerold achterin is weggewerkt.
Nu morgen nog de dakmontage maar met hulp van het Franse filmpje en de tips van jullie, forum collega's, zal dat ook wel lukken denk ik. Tot dusver is het me reuze meegevallen en ik hoop dat het geluid ook onderweg zo mooi blijft want de FM zenders vallen vaak gedeeltelijk weg in mijn regio.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Als ik eerdaags genoeg inspiratie heb om eindelijk mijn sharkfin te monteren heb ik in ieder geval een goede vergelijkende test voor de DAB+ ontvangst. Ik weet van mijn spriet namelijk precies waneer hier in de tunnel van de A2 de ontvangst wegvalt en weer terugkomt :)

Weet iemand of er in de voet van de originele spriet ook (wat) elektronica verstopt zit?
Plaats reactie

Terug naar “MediaNav”