Media nav update/ upgrade

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Clio4rider
beginner
Contacteer:

Media nav update/ upgrade

Bericht door Clio4rider »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en sinds kort eigenaar van een clio estate 1.5 dci uit 2015. Leuke auto maar navi is wel verouderd. En muziek van bluetooth slaat soms kleine stukjes over. Op het forum lees ik over updates. Via toolbox heb ik alle beschikbare updates uitgevoerd. Nu zag ik op het forum dat er een aantal mensen de media nav verder geüpdate hebben maar de topics zijn oud en linkjes die erin staan werken vaak niet. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij kunnen helpen?

Ik zou het liefst de media nav willen updaten en als het kan Tom Tom kaarten erop zetten.

Of als het mogelijk is, willen ombouwen naar R link.

Ik hoor graag van jullie.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Re: Media nav update/ upgrade

Bericht door jeroen33 »

Bekijk eerst eens goed welke Medianav je hebt.
Voor de originele Medianav is voor zover ik weet meer mogelijk dan voor de evolution
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Clio4rider
beginner
Contacteer:

Wanneer ik op Google naar media nav of media nav evolution zoek, lijkt die van mijn op de originele media nav. Evolution ziet er iets anders uit.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Kijk even in het systeem naar de software versie
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Clio4rider
beginner
Contacteer:

jeroen33 schreef: 04 jul 2020 11:14 Kijk even in het systeem naar de software versie
Zojuist gekeken. Versie 4.1.0 geeft ie aan. Dit is volgens toolbox laatste versie.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Clio4rider schreef: 04 jul 2020 13:12
jeroen33 schreef: 04 jul 2020 11:14 Kijk even in het systeem naar de software versie
Zojuist gekeken. Versie 4.1.0 geeft ie aan. Dit is volgens toolbox laatste versie.
Hallo,

Deze versie had ik ook. Vorige week heb ik op onderdelenlijn de nieuwste MediaNav Evolution gekocht en erin gezet. Werkt super. Alle kabels zijn 1 op 1 overzetbaar en het werkte meteen! Die van mij koste €200 maar volgensmij heeft iemand er hier op het forum ook 1 te koop staan.

Versie 1.0.13.3 met Android Auto en Apple Carplay. Voor zo ver ik weet is R-Link praktisch onmogelijk en heel erg duur.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Bandido2500
beginner
Contacteer:

Bericht door Bandido2500 »

Mees120 schreef: 04 jul 2020 20:18
Hallo,

Deze versie had ik ook. Vorige week heb ik op onderdelenlijn de nieuwste MediaNav Evolution gekocht en erin gezet. Werkt super. Alle kabels zijn 1 op 1 overzetbaar en het werkte meteen! Die van mij koste €200 maar volgensmij heeft iemand er hier op het forum ook 1 te koop staan.

Versie 1.0.13.3 met Android Auto en Apple Carplay. Voor zo ver ik weet is R-Link praktisch onmogelijk en heel erg duur.
Meen je nu dat een Evolution zonder problemen een originele medianav vervangt? Daar zitten toch meer mogelijkheden op?
Clio4rider
beginner
Contacteer:

Hallo,

Wow android auto en Apple car play zou ik heel graag willen maar dacht dat het niet mogelijk was. Ik heb wel eens op onderdelenlijn gekeken maar hoe zie ik het verschil tussen media nav en evolution? En hoef ik dan alleen maar dat unit met scherm te vervangen? En evolution heeft dus android auto?

Moet ik bijvoorbeeld zoiets hebben? Hoe weet ik of dit android auto heeft en media evolution is?
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /13222824/
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Bandido2500 schreef: 04 jul 2020 20:41

Hallo,

Meen je nu dat een Evolution zonder problemen een originele medianav vervangt? Daar zitten toch meer mogelijkheden op?
Ja, alle stekkers zijn exact hetzelfde je kan hem dus zo aansluiten waardoor hij ook zonder problemen meteen werkt. Het enige dat je nodig hebt is de radiocode en een klein beetje kennis van het MICOM menu maar daar staan best veel tutorials op op internet want er staan misschien een paar dingen aan die uit moeten of andersom.

Ik zal morgen als ik tijd heb anders even wat meer info plaatsen!
Peugeot 508SW PSE 2024
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Clio4rider schreef: 04 jul 2020 22:31

Hallo,

Wow android auto en Apple car play zou ik heel graag willen maar dacht dat het niet mogelijk was. Ik heb wel eens op onderdelenlijn gekeken maar hoe zie ik het verschil tussen media nav en evolution? En hoef ik dan alleen maar dat unit met scherm te vervangen? En evolution heeft dus android auto?

Moet ik bijvoorbeeld zoiets hebben? Hoe weet ik of dit android auto heeft en media evolution is?
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /13222824/
Ja je moet naar een code zoeken maar ik zal morgen ff meer info plaatsen!
Peugeot 508SW PSE 2024
Clio4rider
beginner
Contacteer:

@Mees120

Zou echt top zijn. Ik wacht je reactie af.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Ik vond nog wat tijd vanavond om alles een beetje uit te zoeken.

Als je op internet zoekt moet je op een aantal dingen letten:
- Deze sticker zit op elke MediaNav, de dingen waar je op moet letten zijn als volgt:
- MODEL NO: LAN5810WR0
- SW Ver: 1.0.13.1 of 1.0.13.2 of 1.0.13.3 (het maakt niet echt uit welke aangezien elke versie gewoon van de huidige versie geupdate kan worden met de MediaNav Toolbox naar 1.0.13.3)

- Het volgende waar je op kan letten, het hoeft niet, is deze aansluiting:

Deze MediaNav heeft hem niet, ik wel. Als daar een bruin stekkertje zit dan heeft de MediaNav de mogelijkheid om DAB+ te ontvangen (let op! dan moet je of een losse DAB+ module bestellen met een Fakra aansluiting, of je gaat op zoek naar een originele antenne met DAB+ aansluiting. Daar heb je ook weer meerdere mogelijkheden in, je hebt de spriet met antenne die je er af kan schroeven of de "sharkfin" die moeilijker te vinden zijn maar wel een stuk mooier zijn. Maar dat leg ik wel een andere keer uit als iemand dat wilt.)

Als je "LAN5810WR0" op Google zoekt dan vind je wel al een aantal websites waar radio's te koop staan maar let op de bovenstaande dingen. (veel meer dan €200/250 moet het niet kosten).

Er staat er toevallig nog 1 te koop bij het bedrijf waar ik hem heb gekocht (bellen werkt veel sneller dan mailen): https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /12720627/

Deze heeft geen DAB+ maar wel gewoon FM/AM en een GPS aansluiting voor de navigatie.

Let ook op!

Mocht je een nieuwe MediaNav kopen dan zijn al je huidige kaarten van je navigatie onbruikbaar. Er zal vast een hele omweg zijn om ze te kunnen gebruiken maar daar heb ik nog nooit iemand op dit forum over gehoord... Dus je krijgt de kaarten waar de originele auto waar de nieuwe MediaNav uitkomt. Wat in de bovenstaande MediaNav sowieso Het Verenigd Koninkrijk is aangezien daar de Clio vandaan komt waar deze MediaNav uit is gekomen.

Je kan gewoon de MediaNav Toolbox gebruiken zoals nu al kan met je huidige MediaNav en het updaten werkt precies hetzelfde als nu, zo kan je ook gewoon kaarten kopen.

Het volgende is het MICOM Menu maar daar zal ik ook nog wel eens een uitleg over schrijven als je dat wilt maar er staat al een verouderde versie op het forum (viewtopic.php?f=244&t=26925&hilit=micom)

Hier 2 websites die mij hebben geholpen met het MICOM Menu:
- https://lisandru.eu/automotive/renault- ... -xx-x.html#
- https://lisandru.eu/automotive/renault- ... nault.html#

Vooralsnog is dit alles ongeveer uit m'n hoofd :laugh:

Mocht je nog vragen hebben kan je ze altijd stellen!
Peugeot 508SW PSE 2024
Bandido2500
beginner
Contacteer:

Bericht door Bandido2500 »

Dank je wel! Heel goed uitgelegd.
Clio4rider
beginner
Contacteer:

Thanks. Goede uitleg. Ik ga opzoek naar een.

Mijn doel was opzich alleen android auto en apple car play. Wist niet dat je via micom menu andere funties aan kan zetten. Wel gaaf.

Ik vraag me alleen af of de parkeer display op mijn parkeer sensoren gaat werken. Ik heb het gevoel dat ze later erop gekomen zijn. Omdat het geluid best zacht en achterin de auto zit. Als de radio wat hard staat, hoor je ze bijna niet piepen. Vandaar dat ik dat denk.
MarkvdW
beginner
Contacteer:

Bericht door MarkvdW »

Hoi even een vraag, ik heb dus sinds vandaag ook een nieuwe medianav ingebouwd met versie 1.0.13.3. Echter bij het starten van de auto gaat de medianav niet automatisch aan. Maar moet ik deze handmatig op het knopje drukken.

Enig idee hoe dit kan worden verholpen?
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

MarkvdW schreef: 10 jul 2020 18:02 Hoi even een vraag, ik heb dus sinds vandaag ook een nieuwe medianav ingebouwd met versie 1.0.13.3. Echter bij het starten van de auto gaat de medianav niet automatisch aan. Maar moet ik deze handmatig op het knopje drukken.

Gefeliciteerd met Android Auto en Apple Carplay !

Jazeker dit had ik ook...

Je moet in het MICOM menu het volgende aanpassen: WAKE moet op off staan om een of andere reden, dan gaat die vanzelf aan.
Peugeot 508SW PSE 2024
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Clio4rider schreef: 06 jul 2020 23:45 Thanks. Goede uitleg. Ik ga opzoek naar een.

Mijn doel was opzich alleen android auto en apple car play. Wist niet dat je via micom menu andere funties aan kan zetten. Wel gaaf.

Ik vraag me alleen af of de parkeer display op mijn parkeer sensoren gaat werken. Ik heb het gevoel dat ze later erop gekomen zijn. Omdat het geluid best zacht en achterin de auto zit. Als de radio wat hard staat, hoor je ze bijna niet piepen. Vandaar dat ik dat denk.
Volgens mij werkt dat niet nee. Naar mijn idee zijn in Phase 1 Clio 4's de parkeersensoren een aparte module en gaat het niet via canbus, dat is denk ik pas gekomen na de facelift.

Ik heb HMI op R gezet aangezien ik achter parkeersensoren heb maar hij laat ze niet zien en de pieptoon kan ik aanpassen wat ik wil maar het klinkt hetzelfde.
Peugeot 508SW PSE 2024
MarkvdW
beginner
Contacteer:

Bericht door MarkvdW »

[/quote]

Je moet in het MICOM menu het volgende aanpassen: WAKE moet op off staan om een of andere reden, dan gaat die vanzelf aan.
[/quote]

Mees bedankt! Het is nu inderdaad gelukt :D
Karlok
forum starter
Contacteer:

Bericht door Karlok »

Mees120 schreef: 10 jul 2020 21:52
MarkvdW schreef: 10 jul 2020 18:02 Hoi even een vraag, ik heb dus sinds vandaag ook een nieuwe medianav ingebouwd met versie 1.0.13.3. Echter bij het starten van de auto gaat de medianav niet automatisch aan. Maar moet ik deze handmatig op het knopje drukken.

Ik moest WAKE juist op ON zetten. Anders ...
1) niet vanzelf aan
2) bleef de medianav aan, dus bv ook de radio aan
Clio Estate IV ph2 0.9 TCe Limited Edition
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

MarkvdW schreef: 10 jul 2020 23:01

[/quote]

Mees bedankt! Het is nu inderdaad gelukt :D
[/quote]

Top gefeliciteerd met de upgrade!
Karlok schreef: 16 jul 2020 14:35
Mees120 schreef: 10 jul 2020 21:52

Ik moest WAKE juist op ON zetten. Anders ...
1) niet vanzelf aan
2) bleef de medianav aan, dus bv ook de radio aan
Ja ik had inderdaad ergens anders gelezen dat die op ON moet staan dat die het anders niet doet maar dat is dus blijkbaar bij iedereen anders xD. Gelukkig werkt die nu wel! Gefeliciteerd met de upgrade!
Peugeot 508SW PSE 2024
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Voor degene die DAB+ willen ontvangen en een veel beter FM/AM ontvangst willen hebben, in een ander topic hebben we het hierover.

viewtopic.php?f=244&t=27872&start=25
Peugeot 508SW PSE 2024
Wouterclio1991
beginner
Contacteer:

Bericht door Wouterclio1991 »

Mocht er iemand nog belang hebben bij een nieuwe unit met software versie 1.0.13 ( de nieuwste dus met carplay)

Stuur me gerust een berichtje op 0646832380

Ik heb er 1 over👍
ciba
beginner
Contacteer:

Bericht door ciba »

Beste,

ik probeer in het micom menu te geraken, maar het lukt me (niet meer).

Het is me 1 maal gelukt, maar toen kon ik niet op de test knop drukken wegens geen usb aangesloten.

Radio afgezet, maar nu geraak ik niet meer via de toetsen combi in het menu om de code in te geven.

Heeft iemand dit al meegemaakt?
Enige tips?

bedankt.

ohja, versie 1.0.13.3
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Druk je wel op de goede plekken?

Plek 1 en 3 zitten niet helemaal in de hoeken, die zitten onder het balkje waar de tijd instaat.

https://lisandru.eu/automotive/renault- ... -xx-x.html
Peugeot 508SW PSE 2024
MrYesterday
beginner
Contacteer:

Bericht door MrYesterday »

Mees120 schreef: 05 jul 2020 23:36 Re: Media nav update/ upgrade
CiteerCiteer
Bericht door Mees120 » 05 jul 2020 23:36

Citeer Ik vond nog wat tijd vanavond om alles een beetje uit te zoeken.

Als je op internet zoekt moet je op een aantal dingen letten:
- Deze sticker zit op elke MediaNav, de dingen waar je op moet letten zijn als volgt:
- MODEL NO: LAN5810WR0
- SW Ver: 1.0.13.1 of 1.0.13.2 of 1.0.13.3 (het maakt niet echt uit welke aangezien elke versie gewoon van de huidige versie geupdate kan worden met de MediaNav Toolbox naar 1.0.13.3)
Is dit echt het enige mogelijke model?
Ik krijg deze namelijk nergens nog 1 gevonden.
Ik heb namelijk problemen met mijn bleutooth bellen(ik hoor de persoon niet met wie ik bel tenzij ik vol op 31 zet) niet.
Dacht misschien dat dit een oplossing zou kunnen bieden.
:driving:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”