Storing UCH?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Johan Kwakernaak
beginner
Contacteer:

Storing UCH?

Bericht door Johan Kwakernaak »

Ik heb een Clio II uit 1999 met de volgende rariteiten:
Als ik hem in zijn achteruit zet gaat de achterruitenwisser een keer heen en weer en de intervalstand van de ruitenwisser voor werkt niet.
Hij gaat na groot onderhoud (€1700.-) volgende maand voor zijn APK maar de interval stand MOET dan werken.
Klinkt dit als een UCH probleem? en weet iemand wat ik er aan kan doen?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Storing UCH?

Bericht door mox »

De UCH regelt inderdaad ook de ruitenwissers, maar die zou ik niet direct verdenken. Heb je een regensensor boven de binnenspiegel? En is die misschien stuk? In dat geval zal de intervalstand uiteraard niet werken. Ik vraag me trouwens af of een niet-werkende intervalstand APK afkeur is.

Het eenmalig wissen van de achterruit in z'n achteruit is normaal ("It's not a bug, it's a feature").
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
LeoV
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door LeoV »

Interval stand van de ruitenwissers is geen APK afkeur. De ruitenwissers moeten verder wel werken zodat de bestuurder voldoende zicht heeft. Ze moeten goed terug keren in de 0 stand. En de sproeier moet het doen. Er wordt gecontroleerd op 1 stand (niet zijnde intervalstand). Dus zelfs 1 van de 2 snelheden zou het niet hoeven te doen.
Johan Kwakernaak
beginner
Contacteer:

Oh ja, dat was ik vergeten erbij te zeggen: De ruitenwissers voor komen ook niet terug in ruststand en voor zover ik weet heeft mijn Clio geen regensensor.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Dan zou ik eens kijken of je ruitenwissermotor niet onder water heeft gestaan of anderszins kapot is. Verstopte afvoertjes onder de paravan zijn berucht. Doen de wissers het alleen op maximale snelheid? Er wordt per snelheid (er zijn 2 snelheden) namelijk een ander paar koolborstels gebruikt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Johan Kwakernaak
beginner
Contacteer:

Ik ga er naar kijken. De ruitenwissers werken (behalve de ruststand) wel op normale en hoge snelheid.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”