Ruitenwisser

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
Plaats reactie
uckhje
beginner
Contacteer:

Ruitenwisser

Bericht door uckhje »

Ik heb mijn originele ruitenwissers vervangen door Bosch. Nu springen de ruitenwissers over de ramen. Ik denk dat dat komt, doordat de hoek van de ruitenwisser arm anders is. De Bosch wisser is namelijk hoger dan het origineel.

Weet iemand hoe je de ruitenwisser arm kan stellen? Bijvoorbeeld waar de arm vast zit omhoog stellen?
Donovan
forum starter
Contacteer:

Re: Ruitenwisser

Bericht door Donovan »

Heb zelf heel veel problemen gehad met de Bosch wissers. Op mijn clio werkten ze ook voor geen meter. Heb de armen meerdere keren laten stellen bij diverse garage bedrijven maar geen geluk. Ik dacht dat het de wissers zelf waren. Heb bij een andere winkel andere Bosch wissers gekocht, en hetzelfde probleem.

Heb een paar dagen geleden wissers van Valeo besteld. Perfect! Geruisloos wissen en ze stuiteren ook niet meer over de ramen heen.
Deze heb ik gekocht: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... Code=48618
uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje »

@Donovan laat ik die maar bestellen dan. Die blokjes waar je ze mee vast klikt lijken ook dunner dan die van Bosch, zodat de arm wat dichter op de ruit komt. Klopt dat? En zou dat de oorzaak zijn?
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Ja die kliksystemen liggen inderdaad wat dichter op de ruit, ze zien er ook wat mooier uit dan die van Bosch. Ik heb normaal hele goede ervaringen met ruitenwissers van Bosch maar op de Clio werken ze voor geen meter haha
uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje »

Ik heb ze er op zitten. Werkt inderdaad beter. Alleen de grote ruitenwisser wiebelt een beetje linksonder in de hoek, naar verder prima. Heb jij @Donovan daar ook last van if een oplossing voor toevallig?
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Fijn om te horen! Wat je even kan proberen is je voorruit goed schoon te maken. Doe dit met een glasreiniger die gemaakt is voor auto ruiten. Sommige glasreinigers kunnen namelijk de rubbers beschadigen. Even goed poetsen met een microvezel doek en het residu verwijderen met een droge schone doek.
Mocht dat niet werken kan je ook even met een detailing klei over de voorruit heen gaan om het dieper gelegen vuil van de ruit te verwijderen.

De ruit zou helemaal glad moeten aanvoelen.

En.... Wat bij mij ook is opgevallen dat de goedkope ruitenvloeistof van bijvoorbeeld de action je ruit een beetje stroef kan maken waardoor de wissers gaan bibberen over de ruit. Tegenwoordig haal ik de vloeistof bij de benzinepomp, dat spul werkt vaak ook wat beter naar mijn mening.

suc6!
uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje »

Bedankt voor de tips, zal ik eens proberen. Welke ruitenreiniger gebruik jij? Ik heb nu die van de action. Dat is een soort schuim, maar die zal wel niet goed zijn.
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Zelf gebruik ik de reiniger van Meguiars: https://www.waxworld.nl/shop/merken/meg ... r?cPath=74&
Is gewoon te krijgen bij de lokale auto materialen zaak. Je hebt er maar heel erg weinig van nodig heb zelf deze spuitbus al bijna 3 jaar en was mijn auto elke 2 weken haha
koenie79
beginner
Contacteer:

Bericht door koenie79 »

Bedankt voor jullie tip.
Ik had zonder dit te lezen ruitenwissers gekocht van jet merk Bosch.
Heb ze bestel op https://www.carpardoo.nl/product/2380-1 ... ypnr=57450
Inclusief zomerkorting en gratis verzenden €28,45
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Ik vind het nog steeds bijzonder dat die wisser van Bosch zo enorm slecht werken. Heb er een half jaar mee gereden. Elke regenbui was ik mij weer aan het irriteren haha
uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje »

Inmiddels functioneren mijn ruitenwissers naar behoren. Maar nu wissen ze traag. Net alsof de snelheid gehalveerd is. Is er iemand die daar ook een oplossing voor heeft?
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Bij mijn clio gaan de wissers langzamer als ik de verlichting uit heb staan, geen idee waarom.

Denk niet dat dat ook jouw probleem is, misschien gaat je ruitenwissermotor het binnenkort wel begeven, of moeten de scharnierpunten gesmeerd worden.
uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje »

Met verlichting heeft het niks te maken denk ik.

Scharnierpunten met wd 40 of siliconenspray doen? Is dat goed zelf te doen of moet ik dan naar de garage?
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Nee dat denk ik ook niet, maar zou misschoen een dingetje van de clio kunnen zijn.
Siliconespray zou je kunnen proberen inderdaad.

Je zou het zelf goed kunnen doen. Even de ruitenwisser armen er afhalen, dan die plastic afdekkap onder je raam. Daar onder zitten de scharnierpunten. Je hebt kans dat ze een beetje corrosie vertonen. Ik weet alleen niet zeker of je die ook uit elkaar kan halen, denk het haast niet. Voorzichtig schoonmaken met een staalborstel en siliconenspray zou kunnen werken.
uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje »

Ik zal vanavond eens proberen, ik zal laten weten of ik resultaat boek.
uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje »

Oplossing nog niet geprobeerd, maar vandaag begon het te regenen en prompt doet ie het weer..
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Dat is wel gek... In de gaten houden dan maar.
Wouterclio1991
beginner
Contacteer:

Bericht door Wouterclio1991 »

Ik was al op zoek naar mensen die dit ook ervaarde, op de een of andere manier is de snelheid van de ruitenwissers giga traag. Echte hoosbuien zie ik helemaal niks meer en kan ik de snelheid verlagen naar 60 km per uur. Vorige auto was een corsa, nog nooit gehad dat ik de ruiten niet schoon kreeg.. iemand tips? Heb van dag merk Valeo net nieuwe ruitenwisser...
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Het kan zijn dat je ruitenwissermotor bijna stuk is. Of dat het mechaniek van de wissers gesmeerd moet worden.

Zie 2 berichten hierboven hoe je dat kan controleren
ClioAndroid
beginner
Contacteer:

Bericht door ClioAndroid »

@Donovan De ruitenwissers van Valeo werkte inderdaad beter dan die van Bosch. Wel merkte ik helaas dat ze al vrij snel begonnen te strepen en dat toch het vervelende omklapgeluid (bekend van de boschwissers op de clio 4) steeds harder wordt naarmate de Valeo ruitenwissers ouder worden (ca. 6 maanden)

Ook swabbert de ruitenwisser aan de bestuurderszijde linksonder zoals andere al hebben opgemerkt. Reinigen van het glas heb ik geprobeerd, wordt er niet beter van.

Ik zat zelf een aantal Duitse fabrikanten te bekijken voor eventuele nieuwe wissers en zag dat de wissers van Alca of Heyner (zijn ook goedkoop) het proberen waard zijn. Heeft iemand deze wissers al getest? Was blijkbaar voor Duitse rijders vroeger een succes voor de Clio 3.
FrankC
beginner
Contacteer:

Re: Piepende en stuiterende ruitenwissers

Bericht door FrankC »

Zonder (nog) een oplossing te hebben wil ik toch even melden dat ook ik slechte ervaringen heb met Bosch ruitenwissers. Ik heb ze deze zomer gekocht en toen ging het wel. Maar nu het kouder is geworden piepen en stuiteren ze als een wilde. Terwijl ik zowel wissers als ruiten goed schoonhoud.

Daarbij heb ik een vraag: weet iemand of dit zich alleen voordoet bij de Clio of bij meer Renaults? Kennelijk niet bij alle auto's, want ze kwamen wel goed uit de tests van ANWB en ADAC: https://www.nieuweruitenwissers.nl/beste-ruitenwissers/.
Clio Estate 1.2 TCE automaat van 2017
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Exterieur (vraag & antwoord)”