Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Zojuis per email aan Renault Nederland eerlijk opgebiecht dat ik de RS Monitor heb aangezet en gevraagd of de niet-werkende meetgegevens alsnog zichtbaar te maken zijn. Een aantal scenario's is mogelijk:
  • Ze kunnen het wel waarderen en gaan het voor me uitzoeken
  • Ze zeggen dat ze het niet kunnen
  • Ze zeggen dat ze het niet willen
  • Ze zeggen dat ze het niet weten
  • Ze straffen me meedogenloos af door via 3G op afstand mijn auto om zeep te helpen. Ik heb ze namelijk al mijn gegevens gestuurd
Ik hou wel van een gokje :DD
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Ik denk B of D, die gasten weten echt niet tot op dat niveau hoe het in elkaar steekt.....
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik vergat nog een optie F: "ze laten niets van zich horen" :sad:

Het schijnt met ddt4all ook mogelijk te zijn om het canbus-dataverkeer te sniffen. Er zijn op het forum van drive2.ru zelfs gasten die m.b.v. een Arduino zelf een "BIC" hebben gemaakt waarmee ze op het Medianav-scherm van een Dacia de motortemperatuur kunnen afbeelden in plaats van de buitentemperatuur. Dan zou mijn RS Monitor toch ook volledig werkend te krijgen moeten zijn, zou je zeggen.

Ik blijf optimistisch. Ik zal ook eens kijken hoe dat sniffen precies werkt.
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Beste forum leden ik ben nieuw op deze forum,

Ik wil mij hierbij voorstellen aan Julie. Ik ben John 45 jaar woonachtig in Delft zuid-holland en werk als buschauffeur in de regio Westland.

Ik ben sinds twee weken een trotse eigenaar van een Captur 2017 ph2 zelf ingevoerd vanuit Frankrijk.

Ik ben sinds 2 dagen bezig met alle berichten te lezen vanaf post 1 van mox :rofl:

Ik weet dat ik niet in het bezit ben van een Clio maar ik hoop dat ik wel welkom ben omdat er zoveel informatie hierop te vinden is.

Dan volgt nu mijn vraag ik heb alle posts gelezen en ik heb de e.l.m. besteld bij Wolf en hopelijk vrijdag binnen ivm Hemelvaart.

Ik heb de auto gekocht met schade en laten repareren Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat de start stop functie niet werkt. Dealer is er niet uit gekomen om het werkend te krijgen helaas. Nu heb ik mij erbij neergelegd dat het helaas nooit meer zal werken. Alleen zit ik nu met een vervelende melding op het dashboard Ik weet het niet meer precies maar iets van **controleer start stop** of start stop niet beschikbaar. Ik ben het even vergeten maar mijn vrouw is nu weg met de auto Ik zal het later nog wel aanpassen. Mijn uiteindelijke vraag is het uitschakelen van het start stop systeem dat is nu dus al automatisch uitgeschakeld bij mij omdat ik het jammer genoeg niet aan de praat krijg. Maar ik wil van die vervelende melding van het dashboard af Weet iemand aub hoe ik die melding van het dashboard weg krijg dus het liefst helemaal weg geschreven.

@mox
Stop/start mode permanent disablen
[UCBIC/BFR] -> GEE -> GEE - Configuration -> E_B_STOPSTARTINHIBIT_CF = "true"

Ik weet dat Max Het heeft uitgeschakeld Maar hoe zit het met de melding kan ik die op de een of andere manier weg laten halen want ik irriteer me er mateloos aan.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik heb de stop/start functie inderdaad permanent uitgeschakeld m.b.v. de genoemde parameter, maar ik kan me niet herinneren dat ik nu een irritante permanente tekstmelding krijg. Volgens mij alleen maar dat kleine symbooltje dat ook op de stop/start-knop staat, met een schuine streep erdoor. Zal straks op weg naar huis kijken hoe het er allemaal uitziet.

Wellicht goed om te weten: om stop/start te laten werken moet er aan een waslijst aan voorwaarden worden voldaan. Als je motor vroeger nooit wilde stoppen, dan mis je dus 1 of meer van die voorwaarden. De meest voor de hand liggende zijn een koude motor en een accu die niet goed opgeladen is.
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Hallo mox,

Dank voor je snelle reactie super! Het klopt inderdaad ik zie geen symbool excuses daarvoor. Er staat start stop controleren en als ik dan via het hendel het knopje aan het stuur druk via het menu dan gaat het weg. Maar komt iedere keer weer terug bij het starten. Krijg jij die melding ook in het dashboard.

In het middengedeelte van het dash verschijnt de tekst.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Zoals toegezegd heb ik op weg naar huis even mijn dashboard in de gaten gehouden. Meer dan een bescheiden @'tje met een "/" erdoorheen, linksonder in het display, krijg ik niet te zien. Dus geen teksten o.i.d.. Eigenlijk gedraagt de auto zich exact hetzelfde als vroeger, alleen gaat de motor nooit meer vanzelf uit. Ik kan ook nog steeds op de @-schakelaar drukken, waarbij dan gewoon de melding "stop/start actief" of "stop/start uitgeschakeld" op het display verschijnt.
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

dank u zeer voor de moeite en tijd. Ik hoop dat de melding weggaat zodra de start stop met ddt4all heb gedeativeerd. hopelijk gaat de melding dan weg. Een totaal andere vraag. Kan je met de ddt4all ook storingen uitlezen zoals een diagnose apparaat. Of weet je toevallig een software programma die werkt met de elm. dank voor de tijd.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Kijk eens naar Torque. De lite versie is gratis, de pro versie is die paar dollar zeker waard. Je moet wel een bluetooth OBD2-interface hebben.
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Jammer Ik heb de USB versie ik ga wel even googled naar een diagnose software die werkt met de elm. Bedankt nogmaals.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Kijk eens naar de software van palmerperformance. Weet even niet meer welke functionaliteiten het nou wel of niet meer deden in de gratis versie. Is alweer even geleden dat ik het gebruikt heb. Maar weet wel dat het de meest uitgebreide mogelijkheden heeft van alle software die ik heb getest.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Tnx ik zal er eens naar kijken :thumbs:

Ik heb eens zitten kijken in de Dtt4all lijst zonder aan te sluiten op de obd van de auto. En kwam dit tegen zie foto's. Wat denken jullie over deze optie? Het lijkt me waarschijnlijk dat het misschien de juiste is wat denken jullie heren.

Edit probeer de foto toe te voegen moet even uitzoeken hoe het werkt

Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Altijd interessant. Probeer gerust uit en meld ons de resultaten :DD
Als het iets handigs is plaats ik het in de beginpost en krijg je credits :thumbsup:

EDIT: C_B_StopStartStateDisplayInhibit schijnt inderdaad te doen wat jij zoekt! Zie http://www.meganers.fr/phpBB3/viewtopic ... 50&t=51252
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

\o/ \o/ laten we het hopen

Ik hou jullie op de hoogte zal het een deze dagen proberen.

Misschien een totale andere vraag. Moet ik nadat ik de parameters heb gewijzigd de Ddt4all programma opnieuw opstarten of wordt er iets aangeraden om te doen? Een soort ecu refresh of iets dergelijks.? Wordt voor mij de eerste keer namelijk.

Alvast credits voor jou mox voor het vinden van de bevestiging op die Franse site. Want daarin word overduidelijk gesproken dat het is gelukt.

Ter extra info:
Alleen is de locatie waar het te vinden is niet zoals die Franse site daarin gaat het om een Megane.
Laatst gewijzigd door Johndable op 30 mei 2019 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Iemand ervaring hiermee ook met de diverse Clip hardware clonen die vanuit het verre oosten voor rond de 100 euro te krijgen zijn?
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

https://www.conrad.nl/p/apem-5537a-5537 ... uks-700351

Is deze schakelaar goed? Voor inbouwen in de elm...

@Mox
Welke schakelaar heb jij gebruikt om in te bouwen in de elm? 0heb je aub een linkje voormij.
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Sorry maar dit snap ik echt niet? Waar moet die splitter op worden aangesloten? Op de rlink zelf aan de achterkant?

Edit:

Als ik het goed begrijp dan moet de elm in het witte stuk geklikt worden waarvan de pins zijn geswitcht. De zwarte stuk gaat in de obd van de auto. En dan blijft er dan 1 losse witte koppelstuk los hangen die nergens op is aangesloten. Klopt dat?

Wat betreft solderen :
Ik neem aan dat als de schakelaar is ingebouwd en de draden zijn gesoldeerd. Dat ik via de schakelaar in het multimedia menu kom. Of moet ik ook iets aansluiten op de R link? Of een speciaal menu hebben in de Dtt4all? Want hoe weet ik of ik toegang heb gekregen tot het menu.
Ben echt in de war nu. :???:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Je kunt je OBD-interface op twee manieren geschikt maken voor de multimedia canbus:
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Het is mij nu helemaal duidelijk mijn dank is groot.

Ik heb inderdaad geen ervaring met Dtt4all. Heb alleen een probleem met start stop die ik wil werkend krijgen. Als dat niet lukt wil ik de melding verwijderen die op het dash verschijnt. De tweede ben ik denk ik al over uit.

Ik zal de waslijst van mox even nagaan misschien krijg ik het weer werkend.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Je vertelde dat het een schadeauto was. Misschien zijn ze, afhankelijk van de schade, vergeten om bij de reparatie de sensor (schakelaartje?) van de motorkapvergrendeling te herstellen. Een gesloten motorkap is ook een voorwaarde voor een werkende stop/start. Er zijn mensen die die sensor moedwillig doorknippen of weghalen omdat ze dan permanent van stop/start af zijn.

Die melding uitzetten kan al (lees: moet) met je huidige interface, dus zónder schakelaar of verloopkabel. Verloopkabel is alleen nodig voor wijzigingen aan R-link.
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Dankje mox voor de duidelijke uitleg en tip. Ik zal eens kijken naar de schakelaar/sensor. Misschien kan ik die uitlezen met Dtt4all.
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Ik heb de schakelaartje ingebouwd. Hier weet ik nu of het goed werkt. Gewoon naar de audio/radio section gaan in dtt4all en kijken of die Erin komt of is er een andere manner om het te testen. Alvast bedankt.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Je kunt scannen op aanwezige ECU's, m.b.v. de vergrootglas-knop. Afhankelijk van de stand van de schakelaar zou je verschillende resultaten moeten krijgen.

viewtopic.php?p=431170#p431170
Johndable
beginner
Contacteer:

Bericht door Johndable »

Dankjewel topper voor de smelle reactie. Weet je toevallig of je ook of ik bij de parameters Kan komen van de transmissie? En de air conditioning alvast bedankt nogmaals
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Nee, weet ik niet. Er is maar een fractie bekend van wat er allemaal aan parameters en functies bestaat, anders was het overzicht in de beginpost wel langer geweest. Probeer eerst maar die start/stop melding uit te zetten, dat is voor een beginner al heftig genoeg. Ik snap wat dat betreft niet goed waarom je die schakelaar er bij voorbaat al in hebt gemaakt.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”