Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

@Tralapo Aangepast, dank. Het blijft een beetje onduidelijk wat de risico's zijn van aanpassingen in een (te) oude EMM en wat er wel en niet kan qua verlichting.

@dutchkliko Leuk om te lezen dat je enthousiast bent; ik ben er zelf ook best trots op dat het gelukt is. Ik wil er eigenlijk hooguit een keer een how-to voor schrijven maar ben niet van plan om er een handeltje van te gaan maken. De rompslomp en het risico dat er iets misgaat is het me namelijk niet waard. Bovendien doen diverse sensors/metingen het bij mij momenteel nog niet en is de hack wat mij betreft dus eigenlijk nog niet "af", waardoor ik er ook nog niet achter kan staan. Ik hoop dat je hier begrip voor hebt.

Voorlopig verwijs ik naar 3 eerdere postings.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
Stoine
forum starter
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:16
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door Stoine »

mox schreef: 17 apr 2019 20:51 @Willemluijendijk
peter85 schreef: 29 mar 2019 08:58 Of het volume van de "piep" bij het sluiten van de auto is aan te passen weet ik niet.
Volgens mij is die piep alleen aan- of uit te zetten en wel met:
[UCBIC/BFR] -> Alarm Perimetric -> Alarm Perimetric - Configuration -> BIPBIP_LOCK_CF = true/false

Ik heb geprobeerd deze “piep” aan te zetten op mijn auto, een Clio zonder keyless entry. Maar dit is niet gelukt helaas.
Renault Clio IV phase II
Matthijs van der Meulen
MKM Racing
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Dank voor het testen, Stoine. Misschien ontbreekt bij jou onderdeel nummer 5? Hopelijk gaat er iemand testen of die BIPBIP uit kan, i.p.v. aan.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
Arjaan81
forum starter
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jun 2008 14:08
Locatie: Damwâld
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door Arjaan81 »

Bij de megane 4 kan je de piep aan/uitzetten via het menu op het scherm
Gebruikersavatar
Stoine
forum starter
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:16
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door Stoine »

mox schreef: 21 apr 2019 21:49 Dank voor het testen, Stoine. Misschien ontbreekt bij jou onderdeel nummer 5? Hopelijk gaat er iemand testen of die BIPBIP uit kan, i.p.v. aan.
Dat denk ik haast wel, iemand enig idee waar deze hoort te zitten? Dan zal ik eens op onderzoek gaan in mijn auto.
Renault Clio IV phase II
Matthijs van der Meulen
MKM Racing
Gebruikersavatar
dutchkliko
forum starter
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 nov 2018 08:46
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door dutchkliko »

Bedankt @mox Ik heb zojuist een eeprom soic8 clip en usb module besteld. Hopelijk kan ik binnenkort aan de slag :)

@Stoine Ik zag dat jij de optie voor remote lighting aan hebt gezet (post 1) Echter heb ik moeite met de juiste plek te vinden waar deze EMM_Lightning optie onder staat (ik heb een PH1)
Ik heb uiteindelijk onder : ECU Naam: UPC-EMM -> [ UPC-EMM ] EMM_EDISON_DDT2000_SW15_v1_1 -> EMM-Lightning deze optie wel kunnen vinden, maar hoe weet ik of dit de juiste hoofdcategorie is? Aangezien ik onder het kopje UPC-EMM meerdere "databases" heb?
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

@dutchkliko Goed bezig met de EEPROM-hack :thumbsup: Ben ik eerdaags tenminste niet de enige meer die bestookt wordt met verzoeken :DD

Als je ddt4all zelf naar de aanwezige ECU's laat zoeken met het vergrootglas, dan krijg je 'm vanzelf te zien in het middelste window aan de linkerkant. Ook weet je dan meteen of je wel de benodigde softwareversie hebt (SW14 of hoger).
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
dutchkliko
forum starter
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 nov 2018 08:46
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door dutchkliko »

@mox Bedankt voor de info, daarin kwam deze in elk geval niet te voorschijn (enkel 3 items)
Dus dan ga ik er ook niet aan 'rotzooien"

Ik ga de volgende codes gebruiken voor mijn RS (ik twijfel alleen nog of ik dit het beste via ddt4all kan invoeren, of handmatig met de CH341a programmer tool. Heb jij deze ingevuld via DDT4all of toch via de CH341a programmer?)
Offset: 00000B12 (Slot1):

Code: Selecteer alles

00020001000A0E10010800050A8C01092EE02EE0659001075A5ABE010A3C3C7801042EE02EE032C801042EE02EE0345801076E6EA001050000190A0A2710271036B0010A5F5F91010A64646E010000000A010000008C01072EE032C884D0010B00010203040506070204000901000101010101010180808080757575726B6A686561605E615A58546154514B614F4B44614B463E614A443E614B443E614D443E614D443E618080808083838383858584818887877F8C8B897F908F8C7F97958F7F9E9B8F7FA8A28F7FB3A28F7FBAA28F7FBAA28F7F14506E013201280596230000000000000000000000000000000000
Offset: 00000C02: (Slot2):

Code: Selecteer alles



0001000200525F6F7F8F9AA3A7AAAAAAA8A7A6A5A3A2A19B958E867E644B323232525F6F7F8F9AB4B4B4B4B4B4B4B4B1B1AEAAA8A49A8A7A78645A503269019064057864004E2064635F6401903C03E864646464646464004B007700A800E6012201606464325A6E010696965A829600014502640FDC1C87B402000000000100015F880F010200030414100A0300284B6E96BE000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Het stukje in slot 1 met : 20400090100010101010100018080808 ga ik aanpassen naar 20400090100010101010101018080808
Zodat er ook meteen Pedal Mapping bij komt ( vermoed enkel RS Specific, aangezien je daarvoor de rs mode knop in moet drukken)

Ik ben een heel stuk in het cliors concept forum gedoken en het 1 en ander doorgelezen.

Ben ijverend aan het wachten op mijn bestelling :DD
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

De configuration slots vullen gaat het makkelijkst via ddt4all, want in die CH341A programmeertool zijn de bytes volgens mij alleen maar één voor één met de hand in te typen, met uiteraard alle kans op fouten. Wat me wel opviel is dat ik met ddt4all alleen in de slots kan schrijven; als ik ze probeer uit te lezen krijg ik "NO DATA" te zien.

Ik neem aan dat je een EDC hebt? In dat geval moet je in slot 1 de tweede "01" in dat bekende rijtje van 9 nog aanzetten. Ik heb 'm bij mij uitgezet, want ik heb een handbak. Dat EDC-scherm was voor mij nutteloos en verschijnt nu niet meer. Voor de rest heb ik alles aangezet, incl. pedal mapping. Ik krijg daardoor weliswaar extra opties te zien, maar ze doen niets als ik ze selecteer.

Waar heb je trouwens die data voor slot 1 en 2 vandaan? Volgens mij kloppen in slot 1 sowieso het maximum koppel en het max. aantal pk's niet, tenzij je Clio door @Tutuur getuned is :DD

Eerste deel van jouw slot 1:
00020001000A0E10010800050A8C01092EE02EE0...

0E10 hex = 3600 decimaal. Dit betekent een max koppel van 360 Nm.
0A8C hex = 2700 decimaal. Dit betekent een max vermogen van 270 pk.

Deze twee maxima komen bovenaan de Y-assen van de 2 vermogensgrafieken in het bijbehorende scherm ("motor curves") van de RS Monitor te staan en de curves worden in verticale richting dienovereenkomstig verschaald. De vorm van die curves wordt overigens door de data in slot 2 bepaald, maar dat heb je waarschijnlijk ook al gelezen :wink:

Ik zou in jouw geval eerst alleen die 02 op adres 0B11 plaatsen en daarna kijken of de boel al werkt. De kans bestaat dat je configuration slots af-fabriek al gevuld zijn. Je hebt immers een RS. Bij mij waren de slots wel leeg. Ik kreeg daarom bij het opstarten van RS Monitor de error "Internal EOL-Settings are not valid" te zien.

Tot slot: hoewel ik overal lees dat men die EEPROM in-circuit programmeert (waarbij de schermmodule ook nog in de auto aangesloten moet blijven) vind ik mijn manier een stuk veiliger. Ik heb het chipje losgesoldeerd en gewoon op m'n gemak binnenshuis uitgelezen. Daarna zoals gezegd een lege EEPROM met de juiste data gevuld (lees: een 02 op adres 0B11) en die teruggesoldeerd. Diegenen bij wie de EEPROM aan de achterkant van de print zit ontkomen volgens mij ook niet aan soldeerwerk.

EDIT: typo verbeterd (n.a.v. posting hieronder).
Laatst gewijzigd door mox op 25 apr 2019 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
dutchkliko
forum starter
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 nov 2018 08:46
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door dutchkliko »

@mox Bedankt voor de info wederom.

De specifieke code had ik van pagina 15 gehaald (cliors concept forum)
Deze blijkt echter voor een Megane te zijn. Dus ik heb daar gevraagd of ze mij de Clio RS Specifieke slots kunnen geven. ( andere slots die ik gevonden heb vanaf pagina 15 tot pagina 33 zijn allemaal aangepast kwa PK waardes, aangezien mijn frans niet zo top is heb ik niet echt kunnen ontdekken welke nou dus wel voor een clio is of niet. )

Heb inderdaad een EDC Bak.
Ik heb zelf een PH1 (2013 model) Dus ik moet van wat ik begreep 02 neerzetten bij het OB11 adress ( 02 = x98 RS, 01 = X95 PH2)

Bij de RS Slots krijg ik momenteel enkel een hele reeks aan nullen te zien ipv NO DATA.
Ik ben zelf wel van plan om het schermpje uit te lezen in de auto. Mijn soldeerkunsten zijn namelijk niet zo heel tof. ( Ik maak wel een backup en als het echt nodig is, dan zal ik toch moeten geloven aan het solderen)
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Ahja, 02 natuurlijk. Ik was niet helder meer gisterenavond. In een Mégane moet volgens mij een 01. Zorg dat je een goede backup maakt, door een aantal keren de EEPROM uit te lezen en die backups met elkaar te vergelijken. Had je waarschijnlijk ook al gelezen :DD

EDIT: je Frans ziet er professioneel uit. Of was Google Translate toevallig in een goede bui? :) Ik hou het maar bij Engels, want veel experts in dat forum zijn evenmin Franstalig, zo heb ik gemerkt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

dutchkliko schreef: 25 apr 2019 11:06 Bij de RS Slots krijg ik momenteel enkel een hele reeks aan nullen te zien ipv NO DATA.
Dan zie je meer dan ik. Ik kan de inhoud van mijn slots niet uitlezen. Op zich niet zo erg, zolang ik maar kan schrijven.
Kennelijk zijn jouw slots ook leeg, net als bij mij. Hopelijk vind je de juiste data. Volgens mij is het niet schadelijk om verkeerde data in de slots te schrijven, dus je kunt gerust iets proberen. Je zult overigens zien dat er in de EEPROM ook nog specifieke zaken als leesbare tekst opgeslagen staan zoals het chassisnummer, het Rlink serienummer, een soort MAC-adres en meer van dat soort zaken. Ik zou daar van afblijven :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
dutchkliko
forum starter
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 nov 2018 08:46
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door dutchkliko »

Goedemiddag @mox Ik heb ondertussen de ch341a programmer binnen.
Ben leuk aan de slag gegaan. Echter kwam ik er al snel achter.. dat ik de desbetreffende eeprom chip niet eens heb ( zie aan de bovenkant)
Ik zie wel een soortgelijk chipje aan de onderkant van het boardje. Helaas heb ik momenteel niet de juiste torx schroevendraaier voor deze kleine schroefjes binnen handbereik.

Afbeelding


Ik heb inderdaad google translate gebruikt voor het RS Concept forum ;)


Wat mij overigens opviel, is dat mijn tomtom scherm niet alle " ANATEL OMA -TRA etc " heeft op de backing plate

Afbeelding
Bovenste heeft mogelijk wel de chip.

en ik heb zoals deze onderste:
Afbeelding


Ik zou nu eigenlijk wel opzoek willen gaan naar zo,n rlink display welke de extra stickers en dergelijk heeft.
Nou ben ik alleen benieuwd of ik deze 1 op 1kan uitwisselen. Het is tenslotte enkel een scherm lijkt mij.


Met wat hoop heb ik toch geprobeerd om "Activate RS DIsplay" te enablen.

Helaas niet gelukt en ik krijg de volgende foutmelding.

Afbeelding


Sorry overigens voor de lange grote post.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Ik betwijfel of schermen zomaar uitwisselbaar zijn, want zoals ik al zei zit in de EEPROM ook o.a. het chassisnummer en het Rlink serienummer opgeslagen. Je persoonlijke account in de rlinkstore is dus gekoppeld aan jouw specifieke Rlink.

De RS Monitor is niet via ddt4all te enablen; het moet echt m.b.v. de programmer. Ik zou de print losschroeven en aan de achterkant zoeken naar die 24C64 EEPROM. Zo ja, sluit dan de losse print via de "wasknijper" aan op de programmer. Als je geluk hebt levert de programmer voldoende stroom om die 02 erin te schrijven zonder dat alles op de auto aangesloten moet zitten. Zo niet, dan zal je hem moeten desolderen. Of je kunt de gok wagen en de losse print op de auto aansluiten (dus incompleet, zonder het TFT-deel eraan). Ik zou dat wel griezelig vinden.

Ik heb ooit binnenshuis de complete displayunit spanningsloos op de programmer aangesloten, maar toen kreeg ik de EEPROM niet uitgelezen en ik kon dus ook geen wijzigingen aanbrengen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Je krijgt alleen balkjes/blaadjes te zien als je aanjager loopt; heb je dat al geprobeerd? Bij uitgeschakelde verwarming/aanjager krijg ik ook geen balkjes.

Hij heeft bij mij overigens nog nooit iets anders aangegeven dan schone lucht, zoals op die foto. Daarom denk ik inmiddels dat ik ook geen sensor heb. Ik moet nog onderzoeken of de stekker er wel ligt. Zo ja, dan zet ik die sensor er misschien een keertje op. Het is onderdeel nummer 3 op deze tekening. Ik denk dat Renault op een gegeven moment besloten heeft om die automatische recirculatie af te schaffen, omdat er klachten waren over plotseling beslagen ramen waar je dan niets tegen kunt doen.

Nadat ik RS Monitor had toegevoegd was het knopje van het autootje-met-het-blaadje ineens veranderd in een RS-knopje :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

dutchkliko schreef: 03 mei 2019 18:03 Ik zou nu eigenlijk wel opzoek willen gaan naar zo,n rlink display welke de extra stickers en dergelijk heeft.
Die stickers zeggen niets, want als je op youtube naar de bekende ombouwhandleiding door die Franse gast kijkt dan zie je dat zijn display dezelfde sobere achterkant heeft als die van jou, terwijl hij wel een bereikbare EEPROM heeft.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
dutchkliko
forum starter
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 nov 2018 08:46
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door dutchkliko »

@mox ondertussen weer een stap verder. Heb het boardje helemaal opengemaakt. De chip is gevonden.
Jammer genoeg begaf mijn laptop het qua accu nadat ik eindelijk de data heb weten uit te lezen :smash:

Afbeelding Afbeelding

Het chipje zit bij mij dus aan de achterkant van het boardje.

Ik durf deze in elk geval niet los te solderen aangezien het hele hele kleine puntjes zijn.

Er is progressie wederom😇
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Goed bezig. Uitlezen is dus gelukt, zonder dat de print aan de auto gekoppeld was? Ik las namelijk nog ergens dat er een componentje in de weg zit, waardoor de wasknijper niet goed past en bijgevijld moet worden om goed contact te kunnen maken.

Ik ben wel benieuwd naar de inhoud van je EEPROM; een PM met het bestandje (van 8192 bytes) is zeer welkom.

dutchkliko schreef: 04 mei 2019 12:34 Ik durf deze in elk geval niet los te solderen aangezien het hele hele kleine puntjes zijn.
prom.jpg
prom.jpg (112.91 KiB) 10487 keer bekeken

Valt wel mee, toch? :DD
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
krikke55
forum starter
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 mar 2017 18:34
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door krikke55 »

@dutchkliko Ik heb dezelfde situatie als jou mijn chip zit ook aan de achterkant als je klaar bent en je tijd hebt voor een leuke how-to te schrijven dat zou van harte welkom zijn! succes!
Gebruikersavatar
dutchkliko
forum starter
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 nov 2018 08:46
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door dutchkliko »

@mox @krikke55 Ondertussen is het mij gelukt.
Ik heb inderdaad de wasknijper moeten bijschuren ( zodat de pinnetjes wel verbinding maken)
Afbeelding

Hierna heb ik het boordje aangesloten in de auto (enkel zwarte plug) wasknijper op de chip gezet en met wat druk erop (dus vasthouden zelf met wat neerwaartse druk. anders springt ie er af)

Via de laptop uitgelezen, export gedaan. verbinding gedubbelcheckt en de waarde aangepast.
Dus ook met deze type R-links is het wel degelijk mogelijk. Alleen een stukje moeilijker / onhandiger.
Ik ben in elk geval zeer blij dat ik nu deze optie erbij heb :)

Ik heb de volgende codes gebruikt voor de RS Slots in DDT4ALL (Clio RS 4 Trophy 220)

RS SLOT1

Code: Selecteer alles

00020001000a0af0010700050898010b2ee02ee05dc001065a5abe010a3c3c7801042ee02ee032c801042ee02ee0345801076e6ea001050000190a0a2710271036b0010a5f5f91010a3c3c8c01080000f0010800008c01072ee032c884d0010b00010203040506070204000901010101010101010080808080757575726b6a686561605e615a58546154514b614f4b44614b463e614a443e614b443e614d443e614d443e618080808083838383858584818887877f8c8b897f908f8c7f97958f7f9e9b8f7fa8a28f7fb3a28f7fbaa28f7fbaa28f7f14506e013201280596230000000000000000000000000000000000
RS SLOT2

Code: Selecteer alles

00010002013c58707e83878c8c8c8c8c8b8a88868382828282817b746f6e69644b3c58707e83878c8c8c8c8c8b8a88868382828282817b746f6e69644b69019064057864004e2064645f6401903c03e86464646464646400410068009f00df012401656464325a6e020696965a829601013602280fdc1c6e8c0500000000010001628810010203040514100a030028446e96be000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Afbeelding


Ik vond het in elk geval een leuke challenge om toch door te zetten en het dan uiteindelijk werkend te hebben :)
Zeker nu ik het onder de knie heb is de hele demontage en montage zo gepiept \o/

I am happy!


@mox Ik heb je de eeprom file via Privebericht verstuurd.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Gefeliciteerd! :thumbsup:
Doen alle opties het? Zo ja, dan ben ik benieuwd wat er volgens ddt4all bij jou allemaal aan scripts in je MIU/BIC zit. Zie je kans om in ddt4all een screenshot te maken van:

[MIU] BIC/A2/A3 v22 -> RDBI/WDBI -> script Stored values

De BIC (het witte kastje in de uitsparing achter de Rlink-displaymodule) zorgt voor vertaling van de commando's tussen de standaard CANbus en de multimedia CANbus (lees: Rlink).
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
dutchkliko
forum starter
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 nov 2018 08:46
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door dutchkliko »

@mox Ik zal van de week dat eventjes checken voor je. Momenteel ervaar ik dat alle opties werken in de RS Monitor.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Toevallig al gekeken, @dutchkliko? Ik ben nog steeds erg benieuwd naar:
  • Het partnummer van de BIC. Ik vraag me af of er in een RS een andere BIC zit dan bij mij.
  • Welke slots van de BIC er welke scripts bevatten. De BIC heeft 16 slots (genummerd 0 t/m 15) waar scripts in kunnen zitten. Zoals gezegd te zien via:
    [MIU] BIC/A2/A3 v22 -> RDBI/WDBI -> script Stored values
  • Welke slot er geselecteerd is. Te vinden in:
    [MIU] BIC/A2/A3 v22 -> RDBI/WDBI -> Configuration -> Vehicle environment
Screenshots worden op prijs gesteld! Ik moet alles bij mezelf ook nog checken, so no rush ;)
Doen alle features van de RS Monitor het bij jou, inclusief pedal mapping en stuurbekrachtiging?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
dutchkliko
forum starter
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 nov 2018 08:46
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door dutchkliko »

@mox Ik heb zojuist even gekeken. Ben de afgelopen weken eventjes druk bezig geweest :)

Hieronder de gevraagde foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alle functies van de RS Monitor functioneren.
Zowel pedaal als stuur mapping.

Doordat ik de 220 trophy waardes gebruikt heb op een 200 is de Power/Torque meter niet echt helemaal accuraat. Maar ik kijk zelf liever naar de temperaturen, remdruk en dergelijke.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Thanx! :thumbsup: Ik vermoed dat in mijn niet-RS ook gewoon script 14 geselecteerd staat. De vraag is of een BIC voorgeprogrammeerd geleverd wordt en zo ja, of er in de RS een andere BIC zit dan in een niet-RS. Ik zal je maar niet vragen om het partnummer op de sticker af te lezen, want dan moet je het front er weer afhalen en de displaymodule losschroeven ;)

Je kunt via configuration slot 1 het weergegeven max. motorvermogen eenvoudig veranderen in de juiste waardes 240 Nm en 200 pk, door 0960 en 07D0 in te vullen op de plaatsen waar bij jou nu resp. 0Af0 (280 Nm) en 0898 (220 pk) staat. Verder zag ik op youtube dat Fransman "NomSi" (van de bekende RS Monitor how to) nu ook een excelsheet heeft om daarmee de data voor de configuration slots te genereren en zodoende de diverse curves de juiste vorm te kunnen geven. Hij geeft die excelsheet vrij zodra hij 1000 abonnees heeft, dus vooral even subscriben :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”