Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door PaultjeeeV »

Zojuist in het donker merk ik dat cornering light wel werkt als ik naar rechts stuur, dan gaan beide mistlampen aan. Als ik naar links stuur gebeurd er niks. Heeft iemand hier enig ervaring mee / mogelijk een oplossing? Misschien kan je dus met SW9, toch bochtverlichting gebruiken? Ik had die parameters onder cornering ook ingesteld, mogelijk dat ik deze weer allemaal op 0 moet zetten, en alleen cornering aan. Mogelijk dat dat het al oplost. Heeft iemand nog een andere parameter lijst wat ik kan ingeven onder cornering? Grade hoeken Enz? Alvast reuze bedankt!!
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

* Econometer LED inschakelen (werkt alleen i.c.m. R-link)
[Tableau de bord] -> Ecran configuration TdB -> Config Generale 2 -> Econometer_On_Off = "Activated"

Deze heb ik werkend gekregen in mijn Clio 2012 (ingevoerd), phase 1 dus, en met medianav1. De led ging eerst oranje branden, maar bij uitzetten auto/aanzetten, is deze netjes groen, en wanneer ik overdreven gas geef word deze heel mooi oranje, kleur beweegt heel mooi mee met het verbruik. Werkt perfect!! (medianav 1, dus ook geen RLINK!)

Alleen jammer van de bochtverlichting, ik vind het zo vreemd dat beide lampen aan gaan bij sturen naar rechts/knipperlicht naar rechts, maar bij links doet hij helemaal niks.
Ik heb nog wat andere waarden gevonden, maar dat heeft alleen met dimming time etc. te maken, ik denk dat ik een andere grade moet hebben bij A1/A2, helaas kan ik hier verder helemaal niks over vinden, heb uren gezocht, turkse sites, russische, nergens staat er iets over beschreven. Ik heb SW9, en heb een screenshot gezien van iemand met 8.5 die het werkend had gekregen, ik zou denken dat het wel werkend te krijgen is, omdat hij het bij rechts wel prima doet (tikje sturen van midde na rechts gaan ze gelijk aan). Beetje jammer ik had deze optie graag geactiveerd gehad!

Verder heb ik gordel melding uitgezet -> werkt + KM/L -> werkt ook. Voor de rest is er niet veel meer te proberen. DRL achter staat helaas niet in de lijst.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Naar aanleiding van jouw bericht ook geprobeerd de econometer aan te zetten. Hij schrijft het wel weg, maar het werkt helaas niet.
Had ook weer het probleem dat de onderhoudsinterval op 0 staat na het wegschrijven via DDT4ALL :(
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

Had je bij het aanzetten van de econometer rechts onder op " Prise en compte des configurations" gedrukt? Waarna je dash een x oplicht/reset? Welke SW versie werd er bij jou gevonden? Onderhoudsmelding is verder geen probleem, deze kan ook weer aangepast worden in DDT4ALL, ik kan wel even kijken waar dat precies was waar ze dat instelde.
Laatst gewijzigd door PaultjeeeV op 11 feb 2019 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

Hier moet je het aan kunnen passen in DDT4ALL: https://www.mupload.nl/img/20w4jrdj0muoj.jpg

[TDB] Cluster X98......... -> Config Vidange et Revision(NPE) (onderste optie) ->
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Heeft iemand het al aangedurfd om met ddt4all te experimenteren met de calibratie van de benzinemeter? Ik heb kortgeleden mijn behoorlijk lege tank tot de rand gevuld (ca. 50 liter) en ga nu eerst opletten na hoeveel liter mijn metertje (dat nu nog bovenaan tegen de aanslag ligt) begint te dalen. Vervolgens wil ik kijken in hoeverre de schaalverdeling lineair is. Met name de onderste helft van de schaalverdeling is m.i. dramatisch slecht gecalibreerd. Omdat volgens mij in de Captur dezelfde tank en brandstofmeter zitten als in de Clio zou het zomaar kunnen zijn dat de instellingen die in dat Russische forum genoemd worden de benzinemeter van onze Clio's een stuk nauwkeuriger maken.

Ik weet niet zeker of de boordcompu hiervan in de war raakt bij het uitrekenen van de actieradius. Volgens mij niet. Waar ik verder nog niet goed op heb gelet is of de boordcompu na het voltanken bij het uitrekenen van de actieradius ook nog rekening houdt met de extra getankte liters "voorbij de aanslag". Zo ja, dan zou dat betekenen dat de niveaumeter (de vlotter in de tank) een groter meetbereik heeft dan het metertje in het dashboard.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

Ik had wel nog dit filmpje gevonden waar die van alles aanpast wat verder nergens beschreven is, maar helaas is het niet te verstaan verder, ik ben wel een beetje aan het ontcijferen in welke menutjes die allemaal zit:

jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

PaultjeeeV schreef: 11 feb 2019 20:14 Had je bij het aanzetten van de econometer rechts onder op " Prise en compte des configurations" gedrukt? Waarna je dash een x oplicht/reset? Welke SW versie werd er bij jou gevonden?
Heb het nu opnieuw gedaan met draaiende motor. Nu ging het oranje balkje wel branden, maar lijkt niet te verkleuren. Het vreemde is dat na het uitschakelen van het contact en opnieuw starten de balk uit blijft. Of gaat deze pas branden als je echt aan het rijden bent?
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

bij mij werd die in eerste instantie ook oranje, waarna ik dacht dat het niet zou werken, morgen als je de auto start zal die groen branden, bij mij was dit het geval!
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ben heel benieuwd :)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Joh! Doet de econo-led het ook zonder R-link..? Zo ja, dan pas ik dat aan in de beginpost. Ik wacht nog even op Jeroen's bevindingen :) Hij wil bij mij inderdaad ook weleens oranje branden, bijv. als je stationair draait voor een stoplicht. Klein bugje, denk ik. Komt weinig voor en is niet storend.

Ik heb dat Turkse filmpje bekeken en ondanks dat ik er geen bal van versta ben ik niets nieuws tegengekomen. Hij suggereert dat de ramen automatisch dicht kunnen, maar ik heb ergens gelezen dat dit alleen werkt als je de officiële Renault alarminstallatie hebt gemonteerd. Verder rommelt hij een beetje in het menu met service intervallen; ik zal eerdaags eens kijken hoe die bij mij staan ingesteld.

Ook het calibratiemenu voor de benzinemeter komt voorbij, maar de getallen die hij intypt zijn zinloze voorbeelden en dus niet erg interessant.
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

Bij mij werkt de econo led 100%, ik denk bij jeroen ook omdat hij hem ook oranje opgelicht kreeg, dat was bij mij ook in eerste instantie. Ik denk wel dat er daarna enige meters gemaakt moeten worden om deze groen en werkend te krijgen. Bij mij werkt die nu perfect!! Mmm jammer dat er niks nuttigs in het filmpje te zien is kwa waardes, toch zou ik denken dat er nog meer mogelijk is. Vind het wel jammer dat ik mijn cornering niet werkend krijg. Raar dat die wel werkt na rechts, en dan beide mistlampen, en links niks. Heeft iemand ergens nog andere grades gezien om uit te proberen bij die A1 en A2 waarde?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik heb mijn eigen lijstje met cornering parameters niet bij de hand, maar zou het kunnen zijn dat die A-waardes van 15° en 60° betekenen dat met het stuur in de middenstand de hoeksensor een waarde van 37,5° meet en dat de bochtverlichting aangaat zodra je onder de 15 of boven de 60 zit?

Volgens mij kan je gerust experimenteren met die A1 en A2 parameters. Wordt het draaien aan het stuur bij Medianav ook weergegeven met meebuigende blauwe lijnen in het beeld van de achteruitrijcamera, zoals bij R-link? Zo niet, dan zou je hoeksensor verschoven kunnen zijn zonder dat je het merkt. Waarschijnlijk is met ddt4all de actuele stuurverdraaiing ergens live uit te lezen.
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

Ik heb jou screenshot ergens terug gezien, alleen de dimming waarde was anders 300 ipv 220, en een 1500sec instelling, die had jij er niet bij (nieuwere modellen staat die waarde niet meer bij), ik ga van de week nog eens Googlen, heb ik al uren gedaan en krijg telkens dezelfde waardes, of die meedraait met camera weet ik niet. Heb een px5 android radio met daarop een camera zonder lijnen. Daarvoor een medianav 1. Ik kan wel eens wat grades proberen, raar ook dat beide aangaan en niet 1, hopelijk vind ik nog een oplossing/grade uit lees methode. Dankje
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

PaultjeeeV schreef: 11 feb 2019 22:06 bij mij werd die in eerste instantie ook oranje, waarna ik dacht dat het niet zou werken, morgen als je de auto start zal die groen branden, bij mij was dit het geval!
Zodra ik ging rijden lichtte de balk groen op een verandert hij van kleur als je onzuinig rijd. Het werkt dus inderdaad ook als je Medianav hebt :)

Leuke toevoeging!
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

Oke cool!! Als je de volgende x start zal die gelijk gaan branden, dit was bij mij ook het geval. Het werkt dus ook als je een medianav hebt of had, er is dus geen rlink nodig.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Leuk! Beginpost aangepast :thumbsup:
PaultjeeeV
forum starter
Contacteer:

De econo meter brand inderdaad pas bij het rijden, stationair gestart dan brand hij niet. Maar na enige meters gaat die aan en werkt die perfect!
witte_07
forum starter
Contacteer:

Bericht door witte_07 »

Wil ook graag de econometer hebben geactiveerd. Is er iemand omg Rdam Gouda die dat kan doen? Gaat om clio zen 2018
Clio 0.9 zen wit 2018
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Dacht dat ik er ergens wel iets over gelezen had, maar is het aantal knipperen van de richtingaanwijzer bij een klein tikje ook ergens aan te passen? Zou er 1 of 2 meer willen.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Dat aantal van 3 knippers is niet aan te passen. De enige keuzemogelijkheid is wel of geen 3 knippers bij een klein tikje.
Misschien een leuke voor diegenen die dat nog niet hebben; het is in te schakelen met de volgende parameter:

[UCBIC/BFR] -> Flashers -> Flashers - Configuration -> T_PULSE_CF = "true"

@witte_07: ik kom waarschijnlijk naar de meeting op 23 maart, daar zou ik de econo-LED voor je aan kunnen zetten.
witte_07
forum starter
Contacteer:

Bericht door witte_07 »

Dat is in Valkeswaard toch. Is niet echt in de buurt
Clio 0.9 zen wit 2018
witte_07
forum starter
Contacteer:

Bericht door witte_07 »

@mox. Ff vraag. Heb zelf nog een obd 2 liggen met bluetooh een elm . En dat software prog DDT4AL heb ik ol me laptop gezet. En ff de demo gedaan en alles gevonden hoe wat. Moet dat prog dan in expert mode ?
Clio 0.9 zen wit 2018
witte_07
forum starter
Contacteer:

Bericht door witte_07 »

In het DDT4AL zie ik de optie day backlights staan.met de optie whitout of whit. Kan ik daarmee de achterlichten standaard aanzetten gelijk met de drl.
Clio 0.9 zen wit 2018
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

In expert mode maak je daadwerkelijk verbinding met de auto, zowel om uit te lezen als om gewijzigde parameters weg te kunnen schrijven.
De parameter die jij bedoelt (Day_Backlights_Present) heeft te maken met de backlight van het dashboard, dus niet met de achterlichten.
In de beginpost van deze thread vind je de juiste parameter.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”